عرق کردن و لاغری + آیا عرق کردن ما را لاغر می کند؟


راستش را بخواهید، عرق کردن کمی آزاردهنده و شاید بدبو است. اما شگفت انگیز و نجات دهنده است. همه ما کم و بیش عرق می کنیم. از عرق کردن سبک از یک پیاده روی سریع در یک روز زیبا گرفته تا خیس کردن کامل در حین ورزش. همه افراد برای حفظ دمای بدن خود عرق می کنند، به خصوص برای خنک شدن. در این مقاله می خواهیم به موضوع تعریق و ارتباط آن با کاهش وزن و سلامتی بپردازیم و دلایل تعریق را بگوییم. دلایل عرق کردن چرا عرق می کنیم؟ یعنی یکی از دلایل علمی تعریق تنظیم دمای بدن است. بنابراین، پاسخ ساده به دلیل عرق کردن افراد این است: تعریق به آزاد شدن گرما و حفظ دمای مطلوب بدن کمک می کند. اگر عرق نمی کردیم، بدنمان به معنای واقعی کلمه می پخت. عرق بیشتر از آب تشکیل شده است. اما حاوی سدیم، کلرید، پتاسیم، کلسیم و منیزیم نیز می باشد. افرادی که اضافه وزن دارند نسبت به افرادی که تناسب اندام دارند سدیم بیشتری را با عرق از دست می دهند. اما عرق هر کس کمی متفاوت است. برخی از افراد نسبت به دیگران سدیم بیشتری را با عرق از دست می دهند. اگر عرق شما شور است؛ چه سوزش چشم‌ها، ایجاد احساس شن در پوست یا سوزش روی زخم باز، سدیم زیادی را از دست داده‌اید و می‌توانید آن را با یک نوشیدنی ورزشی جایگزین کنید. چه عواملی بر عرق کردن تأثیر می گذارد؟ میزان و حجم عرق تولید شده به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این قسمت به معرفی عوامل موثر بر تعریق می پردازیم. اندازه‌های بزرگ‌تر بدن گرمای بیشتری تولید می‌کنند زیرا باید توده بدن بیشتری را حرکت دهند، بنابراین این به معنای تولید گرمای بیشتر و در نتیجه عرق بیشتر است. سن با بالا رفتن سن، تحمل بدن در برابر گرما کاهش می یابد. غدد عرق با افزایش سن تغییر می کنند و توانایی بدن برای خنک کردن موثر خود را کاهش می دهند. توده عضلانی توده عضلانی گرمای بیشتری نسبت به چربی تولید می کند. بنابراین حتی اگر دو نفر وزن بدن یکسانی داشته باشند، میزان تعریق آنها بر اساس درصد توده عضلانی آنها متفاوت خواهد بود. شرایط سلامتی برخی از شرایط سلامتی می توانند بر میزان تعریق شما تأثیر بگذارند. سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی شرایط سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی می توانند بر میزان تعریق شما تأثیر بگذارند. نوسانات هورمونی به ویژه اغلب با افزایش دمای داخلی بدن همراه است. (فقط از یک زن یائسه یا باردار بپرسید!) عوامل خارجی عوامل خارجی نیز در میزان تعریق شما نقش دارند. اگر در دمای بالای 32 درجه با رطوبت 70 درصد بیرون می‌دوید، یا در سونا یا کلاس‌های شدید مانند ایروبیک و زومبا شرکت می‌کنید، بدنتان عرق می‌کند تا دمای بدنتان را پایین نگه دارد. به طور مشابه، خوردن غذاهای تند یا نوشیدنی های کافئین دار می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد و باعث شود بیشتر عرق کنید. فواید تعریق همانطور که گفتیم، تعریق دمای بدن را متعادل می کند و نقش یک نجات دهنده در سلامتی دارد. اکنون در مورد فواید عرق کردن بیشتر صحبت خواهیم کرد. 1. عرق دمای بدن را نرمال نگه می دارد! عرق به یک دلیل وجود دارد: پایین نگه داشتن دمای بدن تا حد امکان در 37 درجه سانتیگراد. اما در طول ورزش، جریان خون شما افزایش می یابد تا اکسیژن بیشتری به عضلات در حال کار شما برسد. بنابراین دمای بدن شما افزایش می یابد و غدد عرق شما فعال می شوند. کم کم قطرات عرق روی پوست ظاهر می شود و با تبخیر آن حرارت از بین می رود و دمای مرکزی بدن کاهش می یابد. اگر حتی در حین فعالیت متوسط ​​هم عرق نمی‌کردید، بدنتان در عرض 10 تا 12 دقیقه بیش از حد گرم می‌شد، و نتیجه؟ غش احتمالی، گرمازدگی، مشکلات کلیوی و حتی مرگ. 2. عرق باعث درخشش پوست می شود! عرق به معنای واقعی کلمه پوست شما را براق و زیبا می کند، اما مهمتر از آن، ورزش باعث می شود خون در سراسر بدن شما گردش کند و به پوست شما درخشندگی بدهد. جریان خون مناسب اجازه می دهد تا اکسیژن و مواد مغذی به گردش در آمده و سلول های پوست را تغذیه کنند. به شما پیشنهاد می کنم برای حفظ سلامت و تناسب اندام با یک برنامه ورزشی اختصاصی تمرین کنید. 3. عرق کردن با بیماری و التهاب مبارزه می کند! وقتی بیمار هستید و تب دارید، عرق کردن طبیعی است. این عرق همچنین دمای بدن را کنترل کرده و تب را کاهش می دهد. این یک روند طبیعی بدن است و نباید جلوی این عرق را بگیرید. عرق کردن در این شرایط برای ترمیم هرگونه آسیب؛ و سیگنال به تولید پروتئین های جدید و سالم کمک می کند. مطالعات نشان می‌دهد که تعریق در هنگام تب حتی سلول‌هایی را که التهاب را در بدن فعال می‌کنند، خاموش می‌کند. عرق کردن چقدر کالری می سوزاند؟ تعریق به خودی خود مقدار قابل توجهی کالری نمی سوزاند، اما تعریق آب بدن را کاهش می دهد. یعنی اگر بعد از یک تمرین بسیار عرق کرده خود را روی ترازو بگذارید، متوجه کاهش وزن خواهید شد. اگرچه این فقط یک کاهش موقت است. هنگامی که دوباره آب بنوشید یا غذا بخورید، بلافاصله وزن از دست رفته را به دست خواهید آورد. درباره افسانه کاهش وزن با تعریق برخی از افراد ادعا می کنند که فعالیت های بسیار عرق آور مانند تمرینات گرما به شما امکان می دهد 1000 کالری در ساعت بسوزانید، اما این ادعا نادرست است. مطالعات نشان می دهد که کالری مصرفی هیچ ارتباطی با عرق ندارد. حتی اگر در سونا ورزش می کنید و زیاد عرق می کنید! از سوی دیگر، می‌توانید در طول فعالیت‌هایی که در آن‌ها زیاد (یا اصلاً عرق نمی‌کنید) کالری بسوزانید. به عنوان مثال، شما با شنا کردن، تمرین با وزنه سبک یا ورزش در زمستان که هوا سرد است، کالری می سوزانید. آیا عرق کردن باعث کاهش وزن می شود؟ آیا عرق کردن باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟ نه مسئله این است که وزنی که از طریق تعریق از دست می دهید فقط وزن آب است. عرق کردن چربی را نمی سوزاند، دمای بدن شما را تنظیم می کند و همانطور که گفتیم، وقتی آب می نوشید، کاهش وزن عرق بلافاصله برعکس می شود. بنابراین، پوشیدن لباس گرم در حالی که ورزش می کنید، به این امید که بیشتر عرق کنید و وزن بیشتری کم کنید، فایده ای ندارد. کلید کاهش وزن این است که کالری کمتری نسبت به کالری که می سوزانید بخورید. ورزش به شما در انجام این کار کمک می کند، به همین دلیل است که ورزش بخش مهمی از روند کاهش وزن است. اما این عرق کردن نیست که به کاهش وزن کمک می کند. در عوض، اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، روی مدت و شدت تمرینات خود تمرکز کنید تا مطمئن شوید که کالری کافی می سوزانید. خطرات تعریق زیاد شایع ترین خطر تعریق کم آبی بدن است. اگر به دلیل نوع شغل یا ورزش خود زیاد عرق می کنید، باید مراقب باشید که مایعات فراوان بنوشید. تعریق بیش از حد اگر گهگاهی باشد جای نگرانی نیست، به خصوص اگر در هوای گرمتر یا بعد از یک تمرین شدید رخ دهد. مضرات اصلی تعریق بیش از حد روانی است و می تواند باعث ناراحتی، خجالت و اضطراب اجتماعی شود. عدم درمان این عارضه می تواند اثرات جدی و مضری بر زندگی و عزت نفس فرد مبتلا داشته باشد. از آنجایی که تعریق اغلب با استرس تشدید می شود، در بدترین زمان ممکن، مانند مصاحبه های شغلی یا اولین قرار ملاقات، به اوج خود می رسد و باعث اضطراب و شرمندگی اجتماعی می شود. هیپرهیدروزیس و مشکلات آن تعریق بیش از حد است که همیشه به گرما یا ورزش مربوط نمی شود. ممکن است آنقدر عرق کنید که لباستان خیس شود یا دستتان چکه کند. تعریق شدید می تواند در فعالیت شما اختلال ایجاد کند. هیپرهیدروزیس معمولا قابل درمان است. درمان اغلب با داروهای ضد تعریق شروع می شود. اگر اینها کمکی نکرد، ممکن است لازم باشد داروها و درمان های مختلف را امتحان کنید. در موارد شدید، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن غدد عرق یا قطع اعصاب مسئول تولید بیش از حد عرق پیشنهاد کند. چه زمانی برای تعریق به پزشک مراجعه کنیم؟ در زمان ها و شرایط خاص لازم است برای مشکل تعریق بیش از حد خود به پزشک مراجعه کنید. توصیه می کنیم در صورت بروز موارد زیر به دنبال درمان پزشکی باشید! علائم جدید و غیر قابل توضیح دارید. هر کاری که انجام می دهید به کنترل تعریق شما کمک نمی کند. تعریق بیش از حد باعث ناراحتی عاطفی و اختلال در زندگی شما می شود. پوست شما به دلیل مرطوب بودن طولانی مدت سفید یا پوسته پوسته می شود. اغلب به دلیل تعریق بیش از حد دچار خارش یا سایر عفونت های پوستی می شوید. شما اغلب بیش از حد عرق می کنید، حتی اگر هوا گرم نباشد و به خودتان فشار نیاورید. توجه: اگر تعریق با درد قفسه سینه، حالت تهوع یا سبکی سر همراه است، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. این علائم می تواند علائم هشدار دهنده حمله قلبی یا یک بیماری جدی دیگر باشد. نتیجه گیری تعریق طبیعی است و همه عرق می کنند تا دمای بدن خود را متعادل کنند. در واقع تعریق به سلامت و بقای ما کمک زیادی می کند اما تاثیری در لاغری و کاهش وزن ندارد. از سوی دیگر، تعریق بیش از حد می تواند دردسرساز باشد. در این مقاله سعی کردیم به تمامی سوالات در مورد تعریق پاسخ دهیم. منبع: sweatblock – betterhealth

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید