تولید محتوا: از چه چیزی تا چگونه



امروزه در دنیای پرشتاب رقابت بین کسب و کارها، جلب توجه مخاطب به عنوان مهمترین عامل در کنار کیفیت محصول یا خدمات، تعیین کننده موفقیت یک کسب و کار است. جلب توجه، شناخت برند و درگیر کردن ذهن مخاطب با برند، تولید محتوا در فضای دیجیتال را به حرفه ای محبوب در بین کسب و کارها تبدیل کرده است. آنها برای رشد و گسترش بخش های بازاریابی خود بیش از هر زمان دیگری به تولیدکنندگان محتوا نیاز دارند. تولید محتوا نیز به شغلی محبوب در میان جویندگان کار تبدیل شده است. شاید مهم ترین دلیل این محبوبیت، انعطاف پذیری و محدودیت زمانی و مکانی کمتر تولید محتوا نسبت به سایر مشاغل باشد. سازندگان محتوا می توانند در هر زمان و هر مکان با حداقل ابزار، از جمله لپ تاپ و اتصال به اینترنت، محتوا تولید کنند. اما تولید محتوا چیست؟ و چگونه می توانیم به این دریای بی پایان محتوا قدم بگذاریم؟ «محتوا» و «محتوای دیجیتال» چیست؟ «محتوا» در منابع مختلف تعاریف مختلفی دارد. اما به طور کلی محتوا نوعی اطلاعات قابل درک و استفاده برای مخاطب است که ساختار خاصی دارد و شامل مراحل ویرایش قبل و حتی بعد از انتشار است. «محتوای دیجیتال» محتوایی است که علاوه بر ویژگی‌های فوق، قابلیت انتقال، ذخیره و استفاده در بستر و زیرساخت دیجیتال را داشته باشد. طبق این تعریف، تمامی کتاب‌ها، مقالات علمی و غیر علمی، فایل‌های صوتی و پادکست‌ها، ویدیوها و انیمیشن‌ها، پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام و حتی همین مقاله‌ای که در حال مطالعه آن هستید، جزو محتوای دیجیتالی طبقه‌بندی می‌شوند. نکته جالب دیگر این است که طبق تعریفی که ارائه کردیم، حتی نقاشی های دیواری و غارنگاری که به دوران باستان بازمی گردد، محتوای تولید شده در آن دوران است که نشان می دهد انسان های اولیه نیز دستی در تولید محتوا داشته اند! کارشناس تولید محتوا کیست؟ کارشناس تولید محتوا به شخصی گفته می شود که با مطالعه و جمع آوری داده ها و اطلاعات در زمینه ها و موضوعات مختلف، محتوای ویدئویی، محتوای صوتی، محتوای متنی یا ترکیبی از آنها را برای مشاغل تولید می کند. محتوای آماده شده در رسانه های دیجیتال و فضای اینترنت مانند وب سایت ها، شبکه های اجتماعی و سایت های خبری منتشر می شود و در معرض دید مخاطبان و مشتریان تجاری قرار می گیرد. اگرچه این روزها به دلیل افزایش آگاهی و درک کسب‌وکارها از اهمیت حضور در عرصه‌های رسانه‌های دیجیتال، تقاضا برای جذب تولیدکنندگان محتوا افزایش یافته است، اما هیچ تقاضایی برای محتوای بی‌کیفیت وجود ندارد. کپی و چسباندن اطلاعات با ایجاد محتوا یکی نیست. یک متخصص محتوا یک خالق خلاق است که می تواند یک کسب و کار را متحول کند. بنابراین، همیشه با دانلود و مطالعه مقالات علمی و غیر علمی، تماشای ویدئو در زمینه های مختلف، شرکت در دوره ها و … اطلاعات خود را به روز نگه دارید. چگونه به دریای بیکران محتوا قدم بگذاریم؟ اولین قدم ها برای شروع هر کسب و کاری و قدم گذاشتن در هر زمینه ای با چالش های زیادی همراه خواهد بود. اگرچه تولید محتوا از این قاعده مستثنی نیست، اما عوارض نسبتاً کمتری دارد. اما برای ورود به بازار کار تولید محتوا باید خود را از قبل آماده کرده و مهارت های لازم را کسب کنید. بسته به نوع محتوایی که می خواهید تولید کنید، ممکن است نیاز به گذراندن دوره های آموزشی داشته باشید. مهارت های نوشتاری، کار با ورد و نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و کورل از این دست هستند. مقالات انگلیسی و فارسی را بخوانید. همچنین برای به روز نگه داشتن دانش خود با دانش روز دنیا، باید مهارت ترجمه خود را افزایش دهید و با ابزارهای ترجمه تخصصی مقالات انگلیسی مانند تارگیار آشنا شوید. دانستن ترفندهای سئو و گوگل نیز مهارت های شما را تکمیل می کند. در ادامه به نکات دیگری اشاره می کنیم که در ورود به بازار کار تولید محتوا برای شما مفید خواهد بود. آموزش و یادگیری، رمز موفقیت است، هرگز زمانی را که صرف یادگیری می کنید دست کم نگیرید. ساعاتی که صرف مطالعه می کنید نقش طلایی در موفقیت کاری شما دارد. بنابراین، از اختصاص دادن زمان طولانی به آموزش خود نترسید زیرا به زودی از مزایای آن بهره مند خواهید شد. در کلاس‌ها و دوره‌ها شرکت کنید، از آموزش‌های ویدیویی مفید موجود در سایت‌هایی مانند یوتیوب مطلع شوید و تا جایی که می‌توانید مطالعه کنید. اگر در مرحله تمرینی خود سنگ تمام نگذارید، دیگر نیازی به صرف زمان زیادی برای آزمون و خطا در طول کار نخواهید داشت و در نتیجه زودتر موفق خواهید شد. برای خودت محتوا تولید کن! یکی از بهترین راه ها برای شروع و تمرین تولید محتوا این است که ابتدا برای خودتان محتوا ایجاد کنید. اگر به نوشتن علاقه دارید، ادامه دهید و وبلاگ خود را راه اندازی کنید. اگر به تولید محتوای تصویری و ویدیویی علاقه دارید، چه چیزی بهتر از شروع آزمون و خطا در صفحه اینستاگرام و کانال یوتیوب خود می تواند باشد؟ از اشتباه کردن نترسید و همین حالا آزمون و خطا را شروع کنید. بهتر است در ابتدا کارفرمای خود باشید تا تجربه لازم برای حرفه ای شدن را به دست آورید و در عین حال برای خود محتوا تولید کنید. به یاد داشته باشید، تا زمانی که نویسنده قلم را لمس نکند، داستان ساخته نمی شود. پس قلم به دست بگیرید و داستان جذاب اولین قدم های خود را برای تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوای موفق بنویسید. کارآموزی، شاید نامطلوب اما بدون شک مفید! حتماً اصطلاح «گرد و غبار صحنه» را شنیده اید. خبر بد این است که برای کسب تجربه و تسلط در هر کاری باید به مقدار لازم خاک خورد! و خبر خوب این است که گرد و غبار این مرحله ممکن است در سطح ناخوشایند باشد، اما در واقع برای رشد و تکامل شما بسیار سالم و مفید خواهد بود. کارآموزی موفقیتی اجباری است که در آن می توانید بدون بر عهده گرفتن مسئولیت های سنگین آزمون و خطا انجام دهید و بدون نگرانی از همکاران باتجربه خود بیاموزید و به تجربیات خود بیفزایید. پس سخت نگیرید و سعی کنید از دوره کارآموزی خود نهایت استفاده را ببرید. کلام پایانی در این مقاله سعی کردیم به صورت مختصر و مفید به معرفی تولید محتوا از چیستی تا چگونگی آن بپردازیم. در نهایت دیدیم که تولید محتوای حرفه ای با جذابیت های خاص خود، اما نه چندان ساده، با ترکیبی از هنر، مقداری خلاقیت، مقداری ادبیات، کمی رسانه، مقداری بازاریابی و کوله باری از مهارت ها شکل می گیرد. اما می توان گفت در این میان مهمترین اصل برای موفقیت در هر حرفه ای پشتکار و تداوم است. در پایان همیشه این جمله طلایی را به خاطر بسپارید: اگر این کار را نکنی، انجامش نمی دهی!

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید