برای درمان فوری نفخ چه بخوریم؟



درمان فوری نفخ همه افراد نفخ را تجربه می کنند، اما برخی افراد بیشتر از دیگران آن را تجربه می کنند. گاهی اوقات، تولید بیش از حد گاز معده می تواند بسیار ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد. ایجاد برخی تغییرات ساده در رژیم غذایی می تواند این علائم را تسکین دهد و هضم را بهبود بخشد. در ادامه می خواهیم شما را با درمان های خانگی برای درمان فوری نفخ معده آشنا کنیم. درمان فوری نفخ شکم با گیاهان دارویی متخصصان تغذیه معتقدند برخی از گیاهان دارویی می توانند به کاهش گاز معده و جلوگیری از نفخ کمک کنند. زنجبیل یکی از موثرترین گیاهان در درمان نفخ معده است و می تواند به افزایش سرعت هضم کمک کند. هر چه غذا زودتر در معده شما هضم شود، احتمال ایجاد نفخ کمتر می شود. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که در افرادی که از سوء هاضمه عملکردی رنج می برند، مصرف زنجبیل به کاهش مشکلات روده و معده در آنها کمک می کند. سایر گیاهانی که گاز را تسکین می دهند عبارتند از: نعناع فلفلی یا روغن نعناع فلفلی می تواند به درمان سوء هاضمه کمک کند. از این رو برخی از ایرانیان مصرف آن را توصیه می کنند. همچنین توصیه می شود همیشه قبل از استفاده از عصاره های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید و در استفاده از این نوع روغن ها احتیاط کنید. پروبیوتیک ها برای درمان فوری نفخ شکم پروبیوتیک ها می توانند به هضم غذا کمک کرده و گاز اضافی در معده را کاهش دهند. پروبیوتیک ها باکتری های زنده و مفیدی هستند که مشابه باکتری های موجود در روده انسان عمل می کنند. مصرف این دسته از مواد غذایی می تواند به کاهش گاز معده کمک کند. غذاهایی که دارای پروبیوتیک طبیعی هستند عبارتند از: مستکفیر، کیمچی، تمپه، کلم ترش. تحقیقات منتشر شده در سال 2016 نشان داد افرادی که پروبیوتیک مصرف می کنند علائم سندرم روده تحریک پذیر را پس از 12 هفته مصرف کاهش می دهند. همچنین، مطالعات منتشر شده در سال 2015 نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک علاوه بر درمان سندرم روده تحریک پذیر می تواند مشکلات نفخ و درد معده را کاهش دهد. سایر نکات و مواد غذایی برای درمان نفخ شکم. جویدن آدامس می تواند هوای ورودی به دستگاه گوارش شما را افزایش دهد و باعث نفخ شود. بنابراین اگر نفخ معده دارید از جویدن آدامس خودداری کنید. غذاهای نفاخ مانند حبوبات می توانند نفخ معده را افزایش دهند. نوشیدنی های گازدار گاز معده را افزایش می دهند. اگر به لاکتوز (قند شیر) حساسیت دارید، مصرف لبنیات نفخ معده شما را افزایش می دهد. به همین دلیل استفاده از لبنیات بدون لاکتوز توصیه می شود. هنگام پختن برنج مقداری میخک به آن اضافه کنید تا نفخ نکند. هنگام پختن برخی میوه ها مانند سیب و گلابی می توانید مقداری میخک نیز به آنها اضافه کنید. استفاده از گشنیز در پخت و پز می تواند از نفخ، سکسکه و گرفتگی معده جلوگیری کند. دانه های رازیانه به درمان گازهای شدید در معده کمک می کند. و هضم غذا را افزایش می دهد. نوشیدن یک فنجان آب خنک با نصف قاشق چایخوری جوش شیرین و یک قاشق چایخوری آب لیمو باعث کاهش گاز معده بعد از غذا می شود. رزماری یکی از گیاهانی است که اثر مفیدی در کاهش گاز معده دارد. علاوه بر رزماری، گیاهان دیگری مانند مریم گلی و آویشن نیز تأثیر مشابهی دارند. زردچوبه یکی از ادویه هایی است که می تواند به کاهش گاز معده کمک کند. بنابراین می توانید مقدار مشخصی زردچوبه یا پودر کاری را برای پختن برنج اضافه کنید. علاوه بر استفاده از این مواد، ماساژ برخی روغن های گیاهی نیز می تواند در کاهش گاز معده و رفع علائم آن تاثیر بسزایی داشته باشد. روغن هایی مانند هل، میخک، دارچین، رازیانه، زنجبیل، روغن زیتون و روغن کنجد برای ماساژ عالی هستند. استرس و ارتباط آن با نفخ معده استرس اعصاب دستگاه گوارش را تحریک می کند و می تواند گاز معده را افزایش دهد. افرادی که عصبی هستند بیشتر در معرض گاز، اسهال یا یبوست هستند. اگر تغییر در رژیم غذایی موثر نبود، بهتر است برای کنترل موقعیت های استرس زا روش های درمانی دیگری مانند تمرینات یوگا، مدیتیشن یا مشاوره را امتحان کنید. محققان ارتباط مستقیمی بین استرس و تحریک روده و نفخ پیدا کرده اند. منبع: everydayhealth and howstuffworks

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید