روانشناسی ورزشی چیست و چه فایده ای برای ورزشکاران دارد؟


چقدر با روانشناسی ورزش آشنایی دارید؟ آیا تا به حال به عنوان یک ورزشکار رکود و عدم پیشرفت را تجربه کرده اید؟ آیا یک اتفاق بد، یک شکست در یک مسابقه یا یک اشتباه ورزشی برای مدت طولانی شما را آزار می دهد؟ آیا احساس می کنید در تمرین عملکرد بهتری نسبت به مسابقه داشتید و این شما را آزار می دهد؟ اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات مثبت است، احتمالاً به یک مشاور ورزشی نیاز دارید. کسی که بتواند شما را به طور خاص در این مورد راهنمایی و کمک کند. این مقاله را تا انتها بخوانید تا با روانشناسی ورزش و کار یک روانشناس ورزشی به طور کامل آشنا شوید. روانشناسی ورزشی چیست؟ به گفته انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، “روانشناسی ورزشی رشته ای است که بر توسعه و کاربرد نظریه روانشناسی برای درک و اصلاح یا بهبود رفتار انسان در محیط ورزشی تمرکز دارد.” به عبارت دیگر روانشناسی ورزشی مطالعه عوامل روانی و روانی ورزش و ورزشکاران است. موضوع اصلی در روانشناسی ورزش افزایش عملکرد ورزشی در ورزشکاران و افزایش سلامت روان و تندرستی آنهاست. به طور کلی، روانشناسی ورزش بر دو حوزه تمرکز دارد. روانشناسی ورزشکار در رشته روانشناسی ورزش هر آنچه که مربوط به روحیات و شرایط روحی ورزشکار است بررسی می شود و از راهکارهایی برای بهبود وضعیت روحی و عملکرد او در ورزش استفاده می شود. روانشناسی ورزشی روانشناسی ورزشی به این موضوع علاقه دارد که چگونه ورزش و فعالیت بدنی می تواند عملکرد، سلامتی و لذت را در فعالیت های خاص افزایش دهد. تمرکز اصلی این دوره بر رشد مهارت های ذهنی ورزشکار است. روانشناسی ورزشی می تواند برای هر ورزشکاری که می خواهد عملکرد خود را بهبود بخشد یا در فعالیت های انتخابی خود سالم بماند، مفید باشد. گروه‌هایی که از روان‌شناسی ورزش بهره‌مند می‌شوند عبارتند از: تیم‌های ورزشی حرفه‌ای مانند تیم‌های باشگاهی یا تیم‌های ملی (مثلاً فوتبال، بسکتبال) ورزشکاران مبتدی و حرفه‌ای (مانند بازیکنان تنیس، دوندگان، صخره‌نوردان) هنرمندان نمایشی (مانند رقصندگان، بازیگران) مربیان و چه کسانی هستند. روانشناس ورزشی قضاوت می کند؟ روانشناس ورزشی در واقع یک روانشناس حرفه ای است که برای کار در محیط های ورزشی آموزش دیده است. او از اصول روانشناختی برای بهبود ورزش ورزشکار استفاده می کند و سعی می کند از وضعیت روحی و روانی ورزشکار مراقبت کند. در این صورت ورزشکار از ورزش خود لذت بیشتری خواهد برد و موفقیت و عملکرد بهتری خواهد داشت. روانشناس ورزشی می تواند به افراد کمک کند تا با استرس های جسمی، روحی و روانی بهتر کنار بیایند. به عنوان مثال، زمانی که یک ورزشکار آسیب می بیند، ممکن است ناامید شود و انگیزه خود را برای ادامه بازی و تلاش برای عملکرد بهتر داشته باشد. در این زمان روانشناس می تواند با استفاده از ابزارهای مختلف به ورزشکاران کمک کند تا بر موانع ذهنی غلبه کنند و اعتماد به نفس خود را بازگردانند تا در نتیجه عملکرد بهتری داشته باشند. شایع ترین مشکلات روحی و روانی ورزشکاران. ورزشکاران حرفه ای ممکن است به دلیل فشاری که تحمل می کنند در معرض آسیب های روانی قرار بگیرند. به طوری که می توان از آن به عنوان «جراحتی که دیده نمی شود» نام برد. به عنوان مثال استرس و فشاری که ورزشکاران در طول جلسات تمرینی و سپس مسابقات تجربه می کنند می تواند بسیار شدید باشد و ورزشکار را آزار دهد. این استرس دائمی زمانی که دوران ورزشی یک ورزشکار به پایان می رسد پایان نمی یابد، بلکه می تواند تا مدت ها پس از بازنشستگی ادامه یابد. از دیگر مشکلات روحی ورزشکاران می توان به موارد زیر اشاره کرد: فشار و استرس محیط ورزشی گاهی ممکن است منجر به افسردگی ورزشکاران شود. فشار تمرینات طاقت فرسا همچنین می تواند ورزشکاران را مستعد ابتلا به سندرم «بی تمرینی» یا «فرسودگی ناشی از تمرین» کند که تشخیص آن از افسردگی دشوار است. ورزشکاران به دلیل رژیم های سخت و پیچیده ای که دارند در برابر اختلالات خوردن آسیب پذیرتر هستند و به خصوص ممکن است در مورد فرم بدن خود اضطراب بیشتری داشته باشند. امکان استفاده از موادی از جمله مواد افیونی برای بهبود عملکرد ورزشی و غیر ورزشی در ورزشکاران وجود دارد. آنچه همه باید در مورد روانشناسی ورزش بدانند! اگرچه اختلالات و مشکلات روانی در ورزشکاران شایع است، اما متاسفانه هنوز برچسب های اجتماعی وجود دارد. در نتیجه اکثر ورزشکاران ترجیح می دهند در مورد مسائل عاطفی و روحی خود سکوت کنند. دیدگاه غلطی وجود دارد: «کسانی که برای حل مشکلات روحی خود کمک می گیرند، افراد ضعیفی هستند». اصلاً اینطور نیست و افراد شجاع به دنبال رفع مشکلات و بهتر شدن هستند. بنابراین، لازم است ورزشکاران را تشویق کنیم تا به سلامت روان خود اهمیت دهند، تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و از طریق روانشناسی ورزشی به پیشرفت آنها کمک کنند. می توانید با مربیان ویتامین مشورت کنید تا یک برنامه ورزشی متناسب با شرایط جسمی و روحی خود داشته باشید و بدون هیچ آسیبی تمرین کنید. برنامه بدنسازی و عضله سازی فیتامین افزایش حجم عضلات در طول برنامه بدنسازی با کمک مربی اختصاصی! مزایا و معایب روانشناسی ورزشی هدف شما هر چه باشد. برنده شدن، موفقیت شخصی، به چالش کشیدن خود، تعامل اجتماعی، فعالیت بدنی، آرامش یا صرفاً لذت. یک روانشناس ورزشی می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. حال مزایا و معایب همراهی با روانشناس ورزشی را برای شما خواهیم گفت. مزایای داشتن یک روانشناس ورزشی عملکرد ورزشی شما را بهبود می بخشد و از فعالیت خود لذت بیشتری می برد. مهارت های ذهنی خود را بهبود بخشید (مانند تجسم، تمرکز). بهبود ریکاوری ذهنی و جلوگیری از تمرین بیش از حد؛ رژیم‌های ورزشی سخت را که بیشتر تحمل می‌کنید و مدیریت می‌کنید، آسان بگیرید. انسجام تیم شما چند برابر می شود و تیم سازی قوی تری خواهید داشت. مهارت های ارتباطی در تیم و در طول مسابقه افزایش می یابد. سلامت روان و رفاه شما به طور کلی افزایش می یابد. شما تکنیک های انگیزشی برای افزایش انگیزه خود را یاد خواهید گرفت. آن را بگیرید، استرس و فشار روحی خود را مدیریت خواهید کرد، آمادگی بیشتری برای رقابت خواهید داشت، اضطراب و استرس شما کاهش می یابد. مضرات روانشناسی ورزشی روانشناس ورزشی به خودی خود هیچ ضرر و آسیبی به همراه ندارد. اما شاید برای برخی افراد درونگرا یا مستقل، صحبت کردن و مجبور شدن به انجام کار گروهی سخت باشد. از طرفی این رشته نیازمند آموزش، تمرین و تجربه گسترده است. باید از فردی برای روانشناسی ورزشی استفاده کرد که دانش، آگاهی و توانایی کافی برای هدایت روانشناختی ورزشکاران را داشته باشد. در غیر این صورت، ورزشکاران ممکن است آسیب ببینند. تاثیر روانشناس ورزشی بر عملکرد ورزشکاران همانطور که تا کنون گفتیم عوامل روانی منفی بیرونی یا درونی می تواند منجر به قفل شدن ذهن ورزشکار، عدم تمرکز و حواس پرتی او، اختلال در آمادگی و در نهایت عملکرد ضعیف ورزشکار شود. زمان های مهم حتی عدم آمادگی روحی و روانی ورزشکار می تواند باعث اختلالات جسمی مانند گرفتگی عضلات، لرزش و افزایش تعریق شود. اگر به این مسائل رسیدگی نشود، این عوامل نه تنها بر ورزشکار بلکه بر کل تیم تأثیر می گذارد. برای خنثی کردن این موارد منفی، مربیان و ورزشکاران می توانند از روانشناسی ورزش کمک بگیرند و روی تاکتیک هایی مانند هدف گذاری، شکل گیری عادت، آرامش روانی و اعتماد به نفس تمرکز کنند. امروزه روانشناسی ورزش به قدری اهمیت دارد که همه تیم های بزرگ مانند تیم های ملی یا ورزش های انفرادی حتی آن هایی که در مسابقات ساده شرکت می کنند باید چندین مشاور و روانشناس ورزشی در کنار خود داشته باشند تا ورزشکار از نظر روحی برای قهرمان شدن آماده شود. . سپس در زمین قهرمان شوید. تاثیر ورزش بر سلامت روان. ورزش برای روح مثل معجزه است. به طور کلی افزایش فعالیت بدنی باعث بهبود خلق و خو، بهبود سطح انرژی و بهبود کیفیت خواب می شود. دلایل متعددی وجود دارد که چرا فعالیت بدنی می تواند برای سلامت روان مفید باشد. اکنون به مهم ترین اثرات ورزش بر سلامت روان می پردازیم. کاهش هورمون های استرس ورزش باعث کاهش هورمون های استرس مانند کورتیزول می شود. همچنین اندورفین (همان هورمون شادی و احساس خوب) را افزایش می دهد و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد. خلاص شدن از شر افکار و احساسات منفی، فعالیت بدنی می تواند ذهن شما را از مشکلات دور کند و باعث شود چند دقیقه در لحظه حال زندگی کنید و آرامش داشته باشید. شما هم شاد و پرانرژی باشید. با افزایش اعتماد به نفس، ورزش می تواند به کاهش وزن، تناسب اندام و حفظ لبخند رضایت شما کمک کند. این واقعیت که شما قادر به مقابله با وزنه ها و تمرینات سنگین هستید، به شما احساس قدرت می دهد و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. دریافت حمایت اجتماعی ورزش یک فعالیت اجتماعی محسوب می شود. بنابراین چه در یک کلاس ورزشی شرکت کنید و چه در لیگ والیبال بازی کنید، ورزش با دیگران می تواند تا حد زیادی استرس شما را کاهش دهد. بهبود سلامت جسمی و روانی در حالی که استرس می تواند باعث بیماری شود، بیماری نیز می تواند باعث استرس شود. ورزش زود هنگام به بهبود سلامت کلی و افزایش طول عمر شما کمک می کند. ورزش می تواند با کمک به سالم ماندن و لذت بردن از زندگی، سیستم ایمنی بدن شما را در برابر بیماری ها تقویت کند و استرس شما را در دراز مدت کاهش دهد. از بین بردن استرس و اضطراب. افرادی که بیشتر ورزش می کنند خشم و اندوه درونی کمتری دارند. زیرا با ورزش و تعریق در باشگاه، مقدار زیادی از ناراحتی خود را از بین می برند. علاوه بر این، ورزش می تواند راه خوبی برای در امان ماندن از استرس آینده و همچنین راهی برای مقابله با استرس فعلی باشد. تکنیک های روانشناسی ورزشی روانشناسی ورزشی به افراد کمک می کند تا انگیزه ورزش و سبک زندگی سالم را پیدا کنند و در مورد مسائل مربوط به سلامت روان مرتبط با ورزش مشاوره ارائه می دهد. تکنیک های روانشناسی ورزشی همان تکنیک های علمی روانشناختی است که به تشخیص مشاور مورد استفاده قرار می گیرد. پذیرش سبک زندگی ورزشی سبک زندگی ورزشکاران گاهی سخت و بسیار پیچیده می شود. تا استقامت ورزشکار تمام شود. اما روانشناس ورزشی می تواند در اینجا به آنها کمک کند و آنها را به پذیرش سبک زندگی خاص خود تشویق کند و ورزشکاران را برای زندگی حرفه ای قهرمان آماده کند. تعیین هدف معقول و پیروی از آن باعث می شود افراد برای رسیدن به اهداف خود سخت تلاش کنند. در عین حال مهم است که اهداف معقول و قابل دستیابی باشند. یک روانشناس ورزشی می تواند نقش کلیدی در ایجاد اهداف مناسب و حمایت از ورزشکار در طول این فرآیند داشته باشد. ایجاد انگیزه در ورزشکار یکی دیگر از تکنیک های روانشناسی ورزشی ایجاد انگیزه در ورزشکار خسته و دادن دوباره به او انرژی است. انگیزه نقش مهمی در تشویق افراد به ادامه مسیر حرفه ای ایفا می کند. حواس پرتی در ورزش می تواند موفقیت افراد را تحت الشعاع قرار دهد و زندگی حرفه ای او را مختل کند. یک روانشناس ورزشی می تواند به ورزشکار کمک کند تا در لحظه زندگی کند، خود و سبک زندگی خود را بپذیرد و تمرکز بیشتری داشته باشد. مقابله با افکار منفی گاهی اوقات ورزشکاران مورد حمله افکار منفی قرار می گیرند و این افکار آرامش و تمرکز آنها را از بین می برد. در چنین مواقعی بهتر است ورزشکار با روانشناس ورزشی صحبت کند و با کمک او افکار منفی را از بین ببرد و آرامش را به زندگی و افکارش برگرداند. کلام پایانی روانشناسی ورزشی بر بهبود شرایط روحی و روانی ورزشکار متمرکز است و به دنبال بهبود وضعیت روحی و رفع مشکلات عاطفی اوست. اگر به عنوان یک ورزشکار دچار استرس، کار زیاد و عدم تمرکز هستید، حتما با یک روانشناس ورزشی صحبت کنید. او می تواند کمک زیادی به شما کند و آرامش و انگیزه را به زندگی شما بازگرداند. منابع: پزشکی ورزشی – روانشناسی امروز – مریویل

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید