آنتی اکسیدان ها چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارند؟



آنتی اکسیدان ها موادی هستند که می توانند آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش دهند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که به فشارهای محیطی واکنش نشان می دهند. منابع آنتی اکسیدان ها می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند. تصور می شود برخی از غذاهای گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان هستند. بدن انسان نیز برخی از آنتی اکسیدان ها را به طور طبیعی تولید کرده و در اختیار سلول ها قرار می دهد که به آن آنتی اکسیدان های اگزوژن می گویند. رادیکال های آزاد مواد زائدی هستند که توسط سلول ها تولید می شوند. اگر بدن ما نتواند رادیکال های آزاد را در حین پردازش غذا از بین ببرد، ممکن است باعث استرس اکسیداتیو شود. این می تواند به سلول ها و عملکرد کلی بدن آسیب برساند. برخی از عوامل داخلی مانند التهاب یا قرار گرفتن در معرض آلودگی و اشعه ماوراء بنفش یا دود سیگار می توانند تولید رادیکال های آزاد را در بدن افزایش دهند. تحقیقات نشان داده است که استرس اکسیداتیو با بیماری قلبی، سرطان، آرتروز، سکته مغزی، بیماری تنفسی، اختلالات سیستم ایمنی، آمفیزم، بیماری پارکینسون و سایر بیماری های التهابی یا ایسکمیک مرتبط است. آنتی اکسیدان ها می توانند به خنثی کردن اثرات رادیکال های آزاد در بدن کمک کنند. به همین دلیل تصور می شود که استفاده از آنتی اکسیدان ها می تواند برای تقویت سلامت بدن مفید باشد. مزایای آنتی اکسیدان ها آنتی اکسیدان ها می توانند از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد که می توانند باعث آسیب سلولی شوند محافظت کنند. فعالیت‌ها و فرآیندهایی که منجر به استرس اکسیداتیو می‌شوند عبارتند از: فعالیت میتوکندری آسیب بیش از حد به بافت، که در اثر التهاب و آسیب ایجاد می‌شود ایسکمی و آسیب به جریان خون مصرف برخی از غذاهای تصفیه‌شده و فرآوری‌شده، چربی‌های ترانس، استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی و برخی رنگ‌ها و مواد افزودنی استعمال دخانیات در برابر آلودگی محیط قرار گرفتن در معرض نور خورشید قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند آفت کش ها و داروها و شیمی درمانی استفاده از حلال های صنعت مولکولی ازن چنین فعالیت هایی منجر به آسیب سلولی می شود. فعال شدن فاگوسیت ها که نوعی گلبول سفید هستند و در مبارزه با عفونت موثر هستند. افزایش آنزیم هایی که باعث تولید رادیکال های آزاد می شوند. اختلال در زنجیره انتقال الکترون در نتیجه همه موارد فوق می توانند باعث استرس اکسیداتیو شوند. آسیب آنتی اکسیدانی با سرطان، تصلب شرایین و از دست دادن بینایی مرتبط است. همچنین تصور می شود رادیکال های آزاد باعث ایجاد تغییراتی در سلول ها می شوند که منجر به بیماری می شود. تحقیقات نشان داده است که مکمل های حاوی آنتی اکسیدان می توانند به کاهش دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن در افراد مسن کمک کنند. با این حال، به طور کلی شواهد کافی وجود ندارد که مصرف برخی آنتی اکسیدان ها می تواند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد. در اغلب موارد، نتایج تحقیقات نشان می دهد که استفاده از آنها یا بی فایده است، یا اثر مخربی دارد و یا نتایج متناقض دیگری را نشان می دهد. رادیکال های آزاد می توانند باعث ایجاد طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و سرطان شوند و استفاده از آنتی اکسیدان ها می تواند از شما در برابر این آسیب ها محافظت کند. انواع آنتی اکسیدان ها تصور می شود که صدها و احتمالاً هزاران ماده مغذی وجود دارد که می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند که هر کدام نقش خاصی دارند که می توانند به طور موثر با سایر آنتی اکسیدان های بدن تعامل داشته باشند. عمل کردن آنتی اکسیدان ها در واقع یک ماده نیستند، بلکه طیف وسیعی از مواد را توصیف می کنند. نمونه هایی از آنتی اکسیدان هایی که در خارج از بدن یافت می شوند عبارتند از: ویتامین A ویتامین C ویتامین E بتا-کاروتن لیکوپنلوتین سلنیوم منگنز-گزانتین فلاونوئیدها، فلاونوئیدها، کاتچین ها، پلی فنول ها و فیتواستروژن ها غذاهای گیاهی یافت می شوند. هر آنتی اکسیدان عملکرد متفاوتی دارد که با مصرف انواع دیگر قابل جبران نیست، بنابراین حفظ رژیم غذایی متنوع بسیار مهم است. آنتی اکسیدان ها در واقع یک ماده نیستند، بلکه طیف وسیعی از مواد را توصیف می کنند. منابع غذایی آنتی اکسیدان ها مهم ترین منبع آنتی اکسیدان استفاده از مواد گیاهی به ویژه میوه ها و سبزیجات است. برای دریافت آنتی اکسیدان های خاص، می توانید موارد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید: ویتامین A: محصولات لبنی، تخم مرغ و جگر. ویتامین C: بیشتر میوه ها و سبزیجات، به ویژه انواع توت ها، پرتقال و فلفل دلمه ای. ویتامین E: مغزها و دانه ها، روغن آفتابگردان و سایر روغن های گیاهی و سبزیجات برگ سبز. بتاکاروتن: میوه ها و سبزیجات رنگی مانند هویج، نخود، اسفناج و انبه. لیکوپن: میوه ها و سبزیجات صورتی و قرمز مانند گوجه فرنگی هندوانه و هندوانه. لوتئین: سبزیجات برگ سبز، ذرت، پاپایا و پرتقال. سلنیوم: برنج، ذرت، گندم و غلات کامل و همچنین آجیل، تخم مرغ، پنیر و حبوبات. سایر غذاهایی که به نظر می رسد منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند عبارتند از: غذاهای با رنگ های مختلف اغلب حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند. این غذاها عبارتند از: تأثیر پخت و پز بر آنتی اکسیدان ها پختن برخی غذاها می تواند سطح آنتی اکسیدان آنها را کاهش یا افزایش دهد. به عنوان مثال، لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که گوجه فرنگی را قرمز می کند. هنگامی که گوجه فرنگی در معرض گرما قرار می گیرد، لیکوپن آنها افزایش می یابد (فرآوری و استفاده از آنها آسان تر می شود). با این حال، مطالعات نشان داده است که برخی از مواد غذایی دیگر مانند گل کلم، نخود فرنگی و کدو حلوایی بیشتر آنتی اکسیدان های خود را در فرآیند پخت از دست می دهند. به همین دلیل مصرف انواع مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان به پخت آنها بستگی دارد. نکات رژیمی نکات زیر می تواند به افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها کمک کند: میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. هر روز یک فنجان چای سبز بنوشید. رنگ های متنوعی را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که غذاهای رنگی مانند کلم، چغندر و انواع توت ها دارای سطوح بالاتر آنتی اکسیدان هستند. از موادی مانند زردچوبه، زیره، پونه کوهی، زنجبیل، میخک و دارچین برای بهبود طعم غذای خود استفاده کنید. این ادویه ها حاوی آنتی اکسیدان های زیادی هستند. در میان وعده های خود از غلات، آجیل های بدون نمک، تخمه آفتابگردان و میوه های خشک بدون قند استفاده کنید. مکمل ها در مصرف مکمل ها مراقب باشید. مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده هشدار می دهد که مصرف بیش از حد مکمل های آنتی اکسیدانی می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. به عنوان مثال، مصرف زیاد بتاکاروتن با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری مرتبط است. همچنین مصرف دوز بالای این مکمل می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. مصرف بیش از حد ویتامین E نیز می تواند خطر رشد تومور را افزایش دهد. به همین دلیل، توصیه می شود قبل از استفاده از هر یک از این محصولات، مصرف متعادل مکمل های آنتی اکسیدانی را مصرف کنید و با پزشک خود مشورت کنید. به طور کلی، تحقیقات نشان نداده است که مصرف برخی از آنتی اکسیدان ها به عنوان مکمل یا از طریق غذا می تواند از شما در برابر بیماری محافظت کند. البته مصرف انواع مکمل ها با مشورت پزشک برای افرادی که در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن هستند ضروری است. منبع: medicalnewstoday

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید