رژیم نوردیک چیست؟ + آیا رژیم نوردیک باعث کاهش وزن می شود؟


همانطور که از نام آن پیداست، رژیم نوردیک بر محصولات، ماهی و سایر غذاهای رایج در شمال اروپا تمرکز دارد. این رژیم غذایی مشابه رژیم مدیترانه ای است با این تفاوت که به جای روغن زیتون بر روغن کانولا تاکید می شود. متخصصان سلامت معتقدند این رژیم غذایی برای سلامتی و تناسب اندام بسیار مفید است و خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد. این رژیم توسط گروهی از متخصصان تغذیه و سرآشپزها در کپنهاگ و دانمارک برای بهبود سلامت عمومی طراحی شده است. در این مقاله ویتامین همه چیز را در مورد رژیم نوردیک به شما خواهیم گفت. رژیم نوردیک چیست؟ رژیم نوردیک یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل، انواع توت ها، میوه ها، سبزیجات، ماهی و محصولات لبنی کم چرب است. در این رژیم میزان قندهای افزوده شده و غذاهای فرآوری شده کم است و نسبت به سایر برنامه های غذایی سازگارتر با محیط زیست طراحی شده است. به طور کلی، رژیم نوردیک یک رژیم غذایی و شیوه تغذیه بسیار سالم است. غذاهای مجاز و ممنوع در رژیم نوردیک رژیم نوردیک شامل غذاهای کامل، تازه، فصلی و محلی است و غذاهای بسیار فرآوری شده را ممنوع می کند. بنابراین باید از مصرف قندهای مصنوعی، غذاهای بسته بندی شده و گوشت قرمز پرچرب خودداری کنید و در عوض ماهی صید محلی، لبنیات محلی، گوشت بدون چربی و محصولات فصلی را در برنامه غذایی خانواده خود بگنجانید. انتخاب غذاهای محلی و فصلی به این معنی است که این رژیم نسبت به سایر برنامه های غذایی آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند. غذاهای مجاز رژیم نوردیک عبارتند از: ماهی، غلات کامل، چربی های اشباع شده، لبنیات، گوشت سفید و قرمز بدون چربی، میوه ها، سبزیجات و به ویژه انواع توت ها. چه غذاهایی در رژیم نوردیک ممنوع است؟ همانطور که گفتیم برخی از غذاها در این رژیم ممنوع هستند; این غذاهای غیرمجاز عبارتند از: غذاهای فرآوری شده (مانند سوسیس و کالباس)، شکر و شکر مصنوعی، گوشت قرمز. در این قسمت به فواید مختلف این رژیم می پردازیم. 1. بسیار مغذی و سالم است. مانند رژیم مدیترانه ای، رژیم نوردیک نیز ارزش غذایی زیادی دارد. غلات کامل، میوه ها و سبزیجات با وجود کم کالری بودن، مواد مغذی مهمی را برای بدن فراهم می کنند. توت ها آنتی اکسیدان دارند و ماهی اسیدهای چرب امگا 3 را تامین می کند. این رژیم شامل تمام گروه های غذایی اصلی است و بر غذاهای کامل تاکید دارد که سالم تر از غذاهای فرآوری شده هستند. این بدان معنی است که این رژیم کالری های ناخواسته و افزودنی های ناسالم را کاهش می دهد. 2. به محیط زیست آسیب نمی رساند. با توجه به اینکه نرخ چاقی در کشورهای اسکاندیناوی افزایش یافته بود، طراحان رژیم غذایی نوردیک تصمیم گرفتند رژیم غذایی سالمی را با هدف کاهش وزن افراد طراحی کنند. یکی دیگر از اهداف آنها این بود که رژیم پیشنهادی آنها به محیط زیست آسیب نرساند. 3. انعطاف پذیر است. هیچ قانون سختگیرانه ای برای این برنامه غذایی وجود ندارد و مانند برنامه کاهش وزن شما را در میزان و نوع غذاها محدود نمی کند. کافی است غذاهایی مصرف کنید که به سلامتی شما و محیط زیست آسیبی نمی رساند. به علاوه، هیچ اندازه گیری یا محاسباتی وجود ندارد. سعی کنید از منابع توصیه شده استفاده کنید و غذاهای مضر را در برنامه غذایی خود حذف کنید. (اگر برای کاهش وزن رژیم می گیرید، ممکن است لازم باشد در مورد کالری دریافتی و اندازه وعده های غذایی خود دقت بیشتری داشته باشید.) معایب رژیم نوردیک اگرچه فواید زیادی دارد، اما برای همه مناسب نیست. برای مثال، اگر ماهی دوست ندارید یا به غذاهای دریایی صید محلی دسترسی ندارید، رژیم نوردیک ممکن است انتخاب مناسبی برای شما نباشد. اکنون در مورد مشکلات این رژیم صحبت خواهیم کرد. 1. گران است و برای همه در دسترس نیست همه ماهی‌های ارگانیک و محصولات می‌توانند گران باشند، حتی اگر در جایی زندگی می‌کنید که غذاهای دریایی فراوان است یا مزارع ارگانیک زیادی وجود دارد، این مواد گران‌تر از محصولات و گوشت‌های پرورشی معمولی هستند. 2. فرآیند تهیه و خوردن آن زمان بر است یافتن و تهیه مواد غذایی برای این رژیم زمان بر است و از آنجایی که غذاهای فرآوری شده توصیه نمی شود، به این معنی است که بیشتر آنچه می خورید باید در خانه تهیه شود. علاوه بر این، طراحان رژیم غذایی نوردیک در نظر داشتند که وعده های غذایی به صورت آرام و آگاهانه مصرف شود. این ممکن است برای برخی افراد چالش برانگیز باشد. آیا رژیم نوردیک به کاهش وزن کمک می کند؟ رژیم نوردیک به گونه ای طراحی شده است که در وهله اول به سلامت افراد اهمیت می دهد. اما در عین حال به موضوع چاقی و کنترل وزن نیز توجه دارد. کاهش وزن یکی از مزایای مهم این رژیم است. اما نوردیک چقدر به کاهش وزن کمک می کند؟ به طور کلی، اگر از کمبود کالری پیروی کنید، قطعا وزن کم خواهید کرد. هرچه رژیم غذایی شما معقول تر و خوش طعم تر باشد، حفظ آن آسان تر است. بنابراین احتمال موفقیت شما در کاهش وزن افزایش می یابد. از آنجا که رژیم نوردیک بسیار معقول است، شما را گرسنه نمی کند، یک وعده غذایی را حذف نمی کند، بدن را ضعیف نمی کند و شامل غذاهای سالم می شود. بنابراین اگر این رژیم را در حالت کمبود کالری رعایت کنید، قطعا وزن کم خواهید کرد و اگر در کنار آن ورزش کنید، زودتر به تناسب اندام و سلامت خواهید رسید. مثالی از رژیم نوردیک رژیم نوردیک حاوی مقدار زیادی غذاهای دریایی و مقدار کمی پروتئین حیوانی بدون چربی است. نمونه برنامه غذایی پنج روزه زیر تمام منابع نوردیک را شامل نمی شود، اما به طور کلی نشان دهنده سبک زندگی نوردیک است. توجه داشته باشید که اگر این رژیم را انتخاب کنید، ممکن است وعده های غذایی دیگری وجود داشته باشد که با ذائقه و ترجیحات شما مناسب تر باشد. صبحانه روز اول: یک کاسه اسفناج و بلغور جو دوسر و پنیر. یک پنجم یک واحد گریپ فروت صبحانه: یک ساندویچ ماهی + 1/4 فنجان هوموس با لبو یا هویج: 100 گرم ماهی قزل آلا گیاهی پخته شده در فر + 1 فنجان برنج قهوه ای پخته شده روز دوم صبحانه: بوریتو (نوعی غذای مکزیکی) با سبزیجات و برنج پیچیده شده در نان)؛ 1 فنجان توت فرنگی صبحانه: سه چهارم فنجان پنیر و لبو. 1 فنجان سوپ زنجبیل کلم بروکلی: 1 وعده مرغ سرخ شده با زردچوبه و رازیانه روز سوم صبحانه: آووکادو، نان تست و تخم مرغ؛ 1 واحد اسموتی توتنهار: ساندویچ مدیترانه ای روی نان سبوس دار + 30 گرم گردوشام: 1 پیمانه میگوی مدیترانه ای با سس مایونز خانگی. روز چهارم 1 فنجان جو دوسر پخته شده صبحانه: نان سبوس دار با 100 گرم گرانولا + 1 قاشق غذاخوری پنیر خامه ای صبحانه: سه چهارم فنجان سالاد مرغ و آووکادو نوشیدنی: یک و نیم فنجان میگو ساده با پاستا روز 5 صبحانه: 1 قسمت رول املت با پنیر؛ 200 گرم آب پرتقال ناهار: 1.5 فنجان سالاد کلم مرکبات و کینوا. 1 قوطی ساردین با یک تکه نان تست گندم کاملشم: حدود 100 گرم ماهی حلزون (ماهی خوشمزه در اقیانوس اطلس شمالی) همراه با ادویه و آویشن با گوجه فرنگی گیلاس و جو سرو می شود راهنمای رژیم غذایی نوردیک | آیا با رژیم غذایی سخت مواجه هستیم؟ هیچ دستورالعمل خاصی در مورد رژیم نوردیک برای زمان خوردن و نحوه غذا خوردن وجود ندارد. اما مبتکران این رژیم پیشنهاد می کنند که غذای خود را با تمرکز و در کنار خانواده و دوستانتان بخورید. وعده های غذایی خود را با خانواده و دوستان خود به اشتراک بگذارید و به جای غذا خوردن در حال حرکت، پشت میز بنشینید. برای لذت بردن از یک رژیم نوردیک، میوه ها و سبزیجات مورد علاقه خود را دریافت کنید و مقدار زیادی توت، ماهی و غلات کامل به آن اضافه کنید. همچنین باید روغن کانولا و لبنیات کم چرب داشته باشید. با این منابع غذایی همه چیز آماده است. اگر باردار هستید، شیر می دهید یا بچه های کوچکی دارید که ماهی می خورند، باید از میزان جیوه در ماهی آگاه باشید. کربوهیدرات ها در رژیم نوردیک حداقل 25 درصد از کالری در رژیم نوردیک از محصولات غلات کامل مانند گندم، جو و جو تامین می شود. همچنین شامل برنج قهوه ای، ماکارونی غلات کامل و مقدار زیادی نان سبوس دار است. غلات کامل و غلات چاودار تا زمانی که حاوی شکر یا عسل نباشند مجاز است. میوه ها، سبزیجات و انواع توت ها در رژیم نوردیک رژیم نوردیک شامل حداقل 1 فنجان میوه و 1 فنجان سبزیجات در روز، ترجیحا ارگانیک و فصلی است. سیب، گلابی، سیب زمینی، سبزیجات ریشه دار و سبزیجات چلیپایی مانند کلم نیز توصیه می شود. توت ها همچنین نقش برجسته ای در رژیم غذایی نوردیک دارند. برای خوردن حداقل 2 فنجان در روز زغال اخته، توت فرنگی، تمشک برنامه ریزی کنید. توت ها کالری کمی دارند، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و به دلیل رنگدانه های آبی و قرمزشان، حاوی مواد مغذی گیاهی مفیدی هستند. محصولات لبنی در رژیم نوردیک گنجانده شده است. شیر، ماست و پنیر کم چرب در رژیم نوردیک گنجانده شده است، اما نوشیدنی هایی مانند شیر شیرین و محصولات ماست شیرین در رژیم غذایی گنجانده نشده است. به افرادی که از رژیم نوردیک پیروی می کنند توصیه می شود حداقل دو واحد لبنیات در روز مصرف کنند. ماهی در رژیم نوردیک این رژیم همچنین خوردن ماهی های چرب آب شیرین یا آب شور مانند سالمون، شاه ماهی یا ماهی تن را دو بار در هفته (یا بیشتر) توصیه می کند. همچنین یک وعده غذایی را با ماهی های کم چرب مانند ماهی کاد یا شاه ماهی تهیه کنید. چربی ها در رژیم نوردیک رژیم اسکاندیناوی دارای چربی اشباع شده نسبتا کم است و بر منابع چربی سالم از جمله روغن کلزا (در آمریکای شمالی به عنوان روغن کانولا شناخته می شود)، آجیل، دانه ها و ماهی های چرب مانند سالمون تمرکز دارد. گوشت در رژیم نوردیک گوشت مرغ و گوشت سفید است به شرط آنکه کم چرب باشد. می توانید گوشت مرغ، بوقلمون و گوشت بره و گوشت گوزن را انتخاب کنید. در این رژیم باید از سایر گوشت های قرمز از جمله گوشت گاو خودداری کنید. کلمه پایانی رژیم نوردیک شامل مواد مغذی، سالم، کم کالری، تازه و مفید است و کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کند. در این رژیم مصرف مواد غذایی فرآوری شده و شیمیایی ممنوع است. اگر به سلامت، تناسب اندام و تناسب اندام خود اهمیت می دهید، سعی کنید رژیم غذایی خود را به سمت رژیم غذایی نوردیک هدایت کنید. منبع: verywellfit

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید