امضای قرارداد همکاری مشترک برای ایجاد منطقه نوآوری برای توسعه تجارت ایران


با هدف ایجاد منطقه نوآوری برای توسعه تجارت ایران، امروز سه شنبه ۲۰ مرداد، تفاهم نامه مشترکی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران امضا شد. در فضای نمایشگاه بین المللی تهران. به گزارش اخبار نمایشگاه ها، در نشست مشترک علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، مهدی قلعه نوی، رئیس مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هومان رازدار، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جی ایران، تفاهم‌نامه‌ای با موضوع ایجاد منطقه نوآوری برای توسعه تجارت ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران امضا شد. ایجاد صندوق سرمایه گذاری صادراتی برای توسعه تجارت، علیرضا پیمان پاک، IAS سازمان توسعه تجارت ایران امروز در نشست رسانه ای و امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی گفت: جمهوری اسلامی: تاکید ویژه رئیس جمهور و وزیر صمت در سال گذشته، همکاری با شرکت های دانش بنیان بر بین المللی سازی و صادرات محوری آنها بوده است. در این راستا سازمان توسعه تجارت از تمام ابزار و توان خود برای کمک به توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان استفاده می کند. معاون وزیر صمت با بیان اینکه در یک سال اخیر اتفاقات خوبی در زمینه صادرات و همکاری های بین المللی افتاده است، گفت: وی بیان کرد: در تمامی برنامه ها و سفرهای وزیر صمت، بحث همکاری های بین المللی در زمینه صادرات محصولات دانش بنیان و توسعه همکاری های بین المللی و داخلی مطرح و مذاکره شده است. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به خانه نوآوری و فناوری ایران (ihit) گفت: در پایان تمامی برنامه ها و نشست های مشترک با هیئت های خارجی از خانه نوآوری و فناوری ایران (ihit) بازدید کردند. دستاوردها و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه دانش شناخته شده است. بارها از مقامات بین المللی در سطح روسای جمهور، وزرا و مقامات خارجی شنیده ایم که ایران با وجود شرایط سخت تحریم ها به موفقیت های بی نظیری در عرصه علم و فناوری دست یافته است که حتی بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز چنین موفقیت هایی را کسب نکرده اند. وی با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک برای ایجاد منطقه نوآوری توسعه کسب و کار ایران، گفت: با توجه به شعار سال بحث کرده ایم که می توانیم از دو رویکرد کسب و کار دانش بنیان، گذار از روش های سنتی کسب و کار استفاده کنیم. و پشتیبانی از شرکت ها و استارت‌آپ‌ها، می‌توانیم در کوتاه‌مدت در جهت بین‌المللی شدن سریع آن‌ها گام برداریم. وی در ادامه گفت: در این مدت برنامه های مختلفی داشته ایم و پروژه های جاری سازمان توسعه تجارت را به سمت حمایت از شرکت های دانش بنیان سوق داده ایم. بر این اساس با همکاری مرکز تجارت بین الملل سعی شده است امور مربوط به حوزه دانش بنیان و استارت آپ ها تقویت شود. برگزاری رویدادهای بین المللی و حضور شرکت های استارت آپی در نمایشگاه بین المللی با حمایت این شرکت از برنامه های ما در این زمینه بوده است. پیمان پاک با اشاره به استفاده از تسهیلات مالی و بانکی گفت: در حال مذاکره با صندوق توسعه ملی برای تشکیل صندوق سرمایه گذاری صادراتی هستیم که امیدواریم با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بتوانیم فضاسازی کنیم. برای توانمندی شرکت ها در این حوزه صادرکنندگان می توانند از منابع ارزی برای حضور جدی تر در بازارهای صادراتی و بین المللی بهره مند شوند رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پایان گفت: معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های دانش بنیان شرکت ها به گروه های تامین مالی بین المللی برای سرمایه گذاری، الحاق یا جذب سرمایه گذاری خارجی یکی از برنامه هایی است که در سازمان توسعه تجارت دنبال می کنیم و اگر در این زمینه تمرکز کنیم، موفقیت های چشمگیری در حوزه دانش بنیان به دست خواهیم آورد و این حوزه می تواند سهم جدی و قابل توجهی معادل 50 میلیارد دلار در صادرات دارند.تاسیس خانه های علم و فناوری در 6 کشور در ادامه در این جلسه مهدی قلانوی رئیس مرکز روابط بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از وظایف اصلی ما کمک به تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان است و این امر بدون حضور محقق می شود. از شرکت ها نیروی انسانی و فضای کسب و کار دانش بنیان رخ نمی دهد. همچنین راه حلی نداریم جز اینکه بخش خصوصی در عرصه دانش حضور فعال تری داشته باشد و نیازهای اساسی کشور را برطرف کند. وی افزود: تجربه به ما نشان داده است که هر چه به این حوزه اهمیت داده شود دستاوردهای بیشتری حاصل می شود که نمونه آن در حوزه بیماری کووید 19 بود که توانستیم تمام نیازهای جامعه را برطرف کنیم. کشور در مدت زمان کوتاهی.” رئیس مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری با تاکید بر اینکه با توجه به نامگذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی» باید پرداخت کنیم. توجه بیشتر به حوزه دانش بنیان وی در ادامه بیان کرد: نزدیک به هفت هزار شرکت دانش بنیان و دو هزار شرکت خلاق در این حوزه داریم که با توجه به اینکه بیشتر شرکت های دانش بنیان نوپا هستند نیاز به حمایت بیشتری دارند. قلعه نویی در ادامه بیان کرد: از جمله وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانمندسازی و کمک به این شرکت ها برای ورود به بازارهای بین المللی است و در این راستا در حال ایجاد خانه های علم و فناوری ایران در سراسر جهان و تاکنون در ایران هستیم. خانه های علم و فناوری در 6 کشور جهان راه اندازی شده است که به شرکت های دانش بنیان برای ورود به عرصه بین المللی کمک می کند. وی در پایان گفت: به این ترتیب با حمایت وزارت حراست، سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه‌ها، خانه نوآوری و فناوری در محل نمایشگاه مستقر شده تا بخشی از توانمندی‌های این نمایشگاه را به نمایش بگذارد. حوزه دانش بنیان است و امیدواریم امسال با ایجاد یک حوزه ارتقا و توسعه نوآوری از این فضا استفاده کنیم. با ایجاد منطقه نوآوری، نمایشگاه بین المللی به اکوسیستمی مبتکر، خلاق و دانش بنیان تبدیل می شود. هومان رازدار، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران گفت: نمایشگاه بین المللی بستر و ابزاری برای توسعه کسب و کار است. سال گذشته با تأسیس مرکز نوآوری و فناوری ایران (ihit) اولین گام را برای حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان برداشتیم. رازدار در ادامه بیان کرد: با توجه به نامگذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی»، از ابتدای سال 1401 با حضور دکتر ستاری، ایده ایجاد منطقه نوآوری مجموعه نمایشگاهی بین المللی تهران با رویکرد کمک به توسعه کسب و کار و حمایت از استارتاپ ها و مجموعه های دانش بنیان، نوآور و خلاق تشکیل شد. وی افزود: نمایشگاه به عنوان بستر توسعه کسب و کار که با زنجیره تامین کسب و کارها در حوزه های مختلف تجاری در ارتباط است، بستر مناسبی برای ارائه خدمات جانبی به تمامی مشاغل به ویژه برگزارکنندگان و ارائه دهندگان خدمات نمایشگاهی است. شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: برای ایجاد آسایش و اکوسیستم نوآورانه، بهترین الگو مشارکت با بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت و تجربیات این بخش است. وی با اشاره به الزامات و الزامات ایجاد منطقه نوآوری گفت: این منطقه باید با هدف توسعه تجارت بین المللی به منظور افزایش صادرات و کاهش واردات ایجاد شود. اینترنشنال یک اکوسیستم نوآورانه، خلاق و مبتنی بر دانش است که شهروندان، کارآفرینان، مؤسسات و شرکت ها را در یک اقتصاد مبتنی بر دانش گرد هم می آورد. حوزه نوآوری توسعه کسب و کار باید به اکوسیستمی برای رشد کسب و کارها تبدیل شود و در راستای ایجاد ارزش مشترک مطابق با ماموریت ها و اهداف نمایشگاه گام بردارد. این منطقه باید به عنوان مرکز همکاری تجاری طراحی شود. ایجاد و فرصت رشد و تداوم فرصت های اقتصادی. حوزه نوآوری باید شرکت ها و استارت آپ هایی را که در مرحله رشد و توسعه هستند هدف قرار داده و با ایفای نقش پل ارتباطی بین شرکت ها و استارت آپ ها به بازارهای داخلی و خارجی، برای آنها مزیت رقابتی ایجاد کند. وی در پایان گفت: حوزه نوآوری در قالب مجموعه ای متشکل از چندین ساختمان به مرکزی برای تکمیل و توسعه خانه نوآوری و فناوری تبدیل می شود.

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید