تغذیه در شب امتحان را جدی بگیرید!


زمان امتحانات دوره حساسی برای دانش آموزان است. در این ایام دانش آموزان تمام تلاش خود را می کنند تا از ظرفیت های خود نهایت استفاده را ببرند و بهترین نتیجه را از امتحانات بگیرند. تغذیه در شب امتحان می تواند بر نتایج امتحانات تأثیر بگذارد. از طرفی در این دوران ممکن است افراد به دلیل مشغله کاری و کمبود وقت به تغذیه خود توجه کافی نداشته باشند و آثار منفی این بی توجهی بر نتایج امتحانات تاثیر بگذارد. فهرست مطالب (کلیک کنید) چرا تغذیه در امتحانات مهم است؟ در زمان مطالعه حفظ عملکرد مغز و سیستم حافظه و از طرفی حفظ آرامش و دوری از استرس و اضطراب ضروری است. صبحانه سهم بسزایی در عملکرد حافظه و قدرت یادگیری دارد و گنجاندن کربوهیدرات های پیچیده مانند نان و غلات کامل در صبحانه به تدریج قند خون و ثبات نسبی آن را در طول روز آزاد می کند و شرایط حافظه را متعادل نگه می دارد. انواع میوه ها و سبزیجات نیز حاوی درشت مغذی ها و ریز مغذی های ضروری برای مغز هستند و مصرف این گروه از غذاها به بهبود عملکرد در ایام امتحانات کمک زیادی می کند. از جمله نکات مهم در این دوران افزایش مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار برای حفظ هوشیاری و جلوگیری از خواب آلودگی در شب های امتحان و همچنین در جلسات است که می تواند نگران کننده باشد. مصرف مداوم نوشیدنی های کافئین دار در دراز مدت باعث مقاومت بدن در برابر کافئین و خنثی شدن این ماده در خون و افزایش تحریک پذیری و همچنین اختلالات خواب می شود. چه غذاهایی باید در تغذیه شب امتحان گنجانده شود؟ استفاده از تمامی گروه های غذایی از جمله غلات، سبزیجات، گوشت، لبنیات و منابع پروتئینی و میوه ها باعث بهبود عملکرد دانش آموزان در طول امتحانات و کسب نتایج بهتر می شود. آب میوه ها و اسموتی های طبیعی و همچنین منابع قندی طبیعی مانند خرما و عسل نه تنها در طول روز به ویژه در هنگام مطالعه انرژی لازم را برای افراد فراهم می کند، بلکه برای پیشگیری از احساس ضعف و بی حالی نیز بسیار موثر و مفید هستند. آجیل هایی مانند پسته، گردو و بادام و دانه هایی مانند کنجد، سویا و شاهدانه برای کمک به حافظه و یادگیری بهتر بسیار مفید هستند. گردو به دلیل داشتن امگا 3 به یادگیری بهتر دانش آموزان کمک می کند. ماهی سالمون، قزل آلا و ساردین نیز منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و برای تقویت حافظه بسیار مفید هستند. روغن های گیاهی به ویژه روغن زیتون و کنجد، بذر کتان و سبزیجات تیره نیز حاوی مقادیری امگا 3 هستند و مصرف آنها در فصل امتحانات توصیه می شود. غذاهای حاوی قند طبیعی مانند عسل، انجیر خشک، کشمش، شیره انگور، خرما، توت خشک و کشمش باعث حفظ قند خون، تغذیه مغز در حین فعالیت و یادگیری و حفظ انرژی در طول روز می شود و به دلیل حجم کم، آنها را می توان حتی در طول جلسات مصرف کرد. از این تست استفاده می شود تا افراد در هنگام پاسخ دادن به سوالات با افت قند خون، ضعف و بی حالی مواجه نشوند. از دیگر نکات مهم در رابطه با فصل امتحانات، خواب و استراحت کافی است که تاثیر مستقیمی بر کیفیت یادگیری و عملکرد بهتر مغز در ایام امتحانات دارد و اگر دانش آموزان خوب نخوابند، استراحت کافی نداشته باشند و به مغزشان استراحت ندهند. در طول امتحانات به نتایج دلخواه خود نخواهند رسید. و با افت انرژی و کاهش بهره وری مواجه می شوند. تغذیه مناسب، استراحت خوب و خواب کافی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت بالا در برابر بیماری ها می شود. در زمانی که دانشجویان در یک ترم مشغول امتحان و تکمیل تلاش خود هستند، مسئله سلامت موضوع حساسی است و ممکن است به دلیل مشغله کاری مورد بی توجهی قرار گیرد و مردم را بیمار کند. بیماری های رایج در ایام سرد امتحانات، مصرف مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری های ویروسی و عفونی موضوع مهمی در ایام امتحانات است که در فصول سرد سال انجام می شود. دانش آموزان باید به اندازه نیاز خود از منابع غنی ویتامین های ضروری برای بدن مصرف کنند و مرکبات و سایر منابع حاوی ویتامین C را جدی بگیرند. مصرف مکمل های ویتامینی با نظر پزشک می تواند در تقویت سیستم ایمنی و حفظ انرژی در این دوران مفید باشد. آلودگی هوا و امتحانات یکی دیگر از مشکلاتی که در ایام امتحانات دانشگاه ها و مدارس با آن مواجه هستیم، موضوع آلودگی هوا است که اکثر شهرهای بزرگ در فصل پاییز و زمستان با آن مواجه هستند و می تواند تاثیرات بدی بر سلامت و توانایی یادگیری دانش آموزان داشته باشد. تغذیه یکی از راهکارهایی است که می تواند در کاهش مضرات آلودگی هوا در بدن موثر باشد و سیستم ایمنی بدن را در برابر این معضل شهرهای بزرگ و صنعتی مقاوم کند. مصرف سبزیجات تیره رنگ مانند اسفناج، لبو و کلم بروکلی در کاهش اثرات منفی هوای آلوده در بدن موثر و مفید هستند. مصرف شیر به دفع سموم از بدن کمک می کند و غذاهای حاوی منیزیم از جمله میوه ها و سبزیجات سرب آلودگی هوای ریه ها و سیستم تنفسی را از بین می برد. آب زرشک و آب انار نیز از غذاهای طبیعی مفید برای تقویت تنفس و عملکرد بهتر مغز هستند. امتیاز کاربر

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید