رژیم یویو؛ خودکشی تدریجی سلولها


یکی از چالش های افراد در مسیر رژیم لاغری بازگشت وزن و چاقی است. در واقع چیزی که سخت تر از کاهش وزن و لاغر شدن است، لاغر ماندن و حفظ وزن از دست رفته و ثابت نگه داشتن عدد ترازو جدید است. بازگشت مکرر اضافه وزن و رژیم های غذایی پی در پی برای خلاص شدن از شر آن و چاق شدن دوباره رژیم یویو نامیده می شود. یعنی فرد در یک چرخه بی پایان گرفتار شده و تقریبا همیشه رژیم دارد و وزن کم می کند. یعنی هیچ وقت به وزن دلخواه خود نمی رسد و دوباره با افزایش وزن مواجه می شود و دوباره سعی می کند وزن کم کند. درست مثل یک یویو که بین زمین و آسمان آویزان است، با کنترل یک نخ بالا و پایین می شود و روی یک نقطه نمی ماند. افزایش و کاهش وزن مکرر نه تنها امید و انگیزه افراد را برای کاهش وزن کاهش می دهد، بلکه بر سلامت آنها نیز تأثیر می گذارد. علت اصلی وضعیت وزن یویو را می توان سبک زندگی اشتباه و عادات ناسالم دانست که رژیم غذایی نمی تواند منجر به ترک آنها شود. نگاهی مقطعی به رژیم غذایی، ترک رژیم بعد از کاهش چند کیلو و بازگشت به روال قبلی قبل از رژیم عامل اصلی افزایش وزن پس از کاهش وزن و بازگشت اضافه وزن است. در روند کاهش وزن، متابولیسم بدن کند می شود و به مرور زمان بدن در برابر رژیم غذایی و کاهش وزن مقاومت می کند و هورمون های گرسنگی بیشتری ترشح می کند. هنگامی که رژیم را رها می کنید و به سرعت غذا و کالری دریافتی خود را افزایش می دهید، متابولیسم بدن هنوز در حالت رژیم غذایی آهسته خود است و فرصتی برای انطباق با روند پس از رژیم شما نداشته است. بنابراین، در حالی که میزان متابولیسم شما هنوز پایین است، کالری زیادی دریافت می کنید و در نتیجه وزنتان افزایش می یابد. رژیم های سخت و کاهش وزن بیش از حد در مدت زمان محدود نیز این وضعیت را تشدید می کند. در واقع، هر چه سرعت و شدت کاهش وزن شما بیشتر باشد، چاقی سریعتر به شما باز می گردد. یکی از پیامدهای منفی رژیم یویو افزایش درصد چربی بدن است. کاهش وزن و افزایش وزن باعث از دست دادن مقداری ماهیچه و چربی می شود. در همین حال، بازسازی چربی بسیار آسان تر از ماهیچه ها است. کبد چرب، تری گلیسیرید خون بالا و متعاقب آن بیماری های قلبی عروقی از جمله عوارض رژیم غذایی یویو هستند. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، یکی از پیامدهای ناگوار رژیم یویو ایجاد ناامیدی و بی انگیزگی در امر کاهش وزن است. زمانی که فرد پس از کاهش وزن دائماً دوباره افزایش وزن را تجربه می کند و دچار چاقی مکرر می شود، به تدریج از رژیم گرفتن دلسرد می شود و آن را کاری بیهوده و بی ثمر می داند. همزمان با رژیم غذایی، باید تغییرات سبک زندگی را در اولویت قرار داد و برای آن برنامه ریزی جدی داشت. تغییر سبک زندگی به این معنی است که صرف نظر از اینکه رژیم دارید یا نه، باید به همان اصول پایبند باشید. حذف و کنترل مصرف قند و شیرینی، محدود کردن کربوهیدرات ها، استفاده از روغن های سالم و طبیعی، تحرک و فعالیت مداوم و روزانه، استفاده از سبزیجات، میوه ها و منابع پروتئینی و خواب و استراحت کافی از اصول سبک زندگی سالم است. تا زمانی که این چیزها ملکه ذهن و رفتار شما نشود، کاهش وزن و رژیم گرفتن با هر روشی در نهایت شکست خواهد خورد و نتیجه ای جز ناامیدی نخواهد داشت. در این قسمت از رادیو کرمانی به روش یویو کاهش وزن و افزایش وزن، چاقی و لاغری مکرر پرداخته ایم و راهکارهایی برای برون رفت از این بحران ارائه کرده ایم. امتیاز کاربر

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید