خواص و عوارض مصرف بذر کتان



بذر کتان چیست و چه فوایدی دارد؟ بذر کتان که گاهی بذر کتان نامیده می شود، منبع غنی از مواد مغذی مانند فیبر، منگنز، ویتامین B1، اسید چرب آلفا لینولنیک و امگا 3 است. این دانه از درخت کتان به دست می آید. درختی کهنسال که در مصر باستان و چین می روید. دانه کتان منبع چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. تحقیقات اخیر نشان داده است که دانه کتان همچنین می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری قلبی کمک کند. در قرن هشتم، شاه شارلمانی شدیداً به مزایای سلامتی دانه کتان اعتقاد داشت. بنابراین افراد وفادار به او تمایل به مصرف این دانه داشتند. و برای اطمینان از این موضوع، قانونی در این مورد تصویب کرد! نام لاتین و علمی درخت کتان Linum usitatissimum به معنای مفیدترین است. این مقاله بخشی از مجموعه مقالاتی در مورد فواید خوراکی های محبوب است. از سلامتی می گویند. و شامل خصوصیات تغذیه ای بذر کتان، خواص درمانی مرتبط با خوردن آن و البته عوارض این تخم مرغ می باشد. برای بهره مندی از حداکثر فواید بذر کتان باید آن را آسیاب کرده یا حداقل قبل از مصرف آسیاب کنید. زیرا ممکن است دانه کامل بدون هضم از دستگاه گوارش عبور کند. ویژگی های تغذیه ای کاتاندو دو نوع اصلی دانه کتان وجود دارد، بذر کتان طلایی و بذر کتان قهوه ای. پروفایل های تغذیه ای آن ها بسیار شبیه به هم است و هر دو دارای مقدار یکسانی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. انجمن تغذیه آمریکا بر اهمیت این ماده مغذی نادیده گرفته شده تاکید می کند. این انجمن بیان کرد که بذر کتان نه تنها یک منبع عالی از 2 اسید چرب مورد نیاز برای سلامت بدن (یعنی اسید لینولئیک و اسید آلفا لینولنیک)، بلکه منبعی غنی از فیبر، مواد مغذی و ویتامین ها است. کلسترول و سدیم بذر کتان نیز بسیار کم است. ارزش غذایی دانه کتان در هر 20 گرم (یا 2 قاشق غذاخوری): انرژی – 54.7 کیلو کالری (مقدار روزانه = 3٪)، کربوهیدرات – 3.0 گرم (مقدار روزانه = 1٪)، شکر – 0.2 گرم فیبر غذا – 2.8 گرم ( مقدار روزانه = 11٪، چربی – 4.3 گرم (مقدار روزانه = 7٪)، چربی اشباع – 0.4 گرم (مقدار روزانه = 2٪)، چربی غیر اشباع – 0.8 گرم، چربی غیر اشباع – 2.9 گرم پروتئین – 1.9 گرم (روزانه). مقدار = 4٪ تیامین (ویتامین B1) – 0.2 میلی گرم (مقدار روزانه = 11٪) ریبوفلاوین 0.0 میلی گرم نیاسین (ویتامین B3) – 0.3 میلی گرم (مقدار روزانه = 2٪ اسید پانتوتنیک (B5)) – 0.1 میلی گرم (مقدار روزانه). = 1٪، ویتامین B6 – 0.0 میلی گرم، فولات – 8.9 میکروگرم (مقدار روزانه = 2٪)، ویتامین C – 0.1 میلی گرم (مقدار روزانه = 0٪)، کلسیم – 26.1 میلی گرم (مقدار روزانه = 3٪) آهن – 0.6 میلی گرم (مقدار روزانه = 3%)، منیزیم – 40.2 میلی گرم (مقدار روزانه = 10%) فسفر – 65.8 میلی گرم (مقدار روزانه = 7%) پتاسیم – 83.3 میلی گرم (مقدار روزانه = 2%) روی – 0.4 میلی گرم (روزانه). مقدار = 3%) دانه‌های کتان سرشار از این‌ها هستند: لیگنان‌ها، یکی از کلاس‌های اصلی فیتواستروژن. ns. دارای ترکیبات شیمیایی شبیه به استروژن و دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند با رادیکال های آزاد در بدن شما مبارزه کند. بذر کتان یکی از بهترین منابع لیگنان است (0.3 گرم در 100 گرم). در مطالعه‌ای در مجله Critical Reviews، به این نتیجه رسیدیم که برنامه‌های غذایی حاوی لیگنان‌ها می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد، به خصوص اگر در طول عمر به این برنامه غذایی پایبند باشید. فیبر بذر کتان سرشار از فیبر محلول (محلول در آب) و فیبر نامحلول (غیر محلول در آب) است. طبق گفته کلینیک مایو، فیبر محلول در آب حل می شود و یک ماده ژل مانند ایجاد می کند که به کاهش کلسترول و قند خون کمک می کند. در حالی که فیبر نامحلول در دستگاه گوارش شما حمل می شود، باعث می شود چیزها در دستگاه گوارش شما تجزیه شوند. سریع حرکت کنید به این ترتیب هضم شما صاف می شود. اسیدهای چرب امگا 3 این چربی از جمله چربی های خوب است و برای قلب بسیار مفید است. این اسیدهای ضروری برای بدن نمی توانند توسط بدن تولید شوند و فقط از طریق غذا به بدن می رسند. خواص درمانی و مفید دانه کتان هنوز به طور کامل شناخته نشده است، حتی بسیاری از فوایدی که در حال حاضر در مورد آن شناخته شده است ادعا می شود که دانه کتان فاقد اعتبار علمی است. با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد که دانه های کتان می تواند غذای شگفت انگیزی باشد که بسیاری ادعا می کنند. دانه کتان و محافظت در برابر سرطان: مصرف دانه کتان ممکن است از شما در برابر سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ محافظت کند. تصور می شود که دانه کتان به دلیل داشتن امگا 3 از چسبیدن سلول های بدخیم به سلول های دیگر جلوگیری می کند و در نتیجه از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. علاوه بر این، لیگنان خاصیت ضد رگ زایی نیز دارد و با تشکیل رگ های خونی از رشد تومورها جلوگیری می کند. ، جلوگیری می کند. یک مطالعه آمریکایی که در سی و چهارمین نشست سالانه انجمن انکولوژی بالینی آمریکا ارائه شد، تصریح کرد که مصرف بذر کتان می تواند از رشد تومورهای سرطان پروستات جلوگیری کند. او که در برابر سرطان پروستات محافظت شده بود، شگفت زده شد. خواص بذر کتان برای کاهش کلسترول. محققان مرکز تحقیقات بهداشت و تغذیه دانشگاه ایالتی آیووا دریافتند که سطح کلسترول در بین افرادی که دانه کتان را در رژیم غذایی خود قرار داده بودند، کمتر است. سوزان هندریچ، رهبر این تحقیق. ، می گوید: برای افرادی که نمی توانند چیزی مانند لیپیتور مصرف کنند، دانه کتان می تواند برخی از فواید کاهش کلسترول این گونه داروها را برای شما فراهم کند. این نشان می دهد که مصرف یک برنامه غذایی حاوی دانه های کتان می تواند احتمال گرگرفتگی در دوران یائسگی را کاهش دهد. دکتر پرودی نتیجه می گیرد که: نه تنها به نظر می رسد که دانه کتان احتمال گرگرفتگی را کاهش می دهد. خستگی مفید است اما برای روان مصرف کننده نیز فوایدی دارد. بهبود سطح قند خون با مصرف دانه کتان. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله تحقیقات تغذیه، شواهد زیادی نشان داده است که مصرف روزانه دانه کتان می تواند قند خون را در مردان و زنان چاق کاهش دهد. کسانی که پیش دیابت دارند، آن را تحت کنترل خواهند گرفت. بذر کتان برای محافظت در برابر اشعه محققان دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده‌اند که حفظ یک برنامه غذایی حاوی دانه کتان می‌تواند از پوست شما در برابر تشعشعات محافظت کند. نتیجه گیری شده است که از آنجایی که بذر کتان یک آنتی اکسیدان قوی است و خواص ضد التهابی شناخته شده ای دارد، می تواند بدن شما را به خوبی در برابر اشعه محافظت کند. عوارض جانبی مصرف بذر کتان اگرچه تحقیقات در مورد مصرف بذر کتان در دوران بارداری کمیاب است. با این حال، زنان باردار باید همیشه احتیاط کنند و از دانه کتان به دلیل خواص استروژنی آن اجتناب کنند. علاوه بر این، با توجه به مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، افراد مبتلا به انسداد روده نیز باید از مصرف بذر کتان اجتناب کنند. دور بمانید چون پر است از فیبر است. عوارض جانبی رایج مصرف دانه کتان: دانه کتان و سیانید: به نقل از livestrong; بذر کتان یک مکمل غذایی حاوی فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 است. خود کتان خام ممکن است حاوی مواد ناخواسته ای مانند سیانید باشد. اگرچه بیشتر مکمل‌های حاوی دانه‌های کتان بی‌خطر و بی‌ضرر هستند، اما مصرف کتان به روش نادرست می‌تواند سطح سیانید را در خون افزایش دهد. قبل از اینکه بخواهید از دانه کتان استفاده کنید، باید اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید. در این مقاله قصد داریم در مورد همین موضوع صحبت کنیم. درباره بذر کتان: بذر کتان کلمه ای است که برای بذر گیاه کتان به کار می رود. این ماده یک مکمل غذایی است که می توانید به غذا یا نوشیدنی خود اضافه کنید. تخم کتان حدود یک چهارم فیبر و یک چهارم اسید چرب امگا 3 دارد. دو چهارم دیگر از کربوهیدرات ها و پروتئین ها تشکیل شده است. دانه کتان را می توان به نوشابه هایی مانند اسموتی ها اضافه کرد. آنها نه تنها می توانند حرکات روده را بهبود بخشند، بلکه نقش مهمی در سلامت قلب و مدیریت سطح کلسترول خون دارند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه کتان می تواند سطح تری گلیسیرید را کاهش داده و سلامت قلب را پس از حملات بهبود بخشد. دل را شفا بده البته برای اثبات چنین ادعاهایی به تحقیقات بیشتری نیاز است. درباره سیانور: همانطور که می دانید سیانور نوعی سم است. این ماده به سرعت عمل می کند و می تواند کشنده باشد. با این حال، سیانید در فرآیند تولید اکثر محصولات مانند پلاستیک و چاپ عکس استفاده می شود. سیانور در محیط نیز وجود دارد و اگر فرد مستقیماً در معرض آن قرار گیرد می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. قرار گرفتن در معرض گاز سیانید یا محصولات غذایی حاوی سیانید می تواند باعث افزایش ناگهانی ضربان قلب، سردرد، حالت تهوع، گیجی و مشکل در تنفس شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، حتی مقادیر کمی از این ماده شیمیایی می تواند در عرض چند دقیقه علائم ایجاد کند. قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد سیانید می تواند علائم حادتر و شدیدتری مانند از دست دادن هوشیاری و ناراحتی تنفسی ایجاد کند. ارتباط بین بذر کتان و سیانور: ارتباط بین بذر کتان و سیانور وجود دارد. اما احتمال یافتن این ماده شیمیایی خطرناک در مکمل های موجود در سوپرمارکت ها بسیار اندک است. بذر کتان که از دانه‌های خام و نارس کتان به دست می‌آید، برای اکثر افراد بی‌خطر و بی‌خطر است. اما بر اساس گزارش های موجود، بذر کتان خام و سایر قسمت های این گیاه می توانند سطح سیانید خون را افزایش دهند. بذر کتان حاوی ماده ای به نام گلیکوزید سیانوژنیک است که وقتی دانه ها در آب له می شوند، سیانید هیدروژن تولید می کند. تشکیل می دهد. اکثر فرآیندهای تولید این نوع سیانید را حذف می کنند. علاوه بر این، این مطالعات نشان داده است که عوارض جانبی مربوط به استفاده از مکمل های حاوی دانه کتان گزارش نشده است. نکات ایمنی در مورد استفاده از بذر کتان: قبل از اینکه بخواهید هر نوع مکمل جدیدی را امتحان کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. هرگز دانه ها را مستقیماً از گیاه کتان نگیرید و سایر قسمت های گیاه را نخورید. اگرچه برخی از تولیدکنندگان ممکن است دوزهای متفاوتی از این مکمل را پیشنهاد کنند، اما FDA توصیه می کند که روزانه بیش از 16 گرم دانه کتان مصرف نشود. .

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید