تای چی چیست و چه فوایدی دارد؟ + 4 نکته کلیدی تای چی چوان


تای چی یک ورزش زیبا و مفید برای ذهن، روح و جسم است که شما را به سفری آرام و دلپذیر می برد. اگرچه تای چی چون یک هنر عمیق در نظر گرفته می شود، اما یادگیری آن آسان است. از طرفی این ورزش فواید زیادی برای سلامتی شما دارد. اکثر افرادی که یک بار تای چی را امتحان می کنند هرگز نمی توانند آن را رها کنند. اگر می خواهید در مورد این ورزش دوست داشتنی بیشتر بدانید، تا انتها با ما همراه باشید. تای چی چیست؟ تای چی یک ورزش جذاب و مفید برای ذهن و بدن است که از چین باستان سرچشمه می گیرد. این روزها تای چی نه تنها در چین، بلکه در سراسر جهان به عنوان یک ورزش لذت بخش طرفداران زیادی دارد. نمی توان این هنر پیچیده را در یک جمله توصیف کرد. اگر بخواهیم ورزش تای چی را به اختصار تعریف کنیم، باید بگوییم که تای چی یک مراقبه معنوی در قالب یک سری تمرینات ملایم است که بین ذهن و بدن هماهنگی ایجاد می کند. هدف نهایی تای چی پرورش انرژی «چی» (انرژی چی به معنای انرژی حیات است) است تا انرژی چی به آرامی و با قدرت در بدن جریان یابد. این ورزش یک تجربه معنوی و در عین حال یک تجربه فیزیکی است. تای چی برای چه کسانی مناسب است؟ حرکات تای چی چون روان، آسان، دایره ای و آهسته است و به شما کمک می کند ذهن خود را متمرکز کنید. این باعث آرامش بدن می شود و به نیروی حیات اجازه می دهد آزادانه جریان یابد. یادگیری تای چی آسان است. تای چی را می توان تقریباً در همه جا تمرین کرد و رایگان است. تای چی یک ورزش (یا مدیتیشن) است که برای همه مناسب است، زیرا سطح فعالیت را می توان متناسب با شرایط بدنی شما تنظیم کرد. تاریخچه تای چی چوان منشاء و پیشینه دقیق تای چی همچنان یک راز باقی مانده است، اما می دانیم که این هنر ریشه در چین باستان، هنرهای رزمی چینی، تائوئیسم و ​​آیین کنفوسیوس دارد. برخی معتقدند که ژانگ سونفنگ، راهب تائوئیست قرن دوازدهم، بنیانگذار تای چی است. برخی از داستان‌هایی که در مورد او گفته می‌شود ادعا می‌کند که ژانگ سانفنگ، که دارای توانایی‌های مافوق بشری و قدرت درونی بزرگی بود، صومعه خود را ترک کرد تا گوشه‌نشین شود و پس از آن شکل ملایمی از مبارزه به نام تای را تمرین کرد. چه چیزی ایجاد کرد؟ تای چی امروزی در واقع یک شکل ساده و استاندارد از تای چی باستانی است که امروزه در سراسر جهان رایج شده است. انواع تای چی پنج سبک مختلف از تای چی وجود دارد که به دوره های مختلف تاریخ تعلق دارند. هر یک از آنها مجموعه ای منحصر به فرد از روش ها و اصول و تاریخچه دارند. هر یک از این سبک ها به نام خانواده های چینی که آنها را توسعه داده اند، نامگذاری شده اند. همه آنها در اصل یکسان هستند، اما در حرکات، سرعت اجرا و قدرت حرکت آنها تفاوت هایی وجود دارد. سبک های مختلف تای چی در یک نگاه عبارتند از: سبک چن: قدیمی ترین شکل، که با حرکات متناوب سریع و انفجاری مشخص می شود. سبک یانگ: محبوب ترین شکلی که امروزه تمرین می شود، با حرکات ملایم و بزرگ مشخص می شود. امروزه اکثر کلاس های تای چی بر اساس این سبک هستند. سبک هائو: تاکید بر قدرت درونی است. (این یک سبک کمتر شناخته شده است) سبک وو: حرکات بسیار نرم هستند. تاکید بر تغییر جهت نیروی ورودی با حالت خمیده به جلو است. سبک خورشید: با قدم های پر جنب و جوش و سخت تر مشخص می شود. فواید تای چی تای چی احتمالا موثرترین ورزش برای سلامتی شماست. بسیار خوشحال کننده است که میلیون ها نفر در سراسر جهان، صرف نظر از سن و شرایط جسمانی، در حال تمرین و لذت بردن از تای چی هستند. همه چیز در تای چی چون به بهبود کیفیت زندگی و احساس قدرت شما کمک می کند. فواید ورزش تای چی برای بدن ورزش تای چی باعث افزایش قدرت، انعطاف پذیری، تعادل، ظرفیت هوازی و تعادل بدن می شود. ثابت شده است که تای چی باعث بهبود قدرت قلبی عروقی، کاهش فشار خون و کمک به تسکین درد در افراد مبتلا به آرتریت می شود. فواید تای چی زیرا تای چی نه تنها برای ذهن و بدن مفید است. همچنین فواید عاطفی و ذهنی زیادی دارد. تمرینات تای چی به شما کمک می کند تا احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید و اضطراب، استرس و افسردگی را کاهش دهید. در عین حال، این تمرینات حافظه، تمرکز و خواب شما را بهبود می بخشد. فواید تای چی برای سلامتی چندین مطالعه نشان می دهد که تای چی برای سلامتی مفید و موثر است. به خصوص زمانی که برنامه تای چی به افرادی داده می شود که در حال بهبودی از یک بیماری هستند. تحقیقات نشان می دهد که یک دوره آموزشی منظم تای چی می تواند از بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند. همچنین به افراد در کنترل و مدیریت درد یا بیماری کمک می کند. خلاصه ای از فواید تای چی: تای چی استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند که ورزش های آرامش بخش مانند تای چی می توانند اثرات مثبتی بر سلامت روان داشته باشند. انعطاف پذیری، تعادل و چابکی را بهبود می بخشد. در حالی که تای چی به ملایم بودن و کند بودن شهرت دارد، همچنین نشان داده شده است که به افزایش انعطاف پذیری و تعادل در افراد مسن کمک می کند. قدرت و استقامت عضلات را بهبود می بخشد. مطالعه ای بر روی افراد مسن انجام شد و نتیجه نشان داد که تای چی در صورت تمرین منظم می تواند به افزایش قدرت پایین و بالاتنه کمک کند. باعث می شود بهتر بخوابید. ورزش و فعالیت بدنی به طور کلی کیفیت خواب را بهبود می بخشد و تای چی نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک مطالعه نشان داد که ورزش تای چی می تواند خواب بهتری را در بزرگسالان سالم و افراد مبتلا به بیماری های مزمن فراهم کند. درد را تسکین می دهد. تحقیقات نشان داده است که انجام دو جلسه تای چی در هفته می تواند به مدیریت درد در افرادی که از بیماری هایی مانند فیبرومیالژیا، آرتریت، آرتریت روماتوئید و سردرد رنج می برند، کمک کند. نکات تای چی برای مبتدیان اگر می خواهید حداکثر بهره را از تای چی ببرید و از انجام تمرینات آن بهترین نتیجه را بگیرید، باید این چهار نکته کلیدی را دنبال کرده و به کار ببرید. 1. حرکات را آرام و آهسته اما با احتیاط انجام دهید! هیچ کس از شما انتظار ندارد که وقتی مبتدی هستید، تمام حرکات را به درستی، سریع و بدون اشتباه انجام دهید. به همین دلیل است که مربیان بزرگ تای چی به مبتدیان توصیه می کنند ابتدا در مقابل آینه تمرین کنند. حتی اگر نتوانید هر دو حرکت بالاتنه و پایین تنه را همزمان انجام دهید، اشکالی ندارد. تا جایی که می توانید از تمرینات ساده و آسان مربی تقلید کنید. ماهیچه های شما باید در طول تمرین آرام باشند. به یاد داشته باشید، تای چی بسیار شبیه به رقص آهسته است، پس آرام باشید و زیاد به خودتان فشار نیاورید. 2. روی حرکات ساده تمرکز کنید! در حالی که حفظ مرکز ثقل شما یک بخش ضروری از تای چی برای مبتدیان است، باید مراقب باشید که پشت خود را قفل نکنید. در عوض، کمر شما باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا با بالاتنه حرکت کند و بازوها و دستان شما باید مانند یک روبان ابریشمی حرکت کنند. در تای چی باید انعطاف پذیر و آماده حرکت باشید. برای افزایش آمادگی جسمانی و دریافت برنامه ورزشی خاص و مناسب خود می توانید با مربیان ویتامین مشورت کنید. 3. با انرژی تمرین کنید! به یاد داشته باشید، هدف مهم تای چی ترویج جریان آزاد چی درونی شماست، انرژی چی انرژی زندگی است، به این معنی که شما باید با جریان انرژی زندگی حرکت کنید. تای چی مانند نوعی رقص است. اما آرام و متمرکز. به عنوان مثال، در حالی که بازوهای خود را دراز می کنید، باید اجازه دهید استرس و احساسات منفی از بدن شما خارج شود. انگار قرار است دستت تکه ای از هوای تازه و زندگی از اقیانوس ها و کوه ها را در آغوش بگیرد. 4. مراقب باشید و محتاط باشید! به عنوان یک تمرین ذهنی و بدنی، هوشیاری و حضور کافی ذهن هنگام تمرین تای چی مهم است. این تمرین به تمرکز ذهنی بالایی نیاز دارد. اگرچه تای چی کمترین فشار را به عضلات و مفاصل وارد می کند، اما همچنان توصیه می کنیم به بدن خود احترام بگذارید و هرگز فراتر از حد خود تمرین نکنید. علاوه بر این، تمرینات گرم کردن و سرد کردن باید بخشی از روتین شما باشد. پس گرم کردن و خنک کردن بدن را قبل و بعد از تمرین فراموش نکنید. مطمئن شوید که در یک محیط تمرینی امن، روشن و بدون مانع تمرین می کنید. مکانی راحت را انتخاب کنید که خیلی سرد، گرم یا باد نباشد. اگر در روزهای گرم ورزش می کنید، حتما آب کافی بنوشید. نتیجه گیری تای چی چوان یک تمرین مفید و موثر برای تقویت و بهبود جسم و روح است و به عبارتی نوعی مدیتیشن محسوب می شود. این تمرین انواع مختلفی دارد اما به طور کلی شامل حرکات ملایم و نرم و افزایش تمرکز و انعطاف بدنی می شود. برای تمرین تای چی چون حتما نکات ذکر شده در این مقاله را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید. منابع: taichiforhealthinstitute – medicalnewstoday

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید