آیا بدنسازی قد را می سوزاند؟



یکی از رایج ترین سوالاتی که در ذهن بسیاری از افرادی که می خواهند بدنسازی را شروع کنند یا حتی در حال انجام این ورزش هستند این است که آیا بدنسازی قد را می سوزاند؟ باورهای درست و غلط زیادی در مورد این ورزش وجود دارد که یکی از مهمترین آنها همین است. برای بررسی دقیق و کامل پاسخ این سوال در این مقاله با گوماگ همراه باشید. بدنسازی در بزرگسالی تاثیری بر قد نخواهد داشت. همچنین مطالعات بارها ثابت کرده اند که بدنسازی در دوران کودکی مانع رشد نمی شود، اما در صورت انجام تمرینات نادرست و آسیب دیدگی ناشی از ضعف بدنی، می تواند بر عوامل رشد تاثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، رژیم غذایی و تغذیه مناسب می تواند قد را در کودکان بهبود بخشد، اما در بزرگسالان نه. برای بررسی تاثیرات مثبت و منفی بدنسازی بر روی قد با ما همراه باشید. آیا بدنسازی قد را می سوزاند؟ بدنسازی تاثیری روی قد ندارد. نه کمکی به افزایش قد می کند و نه کوتاه کردن آن. این شایعه که ورزش در دوران کودکی می تواند باعث سوزاندن قد شود نیز نادرست است (اگرچه در این مورد هشدارهایی وجود دارد). اگر فردی در دوران کودکی رژیم غذایی سالمی داشته باشد و خوب بخوابد، می تواند تا آنجایی که ژنتیک او اجازه می دهد قد بلند کند. همچنین، در حالی که برخی افراد ممکن است ادعا کنند از زمانی که بدنسازی را شروع کرده اند، قد آنها افزایش یافته است، اما یا اشتباه می کنند یا دروغ می گویند. بهبود وضعیت بدن ممکن است به آنها کمک کند قد بلندتر به نظر برسند، اما این بدان معنا نیست که آنها قد بلندتر شده اند. در واقع به دلایلی مانند قوز نکردن و بهبود وضعیت بدن، قد واقعی آن ها آشکار می شود. همچنین بخوانید : برنامه تناسب اندام شکم که در خانه و باشگاه قابل انجام است. آیا بدنسازی در سنین پایین قد می سوزاند؟ پاسخ کوتاه این است که بدنسازی اصولی و زیر نظر مربی در سنین پایین هیچ تاثیر منفی بر قد و سایر عوامل رشد نخواهد داشت. اما این بدان معنا نیست که انجام بدنسازی در سنین پایین لزوما ایده خوبی است. مطالعات بسیاری فواید بدنسازی را برای نوجوانان ثابت کرده اند. یک مطالعه در سال 2006 نشان داد که بدنسازی قدرت را افزایش می دهد، بر قد تأثیر نمی گذارد و آسیب را افزایش نمی دهد. اما واقعیت این است که بیشتر این مطالعات با استفاده از برنامه های منظم و یکنواخت بدنسازی انجام شده است. یک یا دو جلسه تمرین 45 دقیقه ای در هفته می تواند نتایج بسیار خوبی را در افرادی که هرگز در بدنسازی کار نکرده اند ایجاد کند، اما نمی تواند بدن آنها را شبیه یک بدنساز کند! اگر کودکان مورد مطالعه در این مطالعات مانند بزرگسالان 4 یا 5 بار در هفته یا حتی بیشتر تمرین کنند، آنگاه میزان آسیب به سرعت افزایش می یابد. همچنین اشتباه در تمرینات به دلیل استفاده از وزنه های بیش از حد سنگین می تواند باعث آسیب دیدگی و حتی رشد قد سوختگی شود. اما قبل از نتیجه گیری سریع، بهتر است بدانید که هر نوع شکستگی استخوان یا آسیب مفصلی می تواند بر رشد قد تأثیر بگذارد. وقتی صحبت از خطر آسیب می شود، بدنسازی یکی از کمترین خطرات را در بین هر رشته ورزشی دارد. ورزش هایی مانند فوتبال آمریکایی، راگبی، فوتبال، ورزش های رزمی و حتی دویدن بیشتر از بدنسازی در معرض آسیب هستند. ورزش کردن با یک مربی حرفه ای یا مربی شخصی برای کودکان، حتی در سنین 8 یا 9 سالگی، بسیار مفید است. اما ورزش هایی که شامل تکرارهای زیاد، وزنه های سنگین و به طور کلی فشار بسیار بالا باشد برای جوانان توصیه نمی شود. بیشتر بخوانید: برنامه غذایی برای بدنسازی برای مبتدیان. آیا این ورزش باعث افزایش قد می شود؟ بسیاری از افراد بر این باورند که بعد از انجام تمرینات بدنسازی نسبت به قبل قدشان بلندتر است. اما آیا این واقعیت یک احساس اشتباه است؟ به طور طبیعی، با ورزش می توانید عضلات بالای کمر خود را تقویت کنید و وضعیت بدن خود را به طور کلی بهبود بخشید. حرکاتی مانند ددلیفت سفت باعث تقویت این قسمت از عضلات می شود. اما آیا این به معنای بلندتر شدن است؟ نه شما فقط وضعیت خود را تغییر دهید و به دلیل تقویت عضلات بدن خود را صاف تر از قبل نگه دارید. اما آیا واقعاً می توانید همیشه صاف بایستید؟ پاسخ کوتاه به این سوال ممکن نیست. هنگامی که به کسی می گوییم “صاف بنشین” یا “خم نشو”، خیلی سریع آن را درست می کند، اما به آرامی و ناخودآگاه به حالت قبلی خود باز می گردد. در مورد ایستادن و راه رفتن هم همینطور. ما به طور طبیعی تمایل داریم با انحنای جزئی در پشت خود راه برویم و هیچ ورزشی در دنیا نمی تواند آن را تغییر دهد. مطمئناً ورزش می تواند به اصلاح انحنای بیش از حد بدن کمک کند، اما هیچ استاندارد طلایی برای وضعیت صحیح بدن وجود ندارد. این بسیار نسبی است و نمی توان انتظار داشت که یک فرد کاملا صاف راه برود. حتی تحقیقات نشان داده است که فیزیوتراپیست ها در مورد بهترین وضعیت بدن توافق ندارند. وقتی فیزیوتراپیست ها نمی توانند در مورد وضعیت بدنی مناسب به توافق برسند، بدنسازان چگونه می توانند آن را برطرف کنند؟ علاوه بر این، یک سوال مهمتر وجود دارد: آیا بدنسازی واقعا برای وضعیت بدن خوب است؟ برای اکثر مردم پاسخ منفی خواهد بود. اکثر بدنسازان تمرینات زیادی را در قسمت بالای کمر انجام می دهند، اما به نسبت کمر به سینه و شانه ها توجهی ندارند. به عبارت ساده تر، بیشتر بدنسازان بر روی سینه و شانه ها تمرکز می کنند و به تمرینات کمر توجه کافی ندارند. همین کافیست تا بدنساز کوتاهتر از آنچه هست به نظر برسد! همچنین بخوانید : 4 روز در هفته برنامه بدنسازی حجمی و جداسازی عضلانی، بدنسازی می سوزد یا افزایش قد؟ دو دلیل برای این سوال وجود دارد که آیا بدنسازی روی قد تأثیر می گذارد یا خیر. یا کوتاه قد هستید و به دنبال راهی برای بلندتر شدن هستید، یا به بدنسازی مشغول هستید و نگران هستید یا امیدوارید که روی قد شما تاثیر بگذارد. برای افرادی که فکر می کنند کوتاه قد هستند، متاسفانه هیچ راهی وجود ندارد که ورزش باعث افزایش قد شما شود. کار زیادی نمی توانید در مورد آن انجام دهید جز اینکه مدل موهای بلند بپوشید، کفش هایی با کف بلند بپوشید یا قد خود را بپذیرید. بهترین گزینه آخرین است. کوتاه بودن نباید مانع اعتماد به نفس شما شود، آن را بپذیرید. اما اگر به بدنسازی علاقه دارید و نگران این هستید که قدتان کم شود یا برعکس امیدوارید قدتان افزایش یابد، باید بدانید که باز هم بدنسازی تاثیری در قد شما نخواهد داشت. با انجام این تمرین فقط حالت ایستادن خود را بهبود می بخشید که می تواند شما را کمی بلندتر نشان دهد.

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید