طرز تهیه خورش ماست اصفهانی


خورش ماست در اصل نوعی دسر سرد اصفهان است که ترکیب اصلی آن گوشت و ماست است که با ادویه ها و سبزی های مختلفی مانند هل، زعفران، دارچین، گلاب و مغزهایی مانند بادام، پسته و گردو تهیه می شود. این دسر اگرچه مانند حلیم میان وعده ای است اما به دلیل خواص بی نظیری که دارد مانند آبگوشت به عنوان یک غذای سالم و مقوی نیز مصرف می شود. می توانید بنا به ذائقه خود مقداری ادویه اضافه یا کم کنید. در این مطلب علاوه بر طرز تهیه خورش ماست، نوع رژیمی آن را نیز آموزش می دهیم تا کسانی که از رژیم لاغری پیروی می کنند نیز از این دسر یا غذای خوشمزه لذت ببرند. در ابتدا طرز تهیه خورش ماست اصفهانی را مشاهده خواهید کرد: فهرست مطالب (کلیک کنید) خورش ماست اصفهانی مواد لازم برای تهیه خورش ماست اصفهانی پیاز: گوشت گردن گوسفند 1 عدد متوسط: 250 گرم ماست: 3 پیمانه متوسط ​​گلاب : 1 قاشق غذاخوری شکر: 1/2 پیمانه متوسط ​​زعفران دم کرده: به میزان لازم، گردو: 1 قاشق غذاخوری بادام: 1 قاشق چایخوری نمک، فلفل و زردچوبه: خلال پسته، بادام و زرشک: به میزان لازم برای تزئین خورش ماست اصفهان، خرد شده پیاز گوشت و زردچوبه را به قابلمه اضافه کنید تا بپزد. وقتی گوشت پخت، استخوان ها را جدا کنید و گوشت را بکوبید تا سفید و کشدار شود. ماست و شکر را در قابلمه دیگری بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. حالا گوشت چرخ شده را به ماست اضافه کنید. وقتی گوشت و ماست خوب مخلوط شدند، گردو، بادام، زعفران، گلاب، نمک و فلفل را اضافه کنید. بعد از کمی جوش آمدن از روی حرارت بردارید. در ظرف مناسبی بریزید. روی آن را با خلال پسته و بادام و زرشک تزیین کنید و به مدت 12 ساعت در یخچال قرار دهید. خورش ماست اصفهانی در اصل نوعی دسر سرد اصفهانی است. خواص خورش ماست خورش ماست در گذشته به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان در اصفهان به عنوان یک غذای مجلسی گران قیمت و امروزه به عنوان یک دسر اصیل مانند حلیم مورد استفاده قرار می گرفت. اگر رژیم دارید و وزن کم می کنید، به میزان کالری و چربی خورش ماست توجه کنید: هر پیاز متوسط ​​حاوی 44 کالری، 9.9 گرم کربوهیدرات و 1.1 گرم پروتئین است. یک گرم گوشت گردن گوسفند: 2.4 کالری، 0.2 گرم چربی و 0.2 گرم پروتئین دارد. یک لیوان ماست پرچرب: حاوی 165 کالری، 8.5 گرم چربی، 11.9 گرم پروتئین و 10.2 گرم کربوهیدرات است. یک گردو: حاوی 29.9 کالری، 3.1 گرم چربی، 0.8 گرم پروتئین و 0.6 گرم کربوهیدرات است. زعفران طبیعت گرم و خشک دارد. یک فنجان شکر: 60 کالری، 15 گرم کربوهیدرات. یک بادام: 9.9 کالری، 0.8 گرم چربی، 0.4 گرم پروتئین، 0.4 گرم کربوهیدرات. یک فنجان شاه توت: 0.5 گرم چربی، 0.5 گرم پروتئین و 11.5 گرم کربوهیدرات با دریافت کالری و چربی کمتر، فقط می توانید از ماست، گوشت، زعفران، شکر، نمک، فلفل و گلاب استفاده کنید. چرا بهتر است از گوشت گردن گوسفند برای خورش ماست استفاده کنیم؟ گوشت گردن گوسفند به دلیل تحرکی که دارد بسیار ترد است و حاوی مواد مغذی زیادی مانند امگا 3 و ویتامین B است و به همین دلیل علاوه بر پختن خورش ماست می توانید از آن برای آبگوشت و سوپ نیز استفاده کنید. ممکن است لازم باشد نای و تاندون بلندی که در امتداد پشت قرار دارد از گوشت گردن خارج شود. اگر کل گردن را آماده کردید، می توانید تاندون را بعد از پختن به همراه استخوان/ستون فقرات جدا کنید. خورش ماست رژیمی و خوشمزه مواد لازم برای تهیه خورش ماست رژیمی مرغ: یک عدد (حدود 1250 گرم) ماست ساده: یک کیلو زعفران: به مقدار لازم خلال پرتقال یا پرتقال: یک لیوان پیاز سرخ شده: 2 تا 3 قاشق نمک و فلفل: حتماً به میزان لازم با طرز تهیه خورش ماست آشنا شوید. مخصوصا نوع رژیمی آن. طرز تهیه خورش ماست رژیمی مرغ پاک شده را با پیاز تفت می دهیم و در ظرفی با کمی نمک و یکی دو لیوان آب می گذاریم و می گذاریم کاملا بپزد. البته بعد از پخت مقداری آب داشته باشد. سپس زعفران رنده شده، کمی نمک و فلفل و خلال های پرتقال یا پرتقال تلخ را اضافه می کنیم. مرغ را بعد از چند جوش از ظرف خارج می کنیم و به صورت تکه تکه یا کامل در ظرف می گذاریم. حرارت خورش را کم می کنیم. ماست را خوب هم می زنیم تا کاملا یکدست شود و داخل خورش می ریزیم و مخلوط می کنیم و بلافاصله روی مرغ در ظرف می گذاریم. نکته: نکته حساس در تهیه این خورش ماست این است که بعد از ریختن ماست، خورش نجوشد. کافی است ماست فقط گرم شود. خورش ماست را می توان با گوشت نیز تهیه کرد. در این صورت نیم کیلو گوشت بدون استخوان کافی است. هنر و تکنیک پخت خورش ماست، هر چه گوشت بیشتر کوبیده شود، خورش ماست کشدارتر و لذیذتر می شود. در غیر این صورت خورش ماست شما شل می شود. در صورت تمایل در خورش ماست یکی دو قاشق زرشک سرخ شده می ریزیم. خورش ماست را بدون صافی هم می توان تهیه کرد. می توانید هل و پودر دارچین را نیز اضافه کنید. می توانید در حین پخت زرده تخم مرغ را اضافه کنید تا طعم بهتر و کشسانی بیشتری داشته باشد. از ماست پر چرب استفاده کنید. ماست کم چرب باعث آبکی شدن خورش می شود. پودر قند نیز جایگزین خوبی برای شکر است. هنگام پخت خورش ماست می توانید جعفری و فلفل دلمه ای خرد شده را به آن اضافه کنید. در یک جهت هم بزنید تا بافت ماست روی حرارت جدا نشود. از گوشت بدون چربی استفاده کنید زیرا از ماست پرچرب و گردو استفاده می کنید. هنگام پختن گوشت، چربی شناور در بالای آب را جدا کنید. می توانید کمی آرد ذرت هم اضافه کنید تا خورش ماست کشدار و سفت شود. ماست را قبل از قرار دادن روی حرارت خوب هم بزنید. آنچه از مقاله خورش ماست آموختیم: برای تهیه خورش ماست و لذت بردن از این دسر اصیل اصفهانی باید نکاتی را در حین پخت رعایت کنید تا یک خورش ماست کشدار و خوش طعم داشته باشید. اگر قصد تهیه خورش ماست اصیل اصفهانی را دارید از ماست کم چرب استفاده نکنید زیرا باعث شل شدن خورش می شود. به همین دلیل باید از ماست پرچرب استفاده کنید. گوشت گردن گوسفند بهترین گوشت برای پخت این دسر است. اما اگر در حال کاهش وزن هستید می توانید به جای گوشت گوسفند از مرغ استفاده کنید که آن را شبیه حلیم می کند. دستور پخت خورش ماست مختلفی در اینترنت وجود دارد که پایه اصلی همه آنها گوشت و ماست است. مقدار باقیمانده مواد مصرفی را می توان با توجه به سلیقه شخصی و برنامه غذایی تغییر داد یا حذف کرد. منابع: +++ امتیاز کاربر

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید