آیا رژیم ناشتا در شیردهی مجاز است یا خیر؟



تحقیقات مربوط به شیردهی می گوید که روزه داری کوتاه مدت باعث کاهش تولید شیر نمی شود، اما کم آبی شدید می تواند تولید شیر را کاهش دهد. رژیم ناشتا بر محتوای بیوشیمیایی و تغذیه ای شیر مادر نیز تأثیر می گذارد. اما همه زنان در دوران شیردهی کاهش وزن را تجربه نمی کنند و برخی حتی ممکن است وزن خود را تا زمان از شیر گرفتن کودک حفظ کنند. این مادران ممکن است به دنبال راه های دیگری برای کاهش وزن مانند رژیم ناشتا در دوران شیردهی باشند، اما آیا این رژیم برای مادر و نوزاد بی خطر است؟ در این مقاله نگاهی به فواید و عوارض رژیم ناشتا در دوران شیردهی، بهترین رژیم روزه داری برای این دوران و بهترین جایگزین برای این رژیم در دوران شیردهی خواهیم داشت. فهرست مطالب (کلیک کنید) آیا رژیم ناشتا در دوران شیردهی مجاز است؟ تصور زنان روزه دار و روزه دار در دوران شیردهی چیز جدیدی نیست. برخی از مادران شیرده با وجود معافیت از روزه داری، همچنان در ماه رمضان روزه می گیرند، اما شیر آنها در روزه داری کاهش می یابد. مطالعات نشان می دهد که زنان شیرده در طول روزه داری کوتاه مدت سازگاری های متابولیکی ایجاد می کنند تا تولید شیر تحت تأثیر قرار نگیرد، اما داشتن رژیم غذایی ناشتا در دوران شیردهی به نظر پزشک بستگی دارد. در یک مطالعه، مادران نوزادان 2 تا 5 ماهه که در ماه رمضان روزه می گرفتند (بدون غذا یا مایعات بین ساعت 5 صبح تا 7:30 بعد از ظهر) مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که اگرچه رشد نوزاد و محتوای درشت مغذی شیر مادر تحت تأثیر قرار نگرفت، اما سطوح برخی از مواد مغذی شیر مادر (روی، منیزیم و پتاسیم) کاهش یافت و وضعیت تغذیه مادران شیرده نیز تحت تأثیر قرار گرفت. در این مطالعه حجم شیر کاهش پیدا نکرد، اما ترکیب شیر تا حدودی تغییر کرد. دو خطر کم آبی در مادران شیرده در طول روز وجود دارد: بدن مادر دچار کم آبی می شود. اگر کم آبی شدید باشد، مقدار شیر کاهش می یابد. این می تواند برای برخی از مادرانی که رژیم ناشتا را در دوران شیردهی انتخاب کرده اند، مشکل بزرگی باشد. یعنی زمانی که مادر یک روز مایعات نمی خورد اما به طور معمول به شیردهی ادامه می دهد، اغلب در یکی دو روز بعد نیاز به شیردهی بیشتری دارد و این باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن او می شود. اما وقتی کودک بزرگتر شد و علاوه بر شیردهی شروع به خوردن غذاهای دیگر کرد، رژیم ناشتا در دوران شیردهی مجاز خواهد بود. مثلاً اگر مادر فقط صبح و عصر شیر می دهد و دیگر منبع اصلی تغذیه نوزاد نیست، می تواند با مشورت پزشک، روزه داری را دنبال کند. این می تواند در هر زمان خطرناک باشد. از سوی دیگر، توصیه های تغذیه سنتی بر این اساس استوار است که زنان برای تولید شیر به 330 تا 600 کالری اضافی در روز نیاز دارند. علاوه بر این، برای زنان شیرده مهم است که غذاهای متنوعی بخورند و به طور خاص روی غذاهایی که حاوی مقادیر مناسبی پروتئین، آهن و کلسیم هستند تمرکز کنند. این درشت مغذی ها و ریز مغذی ها تضمین می کنند که مادر سالم می ماند و شیر او به اندازه کافی آنچه نوزاد برای رشد نیاز دارد را تامین می کند. از طرفی بیشتر مایعات روزانه بدن از غذایی که می خورد تامین می شود. اگر روزه گرفتن مایعات دریافتی مادر را کاهش دهد، ممکن است بدن ناگهان دچار کم آبی شود. با این حال، متأسفانه هیچ مطالعه ای در مورد تأثیر رژیم ناشتا بر شیردهی بر کاهش وزن انجام نشده است. بیشتر چیزهایی که در جستجوهای اینترنتی کشف خواهید کرد، تمام داستان نیستند و تمام حقیقت را بیان نمی کنند. در نهایت، رژیم ناشتا در دوران شیردهی ممکن است مضر نباشد، اما آیا ارزش خطرات احتمالی مانند کاهش عرضه شیر یا از دست دادن انرژی را دارد؟ تا پایان شیردهی، مطمئن ترین راه برای مادر تمرکز روی یک رژیم غذایی سالم و یک برنامه ورزشی خوب است. رژیم روزه داری چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ دکتر کرمانی را بشنوید: کدام رژیم غذایی برای شیردهی بهتر است؟ همیشه به مادران توصیه می شود قبل از ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی با پزشک خود صحبت کنند. پزشکان ممکن است پیشنهادها یا دستورالعمل هایی برای مراقبت شخصی یا تغذیه منحصر به فرد مادر داشته باشند. البته تقریباً هیچ دستورالعمل خاصی برای زنان شیرده وجود ندارد، زیرا اطلاعاتی در مورد زنان شیرده وجود ندارد که بتوان توصیه های ویژه ای ارائه کرد. به طور کلی، دوره‌های کوتاه‌تر روزه‌داری ممکن است برای زنان شیرده بهتر از سایر روش‌های روزه‌داری متناوب باشد. آیا رژیم روزه داری به نوزاد آسیب نمی رساند؟ تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که رژیم روزه‌داری لزوماً بر مواد مغذی موجود در شیر مادر تأثیر نمی‌گذارد، اما برخی از ریزمغذی‌ها شیر مادر ممکن است به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرد. اگر غلظت لاکتوز، پتاسیم و کل مواد مغذی شیر تحت تأثیر قرار گیرد، برای نوزاد مضر است. اما مهم ترین نکته ای که در مورد رژیم ناشتا در دوران شیردهی باید به آن توجه کرد این است که هیچ دو زن در این رژیم مشابه نیستند. بنابراین، روشی که ممکن است بر مواد مغذی موجود در شیر مادر یا تولید شیر تأثیر بگذارد بسته به فرد ممکن است متفاوت باشد. اما چگونه می توان فهمید که کودک آنچه را که نیاز دارد دریافت می کند؟ پاسخ این است: اگر علائم زیر را نشان دهد: کودک بی حال یا خیلی خواب آلود است. کودک تمایل دارد زمان زیادی یا خیلی کم با شیر مادر تغذیه کند. کودک به اندازه کافی مدفوع نمی کند. بدن کودک کم آب است. ممکن است متوجه خشک شدن پوشک شوید یا ممکن است ادرار قهوه ای تیره یا قرمز را در پوشک ببینید. نوزاد وزن اضافه نمی کند و در منحنی رشد نمی ماند. این رژیم می تواند به کاهش وزن مادر کمک کند. به طور کلی، این رژیم ممکن است در دوران شیردهی بی خطر باشد، اما تنها زمانی مفید است که مادر بتواند نیازهای کالری، تغذیه و مایعات خود را تامین کند. روزه داری متناوب برای کاهش وزن در دوران شیردهی تا زمانی که مادر به طور منظم به شیردهی ادامه دهد به نوزاد آسیبی نمی رساند. با این حال، مادر ممکن است دچار سرگیجه، حالت تهوع یا ناراحتی معده شود، بنابراین باید همیشه مقدار زیادی آب بنوشد و در صورت بروز این علائم روزه نگیرد. رژیم ناشتا در دوران شیردهی تنها زمانی بی خطر است که مادر بتواند روزانه آب بنوشد. حدود 2300 تا 2500 کالری مغذی مصرف کنید. هرم غذایی حاوی موادی مانند پروتئین، کربوهیدرات و چربی نیز می باشد. علاوه بر این، مادر باید مطمئن شود که نوزاد به اندازه کافی وزن اضافه می کند و خودش دچار عوارض ناخوشایندی مانند غش یا حالت تهوع نمی شود. در ترکیه، نظرسنجی از مادران شیرده که در ماه رمضان روزه می‌گیرند، انجام شد. زنان در طول روزه داری شیر کمتری را گزارش کردند. با این حال، مطالعه دیگری در گامبیا سطح شیر را قبل و در طول ماه رمضان اندازه گیری کرد. مطالعه گامبیا نشان داد که میزان شیر زنان روزه دار تغییر کرده و زنان به اندازه کافی مایعات ننوشیده اند. این نشان می دهد که رژیم ناشتا در دوران شیردهی ممکن است برای دوره های طولانی بی خطر نباشد. منفی بگذارید. البته می توان در طول رژیم روزه داری یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشت، اما اطمینان از دریافت روزانه مواد مغذی کافی توسط مادر می تواند دشوار باشد. خطر دیگر کمبود شیر مادر است. رژیم های کم کالری و کم آب ممکن است تولید شیر را سرکوب کند. بنابراین در صورتی که مادر بخواهد رژیم غذایی ناشتا داشته باشد، برای جلوگیری از کم آبی لازم است با پزشک مشورت کند. زیرا اگر تغذیه مادر به قدری تحت تأثیر قرار گیرد که ترکیب شیر او را تغییر دهد و میزان شیر را کاهش دهد، ممکن است برای سلامتی او نیز عواقبی داشته باشد. شکاف های تغذیه ای می تواند منجر به کم خونی ناشی از کمبود ویتامین، سرگیجه، خستگی، تنگی نفس، کاهش وزن و ضعف عضلانی شود. تحقیقات کنونی نشان می دهد که رژیم روزه داری لزوماً بر مواد مغذی موجود در شیر مادر تأثیر نمی گذارد. البته، نه به اندازه روزه داری هیجان انگیز یا هیجان انگیز، کاهش وزن در هنگام شیر دادن به روش قدیمی، آهسته و پیوسته است. به این ترتیب ممکن است لازم باشد تغییرات کوچکی در برنامه روزانه خود ایجاد کنید: وعده های غذایی خود را در بشقاب های کوچکتر سرو کنید. غذاهای فرآوری شده به خصوص آنهایی که قند و چربی بالایی دارند را حذف کنید. با آهسته غذا خوردن به مغز اجازه دهید سرعت خود را کاهش دهد. سیگنال های معده پر را دریافت کنید. از غذاهای سالم مانند میوه های تازه، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. ورزش هفتگی؛ ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط ​​(مانند پیاده روی یا شنا) یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید (مانند دویدن یا زومبا). دو بار در هفته با دستگاه های وزنه برداری، تمرینات قدرتی یا تمرینات وزنه برداری انجام دهید. مادر و محتوای تغذیه ای شیر مادر اثرات منفی زیادی دارد. با این حال، هنوز هیچ تحقیقی برای رد یا تایید این رژیم انجام نشده است. اما اکثر متخصصان به مادران توصیه می کنند تا زمانی که کودک به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه نشده است از این رژیم غذایی پیروی نکنند و در عوض تغذیه سالم و ورزش را در برنامه غذایی خود بگنجانند و کمی کندتر وزن خود را کاهش دهند. منبع: +++ امتیاز کاربر

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید