درمان های خانگی برای سرماخوردگی



سرماخوردگی یک بیماری ویروسی عفونی است که در صورت آلوده شدن مجاری تنفسی به این ویروس باعث عطسه، سرفه و آبریزش بینی می شود. معمولا با شروع پاییز و زمستان و سردی هوا، سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان افزایش می یابد. در این میان افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. بهترین راه برای درمان سرماخوردگی این است که از ابتدا به فکر پیشگیری باشید و با رعایت یک سری نکات ساده خود را در برابر سرماخوردگی مقاوم کنید. اولین و مهمترین چیزی که باید رعایت کنید داشتن یک رژیم غذایی سالم است. نقش تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی بسیار مهم است. استفاده از سبزیجات و میوه های تازه را در برنامه غذایی روزانه خود فراموش نکنید. نکته دوم اینکه پوشیدن لباس گرم و مناسب در فصل سرما و همچنین استفاده از کلاه و روسری و گرم نگه داشتن سر و مجاری تنفسی در هوای سرد برای جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مهم است. نکته سوم اینکه انجام ورزش های هوازی مانند ایروبیک و پیاده روی در هوای آزاد باعث تقویت ریه ها و همچنین تقویت بدن و سیستم ایمنی بدن می شود. نکته چهارم پرهیز از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی است: دود سیگار و قلیان خطر ابتلا به آسم، انواع سرطان ها، بیماری های تنفسی، قلبی عروقی و مغزی را به همراه دارد. سیگار به عنوان مهم ترین عامل بیماری انسدادی ریه شناخته می شود. نوشیدن الکل همچنین سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و بدن دیگر توانایی مقابله با عفونت ها را نخواهد داشت. علائم کلی سرماخوردگی عبارتند از: علائم کلی سرماخوردگی عبارتند از: احساس خستگی و سرماخوردگی شدید، احساس سرما در کل بدن، تب، نفس کشیدن سخت و ناراحتی هنگام تنفس عمیق، سردرد خفیف، عطسه یا سرفه، درد و سوزش. . در گلو، احساس درد یا فشار در ناحیه. سینوس ها، آبریزش یا گرفتگی بینی، یا ترشحات مخاطی، خلط پشت گلو، هنگام سرماخوردگی چه باید کرد؟ هنگام سرماخوردگی چه کنیم؟ استراحت کنید و مایعات گرم بنوشید: هنگام سرماخوردگی مهمترین و اولین کار استراحت و نوشیدن مایعات گرم زیاد است. اگر بلغم دارید، سعی کنید از نوشیدن مایعات بسیار شیرین خودداری کنید زیرا این امر می تواند وضعیت را بدتر کند. به جای آن بهتر است از مخلوط آب ولرم، عسل و لیمو استفاده کنید. همچنین مصرف چای یا دمنوش های گیاهی یا چای میوه ای می تواند گزینه خوبی باشد. عصاره های گیاهی مانند: آویشن، مریم گلی، بابونه، زنجبیل، پونه کوهی و چای کوهی در کاهش درد و عفونت مجاری تنفسی بیمار بسیار مفید است. دوش آب گرم: اگر بیمار مشکلات حاد تنفسی نداشته باشد، استحمام و دوش گرفتن هر روز صبح به بهبود روند بیماری کمک زیادی می کند. دوش آب گرم و بخار باعث می شود عفونت و مخاط بینی سریعتر تخلیه شود و از سینوزیت جلوگیری کند. استحمام همچنین دردهای مفاصل و سردردهای ناشی از بیماری را کاهش می دهد و باعث آرامش بیمار می شود. خوردن صبحانه: سعی کنید در زمان بیماری از غذاهای گرم و مقوی استفاده کنید، خوردن عصاره گوشت و سبزیجات یا تخم مرغ آب پز با سبزیجات تازه یا شیر بادام با جو می تواند انرژی تخلیه شده بدن را بازگرداند. شما را ترمیم می کند و سیستم ایمنی شما را تقویت می کند. مصرف آب میوه و سبزیجات تازه: مصرف آب پرتقال، لیمو، گریپ فروت، کیوی در این دوران به دلیل داشتن ویتامین C بسیار مفید است و به رفع احتقان و کم آبی بدن کمک می کند. همچنین مصرف شلغم، پیاز، کلم بروکلی، هویج، فلفل دلمه ای، سیب زمینی و اسفناج به دلیل وجود مواد معدنی مختلف، ویتامین های A، C، E، B، اسید فولیک و خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند برای بیمار بسیار مفید باشد. خوردن ناهار سالم، سبک و مقوی: سعی کنید در زمان بیماری از مصرف غذاهای سرخ شده، ترشی، شیرین و ناسالم خودداری کنید، بهتر است در این دوران از سوپ و آش، غذاهای کم چرب، بخارپز، آب پز و کبابی استفاده کنید. انجام دادن. . با سالاد بدون سس بخورید. خواب و استراحت در طول روز: به دلیل بیماری و ضعف قوای بدنی سعی کنید در طول روز با نوشیدن دمنوش های گیاهی آرامبخش استراحت و خواب کافی داشته باشید تا بتوانید قدرت و قوای بدنی خود را سریعتر بازیابی کنید. بخور در وسط روز: گرفتگی و آبریزش بینی و احتقان ناشی از سرما گاهی باعث سردرد و مشکلات سینوزیت می شود. برای رفع این انسدادها حداقل 2 بار در روز به مدت 5 دقیقه از آب جوش با اسانس اکالیپتوس استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید 1 تا 2 قطره اسانس اکالیپتوس را به آب در حال جوش اضافه کنید. اکالیپتوس به درمان علائم سرماخوردگی و باز کردن مجاری تنفسی کمک زیادی می کند. سر خود را با حوله بپوشانید، ظرف آب جوش را جلوی خود قرار دهید و صورت خود را 40 سانتی متر از آب در حال جوش دور کنید تا بخار آب در حال جوش وارد بینی و مجاری تنفسی شود. شام را بین ساعت 18 تا 19 میل کنید تا بدن هنگام خواب کمی سرد شود، بهتر است دمای بدن را افزایش دهید و با یک سوپ یا سوپ گرم با سیر و کمی زنجبیل یا فلفل مبارزه کنید. گرم کردن بدن به دلیل خاصیت ضد ویروسی و باکتریایی آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم سرماخوردگی می شود. قبل از خواب دوش بگیرید و بنوشید: بهتر است قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید تا خوابی آرام داشته باشید و درد کمتری احساس کنید. اگر هنگام خواب از احتقان رنج می برید، نوشیدن آب جوش با اسانس اکالیپتوس می تواند به شما کمک کند راحت تر بخوابید. کلام پایانی: کلام پایانی: اگر سرما خورده اید با ماندن در خانه و استراحت سریعتر بهبودی خود را انجام دهید و اگر مجبور به بیرون رفتن هستید از ماسک استفاده کنید و از تماس و زباله با دیگران خودداری کنید و اصول بهداشتی را برای پیشگیری از سرماخوردگی رعایت کنید. . انتشار و انتقال بیماری به دیگران میانگین امتیاز 5 از 5 از 1 رای کل

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید