با شکم پر خوابیدن + آیا با شکم پر خوابیدن ما را دچار مشکل می کند؟


همه ما می دانیم که خوابیدن با شکم پر کار درستی نیست. اما چرا این دقیقاً اشتباه است و چه ضرری برای ما دارد؟ حتما برای همه ما پیش آمده که تازه غذا خورده ایم، سیر شده ایم، اما باید سعی کنیم چشمانمان را باز نگه داریم. چرا اینگونه است و آیا ما اجازه می دهیم بخوابیم؟ به طور کلی احساس خواب آلودگی کمی بعد از غذا خوردن کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. عوامل متعددی در ایجاد این پدیده بعد از غذا نقش دارند. در این مقاله قصد داریم در مورد خواب بعد از غذا خوردن صحبت کنیم و ببینیم بهترین کار برای آن چیست. پس پیشنهاد می کنم تا آخر با ما باشید! چرا بعد از خوردن غذا به خواب می رویم؟ گاهی اوقات نیاز بیشتری به خواب را با شکم پر می کنیم. دلیل آن به نوع غذایی که می خوریم و مقدار آن مربوط می شود. حال به تفصیل در مورد این دو مورد و تاثیر آنها بر خواب آلودگی ما صحبت خواهیم کرد. نوع غذای شما خواب آلود است. وعده‌های غذایی حاوی کربوهیدرات و پروتئین می‌تواند باعث ایجاد احساس خستگی در فرد شود. برخی از محققان بر این باورند که فرد پس از غذا خوردن احساس خستگی می کند زیرا بدنش سروتونین بیشتری تولید می کند. سروتونین یک ماده شیمیایی است که در تنظیم خلق و خو و چرخه خواب نقش دارد. اسید آمینه ای به نام تریپتوفان که در بسیاری از غذاهای غنی از پروتئین یافت می شود، به تولید سروتونین در بدن کمک می کند. کربوهیدرات ها همچنین باعث افزایش جذب تریپتوفان در بدن می شوند. به این دلایل، خوردن یک وعده غذایی غنی از پروتئین و کربوهیدرات ممکن است باعث ایجاد احساس خواب آلودگی در فرد شود. تریپتوفان در غذاهای غنی از پروتئین یافت می شود. مانند ماهی، تخم مرغ، لبنیات. غذاهای کربوهیدراتی نیز دارای مقدار زیادی تریپتوفان هستند، مانند ماکارونی، برنج، کیک، کلوچه، دونات و غیره. مقدار غذایی که می خورید باعث خواب آلودگی شما می شود ممکن است بعد از یک وعده غذایی سنگین احساس خواب آلودگی کنید و نیاز شدید به خوابیدن خالی داشته باشید. معده افرادی که ناهارهای سنگین می خورند ممکن است نسبت به کسانی که ظهر کمتر غذا می خورند، خستگی بعد از ظهر بیشتری را تجربه کنند. خوردن مقدار زیادی غذا باعث افزایش قند خون و در نتیجه کاهش سطح انرژی شما می شود. عوامل دیگری می توانند در ایجاد خستگی بعد از غذا نقش داشته باشند: خواب ضعیف در شب که می تواند منجر به خستگی روز شود. نوشیدن الکل همراه با غذا، به خصوص در طول روز عوارض جانبی خوابیدن با شکم پر البته می توانید بعد از غذا دراز بکشید و استراحت کنید. با این حال، بهتر است طولانی مدت استراحت نکنید و نخوابید. مشکل خواب با شکم پر این است که هضم و جذب غذا در حالت دراز کشیدن برای بدن شما آسان نیست. بدن غذا را در حالت عمودی راحتتر هضم می کند و به راحتی آن را جذب می کند. بنابراین، خواب بعد از غذا در روند هضم شما اختلال ایجاد می کند که می تواند منجر به تعدادی از بیماری های گوارشی شود. شایع ترین مشکلات خوابیدن با شکم پر به شرح زیر است: بیماری رفلاکس معده به مری: این نام به زمانی اطلاق می شود که غذا از معده شما به مری شما بازگردد. این باعث افزایش اسید معده می شود و ممکن است احساس سوزش در گلو را تجربه کنید. سوء هاضمه، سوزش سر دل، کاهش کیفیت خواب و خستگی و بی حالی در طول زمان، خطر افزایش وزن ناسالم، چاقی و سایر مشکلات سلامتی. افزایش دادن. چند ساعت بعد از خوردن غذا می توانیم بخوابیم؟ یک قانون کلی برای این وجود دارد. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که بین آخرین وعده غذایی و زمان خواب حدود سه ساعت فاصله داشته باشید و از رفتن به رختخواب با شکم پر خودداری کنید. این صبر باعث می شود تا مقداری هضم انجام شود و محتویات معده به روده کوچک منتقل شود. خوردن همچنین باعث ترشح انسولین می شود، هورمونی که به بدن کمک می کند از غذا برای انرژی استفاده کند. این فرآیند می تواند ریتم شبانه روزی بدن یا چرخه خواب و بیداری را تغییر دهد. بنابراین لازم است به بدن خود فرصت دهید تا خواب و بیداری و هضم غذا را تنظیم کند و تداخل زمانی نداشته باشد. چگونه با شکم پر بخوابیم؟ خوابیدن با شکم پر همیشه مشکل ساز نیست. برخی از غذاها حاوی موادی هستند که ممکن است خواب را بهبود بخشد. به عنوان مثال، گیلاس حاوی مقادیر کمی ملاتونین است. به طور کلی، یک میان وعده سبک قبل از خواب مشکلی ندارد. یک مطالعه در سال 2015 در مجله Nutrients به این نتیجه رسید که یک میان وعده کوچک (150 کالری یا کمتر) حتی ممکن است برای تجزیه و ترمیم بافت عضلانی و سلامت متابولیک مفید باشد. سایر غذاها، مانند یک لیوان شیر گرم، می توانند آرام بخش باشند و به شما کمک کنند تا آرامش داشته باشید و از نظر ذهنی برای خواب آماده شوید. نکات طلایی برای خواب بهتر بعد از غذا خوردن اگر شام می خورید با شکم پر نخوابید و بین خوردن و خوابیدن فاصله بگذارید. از خوردن غذاهایی که باعث سوزش سر دل می شوند خودداری کنید. غذاهای تند و اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی ممکن است به خصوص تحریک کننده باشند. الکل، شکلات و حتی نعناع ممکن است سوزش سر دل و رفلاکس را بدتر کنند. الکل می تواند در ابتدا شما را خواب آلود کند، اما این اثر به سرعت از بین می رود و در واقع خواب را تکه تکه و مختل می کند. علاوه بر این، باید از کافئین موجود در قهوه، چای، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات خودداری کرد. کافئین، آدنوزین، ماده شیمیایی که باعث خواب آلودگی می شود را مسدود می کند. وقتی کافئین خیلی نزدیک به زمان خواب مصرف شود، ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود. همچنین می تواند نیاز به ادرار کردن در شب را افزایش دهد یا حتی در برخی از کودکان باعث شب ادراری شود. کلام پایانی: خوابیدن با شکم پر باعث مشکلات گوارشی و بی کیفیتی خواب می شود. بهتر است بین غذا خوردن و خواب دو تا سه ساعت فاصله بگذارید. پیشنهاد می کنم با شکم پر خوابیدن خداحافظی کنید و نکات طلایی خواب بعد از غذا را بخوانید و به کار ببرید تا بهتر بخوابید و در نتیجه سالم بمانید. منبع: verywellhealth – risescience

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید