راهکارهایی برای غلبه بر مشکلات جسمی رایج در ماه رمضان



از آنجایی که روزه داران در ساعات طولانی روز از خوردن و آشامیدن پرهیز می کنند، اغلب با مشکلات ناخواسته ای مواجه می شوند که در صورت عدم رسیدگی، ادامه روزه را برایشان غیرممکن می کند. از مهم ترین مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد: یبوست یکی از مشکلاتی که در ماه روزه داری ماه مبارک رمضان ایجاد می شود، یبوست است که باعث ایجاد بواسیر، شقاق (ترک ها و زخم های دردناک مقعد) و اجابت مزاج دردناک می شود. علل: از علل ایجاد یبوست می توان به موارد زیر اشاره کرد: * مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده * مصرف کم مایعات * مصرف کم مواد غذایی حاوی فیبر، بنابراین برای درمان آن باید از علل آن اجتناب کرد. علل سوء هاضمه: مصرف زیاد غذاهای پرچرب و سرخ شده، غذاهای تند و غذاهایی که باعث نفخ می شوند مانند کلم و حبوبات، مصرف نوشیدنی های کربوهیدرات دار مانند کوکا که باعث نفخ می شوند. درمان: از پرخوری خودداری کنید. نوشیدن آب میوه، آب و پرهیز از غذاهای سرخ شده نیز به حل این مشکل کمک می کند. علائم خواب آلودگی (افت فشار خون): تعریق بیش از حد، ضعف، خستگی، کمبود انرژی، سرگیجه، به خصوص زمانی که ایستاده یا دراز کشیده اید، رنگ پریدگی و غش علائمی هستند که با کاهش فشار خون مرتبط هستند. این علائم اغلب در بعد از ظهر رخ می دهد. علل: مصرف کم مایعات و کاهش مصرف نمک. درمان: اجتناب از گرما و افزایش مصرف مایعات و نمک احتیاط: فشار خون باید اندازه گیری و با مشاهده علائم افت فشار خون تایید شود. در آغاز ماه مبارک رمضان افرادی که فشار خون بالا دارند و دارو مصرف می کنند باید دوز مصرفی خود را توسط پزشک تنظیم کنند. سردرد علل: قطع مصرف کافئین و تنباکو، فعالیت زیاد در طول روز، کمبود خواب، گرسنگی و افت قند خون. به این ترتیب با گذشت روز گرسنگی به تدریج ایجاد می شود و در پایان روز این احساس بیشتر می شود. سردرد ناشی از افت قند خون بسیار شدید است و ممکن است تا افطار حالت تهوع ایجاد کند. درمان: دو تا سه هفته قبل از ماه رمضان مصرف کافئین و تنباکو را کاهش دهید. چای سبز می تواند جایگزین خوبی برای قهوه و چای باشد. تنظیم ساعات خواب و استراحت در ماه مبارک رمضان به منظور داشتن خواب و استراحت کافی نیز مفید است. علائم افت قند خون: ضعف، سرگیجه، خستگی، عدم تمرکز، تعریق زیاد، لرز، سردرد و تپش قلب از علائم افت قند خون هستند. علل: یکی از دلایل اصلی در افراد غیر دیابتی مصرف زیاد قندها و کربوهیدرات های فرآوری شده در صبح است که باعث می شود بدن مقادیر زیادی انسولین تولید کند تا قند خون پایین بماند و بنابراین در طول روز احساس ضعف بیش از حد می کند. خلق شده است. درمان: صبحانه بخورید و مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را در سحری محدود کنید. احتیاط: افراد مبتلا به دیابت ممکن است نیاز به تغییر دارو با پزشک خود داشته باشند. گرفتگی عضلات علل: مصرف کم مواد غذایی حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم. درمان: غذاهای حاوی مواد معدنی ذکر شده و میوه ها، سبزیجات، محصولات لبنی، گوشت و خرما مصرف کنید. زخم معده یا زخم معده: افزایش اسید معده در ماه رمضان وضعیت بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی را بدتر می کند. احساس سوزش از معده تا دنده های پایین تا گلو وجود دارد. مصرف غذاهای تند، قهوه، نوشابه های گازدار این وضعیت را بدتر می کند. داروهایی برای کنترل سطح اسید معده وجود دارد، اما افرادی که سابقه زخم معده دارند باید قبل از روزه گرفتن در ماه رمضان با پزشک خود مشورت کنند. سنگ کلیه سنگ کلیه بیشتر در افرادی که مایعات کمتری مصرف می کنند دیده می شود. برای پیشگیری از سنگ کلیه توصیه می شود مصرف روزانه مایعات را افزایش دهید. احتیاط: افراد مبتلا به فشار خون بالا و سنگ کلیه برای روزه گرفتن با پزشک مشورت کنند. کنترل ضعیف دیابت به افرادی که نیاز به تزریق منظم انسولین دارند، توصیه می شود که روزه نگیرند زیرا خطر بالقوه برای سلامتی آنها در استفاده نکردن از انسولین (چه کوتاه مدت و چه بلند مدت) بسیار زیاد است. و افرادی که دیابت خود را با دارو کنترل می کنند باید قبل از شروع روزه داری به توصیه های پزشک خود عمل کنند. نظارت و پایش منظم قند خون بسیار توصیه می شود. قند خون پایین (هیپوگلیسمی) خطرناک است و در صورت عدم درمان می تواند منجر به ضعف و غش شود. احساس سرگیجه، تعریق و عدم تعادل همگی ممکن است از نشانه های هیپوگلیسمی باشند و اگر فردی مبتلا به دیابت دچار این علائم شد، باید بلافاصله یک نوشیدنی شیرین یا شیرین کننده شیرین زیر زبان خود بنوشد. قرار دادن. کم آبی و کم آبی کم آبی یکی از عوارض شایع روزه داری است. زیرا بدن در طی فرآیندهای تنفس، تعریق و ادرار به دفع آب و مایعات ادامه می دهد. اگر قبل از روزه داری آب کافی ننوشید، خطر کم آبی بدن شما افزایش می یابد. افراد مسن و افرادی که دیورتیک مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر کم آبی هستند. به طور منظم آب کافی و متعادل بنوشید و مصرف آب با کمی شکر یا نمک بسیار بهتر است. استرس کاهش مصرف غذا و آب و تغییر روال زندگی و کوتاه کردن زمان خواب می تواند برای برخی افراد استرس زا باشد، بنابراین مدیریت عوامل استرس زا بالقوه بسیار مهم است. به عنوان مثال در این مدت زیاد ورزش نکنید یا در زیر آفتاب داغ ورزش نکنید و همچنین احساس عصبانیت و تنش خود را کنترل کنید.

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید