دانه چیا در دوران بارداری و تمام فواید و مضرات آن در این دوران را بشناسید!



شاید تا چند سال پیش در هیچ فروشگاهی نمی توانستیم دانه چیا را پیدا کنیم، اما امروزه این دانه مغذی را می توان تقریباً در اکثر خواربارفروشی ها یا داروخانه ها پیدا کرد. این دانه های سیاه و سفید ساده یک غذای فوق العاده و غنی از مواد مغذی به خصوص برای بارداری هستند. مصرف دانه چیا در دوران بارداری فواید خاص خود را دارد و معمولاً بی خطر محسوب می شود، اما هرگز نباید آن را به صورت خشک مصرف کرد، زیرا احتمال گشاد شدن دانه های آن در گلو و خفگی وجود دارد. بنابراین بهتر است به غذاهای مرطوب مانند بلغور جو دوسر یا ماست اضافه شود. تحقیقات ثابت کرده است که مصرف دانه چیا در دوران بارداری به رشد شبکیه و مغز جنین کمک می کند. فهرست مطالب (کلیک کنید) فواید مصرف دانه چیا در دوران بارداری در مقاله ای پیشتر خواص چیا را برای زنان و به طور کلی برای عموم بیان کردیم. در اینجا فواید آن برای بارداری و نحوه استفاده از آن را توضیح خواهیم داد. روش مصرف دانه چیا در دوران بارداری به قدری آسان است که شاید باورکردنی نباشد. این دانه ها را می توان به بلغور جو دوسر، ماست و حتی بستنی اضافه کرد و از خوردن آنها به عنوان یک میان وعده سالم و سیر کننده لذت برد. برخی از دلایلی که این ایده را به یک انتخاب برتر تبدیل می کند عبارتند از: کمک به رفع یبوست بارداری می تواند بر سیستم گوارشی زنان و یبوست چهره و عارضه ناامید کننده تر آن یعنی هموروئید تأثیر بگذارد. اما مصرف غذاهای غنی از فیبر می تواند نقش مهمی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و نرم شدن روده ها داشته باشد. دو قاشق غذاخوری دانه چیا حدود 8 گرم (گرم) فیبر دارد که حدود 32 درصد از مقدار توصیه شده روزانه را تامین می کند. تقویت گلبول های قرمز خون با مصرف دانه چیا در دوران بارداری. سردی دست ها و پاها، احساس سرگیجه و خستگی در دوران بارداری ممکن است نتیجه کمبود آهن باشد. حاملگی می‌تواند بر بدن زن تأثیر بگذارد، بنابراین بروز عوارض مرتبط با بارداری مانند کم‌خونی فقر آهن غیرمعمول نیست. مشکل این است که بسیاری از زنان باردار گلبول های قرمز کافی تولید نمی کنند که می تواند باعث کم خونی شود. . در کنار مصرف مکمل های آهن، دریافت آهن از طریق غذا نیز می تواند به تقویت گلبول های قرمز بدن کمک کند. در حالی که اسفناج و گوشت قرمز ممکن است بیشتر به دلیل داشتن آهن معروف باشند، دانه های چیا نیز منبع عالی این ماده معدنی هستند. یک قاشق غذاخوری از این دانه 11 درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می کند. مصرف دانه چیا برای بارداری فواید خاص خود را دارد و معمولا بی خطر تلقی می شود. تقویت دندان ها و استخوان ها با مصرف دانه چیا در دوران بارداری معمولاً حدود 1000 میلی گرم کلسیم است. آنها به یک روز نیاز دارند، اما برای برآورده شدن این نیاز، مجبور نیستند روزی چندین لیوان شیر بنوشند! آنها می توانند کلسیم را از میوه ها و سبزیجات مختلف و حتی دانه های چیا دریافت کنند. دو قاشق غذاخوری از این دانه فوق العاده حاوی حدود 152 میلی گرم کلسیم است که 15 درصد از نیاز روزانه بدن را تشکیل می دهد. حل مشکل گرسنگی مداوم با مصرف دانه چیا در دوران بارداری. شدید شدن یکی از بهترین راه‌ها برای احساس سیری و در عین حال دریافت مواد مغذی و مقوی، مصرف این دانه‌های با ارزش سرشار از پروتئین است. در هر 2 قاشق غذاخوری، حدود 4 گرم پروتئین وجود دارد تا 8 درصد از نیاز روزانه را تامین کند. دریافت امگا 3 کافی با مصرف دانه چیا در دوران بارداری اگر با امگا 3 آشنایی دارید، می دانید که چگونه این اسیدهای چرب می توانند التهاب مزمن، سلامت چشم را کاهش دهند و حتی به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کنند. اما آیا می دانستید که امگا 3 باعث رشد سالم مغز جنین می شود و حتی ممکن است به بارداری سالم کمک کند؟ یکی از راه های رساندن امگا 3 به جنین برای مادرانی که به بوی ماهی حساس هستند، مصرف این دانه های کوچک اما قدرتمند است. یک اونس چیا حاوی حدود 5 گرم امگا 3 است. کاهش قند خون با مصرف دانه چیا در دوران بارداری. هورمون های بارداری می توانند باعث تجمع گلوکز در خون مادر شوند که در صورت عدم کنترل ممکن است باعث دیابت بارداری شود. قند خون بالا می تواند بر سلامت کودک و مادر تأثیر بگذارد. فیبر موجود در دانه چیا نه تنها از یبوست جلوگیری می کند، بلکه ممکن است با کاهش سرعت جذب قند در جریان خون، به تنظیم قند خون نیز کمک کند. افزایش انرژی با مصرف دانه چیا در دوران بارداری مصرف دانه چیا در دوران بارداری به عنوان منبعی از چربی های سالم می تواند اشتها را تقویت کرده و در نتیجه انرژی بیشتری به مادر بدهد. مصرف دانه چیا برای بارداری به عنوان منبع چربی سالم در نظر گرفته می شود. کمک به رشد مغز جنین. تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن چیا در 3 ماه آخر بارداری و 3 ماه اول شیردهی امکان پذیر است. محتوای امگا 3 در شیر را افزایش می دهد که برای رشد مغز کودک مهم است. علاوه بر این، مصرف دانه چیا در دوران بارداری فواید دیگری نیز دارد که در ادامه به آن می پردازیم. فشار خون بالا در دوران بارداری اگر از اضطراب یا افسردگی شدید رنج می برید، دانه چیا می تواند به تثبیت خلق و خوی شما کمک کند. سیستم ایمنی بدن را که در دوران بارداری تا حدودی ضعیف می شود، تقویت می کند. این دانه ها 17 درصد پروتئین بیشتری نسبت به سایر غلات دارند، اما گلوتن ندارند. آنها حاوی 20 پروتئین مختلف در دانه چیا و همچنین کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر بیشتری نسبت به سایر غلات هستند. دریافت کلسیم کافی می تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش دهد. پره اکلامپسی یک عارضه بارداری است که با فشار خون بالا و آسیب کبد و کلیه مشخص می شود. در دوران بارداری، دانه های چیا امگا 3 از رشد مغز جنین حمایت می کنند و خطر زایمان زودرس را کاهش می دهند. در دوران بارداری، دانه چیا امگا 3 از رشد مغز جنین حمایت می کند و خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد. اثرات سلامتی مواد مغذی دانه چیا در بارداری دانه چیا سرشار از فیبر، اسیدهای چرب امگا 3، کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین است و برای سلامت بدن در دوران بارداری مهم است. . این دانه بهترین اثربخشی ممکن را برای درمان آلرژی، آنژین، سرطان، بیماری عروق کرونر قلب (CHD)، بهبود عملکرد ورزشی، سکته قلبی، عدم تعادل هورمونی و غدد درون ریز نشان داده است. برخی شواهد نشان داده اند که این دانه های شگفت انگیز اثرات ضد انعقادی و آنتی اکسیدانی دارند. و آنتی ویروس هم دارند. یک قاشق غذاخوری پر از دانه های چیا آسیاب شده می تواند 3.1 گرم پروتئین، 7 درصد آهن، 2.9 گرم ALA (اسید چرب امگا 3)، 5.7 گرم فیبر و 9 درصد نیاز روزانه به کلسیم را تامین کند. با رشد کودک، بدن مادر ممکن است مواد مغذی مهمی را از دست بدهد، اما مصرف دانه چیا در دوران بارداری می تواند به سلامت مادر و نوزاد کمک کند. مغزها و دانه‌ها معمولاً دارای چربی نسبتاً بالایی هستند و بنابراین ماندگاری کوتاهی دارند، اما دانه‌های چیا به قدری سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که می‌توان آن‌ها را تا چهار سال بدون هیچ مشکلی نگهداری کرد. این ماده مغذی نسبتاً بی ضرر است، اما مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری ممکن است عوارض جانبی زیادی داشته باشد، از جمله موارد زیر: اسهال یا ناراحتی معده: اگر به مصرف فیبر عادت ندارید، خوردن بیش از حد این دانه ها می تواند باعث اسهال و سایر ناراحتی های معده شود. به خصوص تهوع صبحگاهی تداخلات دارویی احتمالی: زنان بارداری که برای کنترل قند خون خود دارو مصرف می کنند ممکن است با خوردن دانه چیا تداخل دارویی را تجربه کنند. خطر خفگی: این دانه ها می توانند به سرعت متورم شوند. و 10 برابر وزن خود آب جذب می کند. اگر یک قاشق از دانه چیا بخورید و بلافاصله بعد از آن آب بنوشید، ممکن است دانه‌ها در مری منبسط شده و باعث خفگی شوند. واکنش های آلرژیک: واکنش های آلرژیک ممکن است شامل خارش یا بسته شدن گلو، سوزن سوزن شدن یا خارش در گلو باشد. ناراحتی زبان یا لب یا معده که بسیار شبیه حالت تهوع صبحگاهی است. نحوه استفاده از دانه چیا در بارداری دانه چیا اغلب به نوشیدنی ها اضافه می شود تا محتوای پروتئین و آنتی اکسیدان آنها افزایش یابد. آب چیا نیز یک نوشیدنی انرژی زا محبوب برای بارداری است. همچنین، از آنجایی که دانه‌های چیا گلوکز را در مدت زمان طولانی آزاد می‌کنند، یک غذای ایده‌آل برای افرادی هستند که به دنبال انرژی یا استقامت بیشتر هستند. بنابراین، اگر متوجه شدید که در دوران بارداری به راحتی خسته می شوید یا انرژی ندارید، می توانید انرژی خود را با ژل چیا یا آب چیا تقویت کنید. این دانه مغذی و با ارزش را می توان در برخی از غذاها استفاده کرد، مانند: پودینگ چیا، غلات صبحانه یا بلغور جو دوسر، شیر، غذای گیاهی، قوام دهنده سس، به عنوان جایگزین تخم مرغ در محصولات پخته شده، به طور کلی مصرف چیا دانه ها در دوران بارداری بی خطر هستند و می توانند بیماری های مرتبط با آن را درمان کنند. دوران در رفع یبوست نیز کمک می کند و درشت مغذی ها و ریز مغذی های زیادی را برای بدن مادر و جنین فراهم می کند. این دانه را می توان به روش های زیر تهیه و مصرف کرد: دانه کامل یا آسیاب شده را روی سالاد بپاشید یا به اسموتی، نان یا پودینگ اضافه کنید. روغن چیا برای افزودن به سس های سالاد یا اسموتی ها و سوپ ها تقریبا بی خطر است و فواید زیادی دارد. برای رفع یبوست در این دوران دارای تقویت گلبول های قرمز، افزایش انرژی، امگا 3 بالا و استحکام دندان ها و استخوان های مادر و رشد مغز جنین است. برخی از مضرات آن شامل اختلالات گوارشی، آلرژی، تداخل دارویی و احتمال خفگی با دانه های خشک است. منبع: +++ امتیاز کاربر

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید