سن واقعی بدن چقدر است و چگونه آن را محاسبه کنیم؟


حتما برای شما جالب باشد که سن واقعی بدن خود را بدانید! شمع های روی کیک تولد شما فقط بخشی از داستان سن شما را در شناسنامه شما بیان می کند. یعنی چقدر عمر کرده اید. اما راه دیگری برای بررسی سن شما وجود دارد، روشی که شامل نحوه زندگی، غذا خوردن و ورزش می شود تا مشخص شود که از نظر بیولوژیکی چقدر جوان یا پیر هستید. در این مقاله به همین موضوع یعنی محاسبه سن بیولوژیکی بدن می پردازیم. منظور از سن واقعی بدن چیست؟ سن واقعی بدن در واقع مفهومی است که قرار است سن سلامت و شادابی شما را نشان دهد و ربطی به سن شناسنامه شما ندارد. معیارهای سن واقعی بدن به طور کلی رژیم غذایی، ورزش، الگوهای مصرف الکل و سیگار را در نظر می گیرند و برخی از آنها نیز به روابط اجتماعی مربوط می شوند. سن بیولوژیکی بدن که به عنوان سن فیزیولوژیکی نیز شناخته می شود، بسیاری از عوامل سبک زندگی از جمله رژیم غذایی، ورزش و کیفیت خواب را در نظر می گیرد. اینکه چگونه پیر می شویم از کنترل ما خارج است. این در درجه اول تحت تأثیر ژنتیک است، اما تحقیقات نشان می دهد که چگونه پیری می تواند تحت تأثیر عوامل خارجی از جمله رژیم غذایی، ورزش، استرس و سیگار قرار گیرد. بسیاری از محققان بر این باورند که سن شناسنامه یک عدد ناقص است. زیرا عوامل خارجی را در سلامت در نظر نمی گیرد. چگونه سن واقعی بدن را محاسبه کنیم؟ محاسبه سن شما، که به عنوان “سن تقویمی” نیز شناخته می شود، آسان است، اما گرفتن عددی برای سن واقعی بدن شما نیاز به لیستی از تست های فیزیکی و ارزیابی سبک زندگی فعلی شما دارد. عددی که به دست می آورید می تواند چیزهای زیادی در مورد عادات سلامتی شما به شما بگوید و می تواند در درک چگونگی ایجاد تغییرات در زندگی شما مفید باشد، به خصوص اگر می خواهید سن بیولوژیکی خود را با افزایش سن به ترتیب زمانی حفظ کنید. محاسبه سن واقعی بدن خیلی پیچیده نیست. سن واقعی بدن خود را با فاکتورهای زیر در حالت ناشتا ارزیابی کنید. 1. ترکیب بدن دو راه برای اندازه گیری و یافتن چگونگی ترکیب بدن وجود دارد. برای دانستن سن واقعی بدن خود باید به یکی از این دو راه بروید: استفاده از دستگاه آنالیز پنوماتیک برای اندازه گیری با کولیس 2. دور کمر در این روش باید از یک متر برای اندازه گیری دور کمر خود دقیقا بالاتر از ناف (جایی که کوچکترین دور کمر است) ) عدد بدست آمده را اندازه بگیرید و یادداشت کنید. 3. فشار خون در حالت استراحت فشار خون خود را در حالت استراحت با دستگاه مخصوص اندازه گیری کنید. در این مرحله، برای دریافت سن متابولیک نسبی خود، به اطلاعاتی در مورد سایر افراد هم سن و سال خود نیاز دارید. اینها را با همسالان خود مقایسه کنید، اگر وضعیت شما بهتر از آنهاست، سن واقعی بدن شما جوان است. اما اگر یک یا همه این فاکتورها در مقایسه با فردی هم سن و سال بسیار بیشتر باشد، به این معنی است که متأسفانه سن واقعی بدن شما بزرگتر از سن شناسنامه شماست. چگونه می توانم سن واقعی بدنم را کاهش دهم؟ اگر می خواهید کمتر از سن تقویم یا شناسنامه خود باشید، باید راه حل هایی را که در زیر ارائه می دهیم برای کاهش سن بدن خود دنبال کنید. غذاهای سالم تری بخورید! یک رژیم غذایی مناسب می تواند کلسترول بد و فشار خون را کاهش دهد، عملکرد شناختی را بهبود بخشد و به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. به نوبه خود، این اقدامات می تواند به کاهش سن بیولوژیکی شما کمک کند! میوه‌های تازه، سبزیجات تازه، گوشت‌های تازه (فرآوری نشده)، چربی‌های خوب (مانند آنهایی که در گردو و بادام یافت می‌شوند) اساس یک رژیم غذایی سالم هستند. حذف غذاهای ناسالم مانند تنقلات شیرین و افزایش مواد مغذی مانند غذاهایی که در سبزیجات یافت می شود، به جوان سازی بدن و روح شما کمک می کند. به طور منظم تمرین کن! اگرچه ممکن است مانند گذشته منعطف، سریع یا قوی نباشید، اما ورزش همیشه فواید زیادی برای سلامتی خواهد داشت. ورزش ماهیچه ها و استخوان ها را تقویت می کند، توانایی بدن برای ذخیره و انتقال اکسیژن را افزایش می دهد و می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و خطر افسردگی و اضطراب را کاهش دهد. برای دریافت یک برنامه ورزشی خاص که با توجه به شرایط بدنی و اهداف شما طراحی شده است، می توانید روی مربیان حرفه ای ویتامین حساب کنید. لاغری با برنامه ورزشی کاهش وزن ویتامینه بدون عارضه و بیماری! برنامه را دریافت کنید محققان توصیه می کنند که برای کاهش سن واقعی بدن خود به مقدار زیر ورزش کنید. 50 تا 300 دقیقه (2.5 تا 5 ساعت) فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​در هفته. فعالیت های تقویت کننده عضلات حداقل دو روز در هفته. اگر قبلا اینقدر ورزش می کردید، پس یک ورزشکار هستید. برای ارتقای تناسب اندام خود به سطح بعدی، می توانید مقداری HIIT را در روال خود بگنجانید. کیفیت خواب خود را افزایش دهید! در حالی که رژیم غذایی و ورزش فاکتورهای کلیدی هستند، داشتن خواب خوب شبانه نیز مهم است. تحقیقات نشان می دهد که خواب نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می کند و خواب ناکافی می تواند منجر به پیری زودرس بدن شود. اگر مشکل خواب دارید، قبل از خواب کمی حرکات کششی را امتحان کنید. مراقب سلامت روان خود باشید! سلامت ذهن شما می‌تواند نقش مهمی در سن بیولوژیکی شما داشته باشد، زیرا انگیزه ذهنی و تعامل شما با دیگران می‌تواند نحوه برخورد شما با زندگی و چالش‌های آن را به شدت تغییر دهد. در ظاهر، ممکن است دشوار به نظر برسد، اما راه‌های ساده‌ای وجود دارد تا مطمئن شوید که از سلامت روان خود مراقبت می‌کنید: حلقه‌ای از ارتباطات اجتماعی ایجاد کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید. می تواند شامل دوستان یا خانواده باشد. افرادی که به آنها اعتماد دارید و دوست دارید از شما حمایت عاطفی کنند. از مطالب منفی و ناامید کننده خودداری کنید. به فیلم، موسیقی و اخبار بد گوش ندهید. زیرا بر اعصاب و روان اثر مخربی می گذارد و سلامت روانی انسان را از بین می برد. در صورت لزوم با یک مشاور، درمانگر یا روانشناس مشورت کنید. همانطور که به پزشک عمومی مراجعه می کنیم، دیدن یک مشاور، درمانگر یا روانشناس آموزش دیده می تواند به ما در یافتن پاسخ یا ارائه راهکارهایی برای دستیابی به سلامت روانی بهتر کمک کند. حرف آخر سن شناسنامه هر فردی عددی است که نمی تواند میزان شادابی، جوانی و سلامتی را به درستی نشان دهد. با راه حل ها می توانید سن واقعی بدن را بدست آورید. در این مقاله به موضوع محاسبه سن واقعی بدن پرداختیم و نحوه محاسبه آن را توضیح دادیم. منابع: verywellhealth – healthline

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید