علت درد پاشنه بعد از دویدن و راه های درمان و پیشگیری از آن



دویدن یکی از ورزش های پرطرفدار در بین مردم است، اما گاهی اوقات می تواند با آسیب هایی مانند درد پاشنه پا همراه باشد. در بیشتر موارد، علت درد پاشنه پا مربوط به آسیب فاسیای کف پا است. دلایل دیگری مانند حرکات نادرست و مشکلات مادرزادی نیز می تواند دخیل باشد. بسیار مهم است که درد پاشنه را پس از دویدن به خوبی درمان کنید یا تا حد امکان از آن پیشگیری کنید. در غیر این صورت، درد ممکن است بدتر شود و منجر به مشکلات جدی تری شود. در ادامه این مطلب با گومگ همراه باشید تا به بررسی علل این درد و راه های درمان و پیشگیری از آن بپردازیم. علل درد پاشنه بعد از دویدن عوامل مختلفی می تواند در ایجاد درد پاشنه بعد از دویدن موثر باشد. البته می تواند دلیل ساده ای مانند فعالیت زیاد مچ پا داشته باشد که پس از مدتی بهبود می یابد. معمولاً چندین علت کوچک با هم باعث درد پاشنه بعد از دویدن می شوند. به عنوان مثال، عدم تعادل عضلانی، وزن زیاد، آسیب هایی که بر حرکت شما تأثیر می گذارد و بسیاری موارد دیگر می تواند باعث این مشکل شود. افرادی که کف پایشان صاف است یا برعکس، کف پایشان برآمده است، بیشتر در معرض خطر درد پاشنه بعد از دویدن قرار دارند. این عوامل باعث فشار بیش از حد به کف پا و ایجاد این درد می شود. فاسیای کف پا (پلانتار فاسیا) یک رباط ضخیم است که در کف پا قرار دارد. درد، التهاب و پارگی این رباط می تواند از علل اصلی درد پاشنه پا باشد. علل دیگر این درد عبارتند از: تاندونیت شکستگی تاندون آشیل استئوآرتریت تحریک عصب نحوه درمان درد پاشنه بعد از دویدن راه های مختلفی برای درمان درد پاشنه بعد از دویدن وجود دارد. اگر در مراحل اولیه درد هستید و به تازگی متوجه علائم شده اید، درمان های خانگی بسیار موثر هستند. بنابراین به محض ظاهر شدن علائم مراقب باشید. روش های زیر می توانند به کاهش درد، استرس و التهاب شما کمک کنند. استراحت به خودتان استراحت دهید و کمی صبر کنید تا پاهایتان داغ و دردناک شود. از هر گونه فعالیتی که باعث فشار و درد در پاهای شما می شود خودداری کنید و صبر کنید تا درد شما به طور کامل از بین برود. برای تسکین درد و افزایش انعطاف پذیری، تمرینات کششی پا را دو تا سه بار در روز به مدت حداقل 5 دقیقه در هر جلسه انجام دهید. کاهش التهاب با یخ و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای کاهش درد و التهاب، روزی 20 دقیقه از کمپرس سرد روی پاشنه پا و نواحی اطراف آن استفاده کنید و چند بار در روز تکرار کنید. همچنین می توانید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) استفاده کنید که برخی از آنها شامل ایبوپروفناپروکسناسپرین است. همچنین درمان ها و درمان های طبیعی زیر را فراموش نکنید: روغن طب سوزنی و طب سوزنی و ماساژ پا نیز می تواند بسیار موثر باشد. از پدهای خار پاشنه و ارتز استفاده کنید. استفاده از پدهای خار پاشنه و ارتزها تعادل شما را بهبود می بخشد و از حرکت بیش از حد پا جلوگیری می کند. در واقع این موارد باعث بهبود حرکات شما می شود. از دویدن با پای برهنه خودداری کنید. انجام این کار می تواند کشش و فشار روی پاشنه شما را افزایش دهد. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ درد پاشنه پا معمولا با درمان های خانگی و اقدامات پیشگیرانه درمان می شود. با این حال، اگر درد شما ظرف چند هفته بهبود نیافت، باید به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید. آنها می توانند علت دقیق درد شما را تشخیص دهند و با یک برنامه درمانی مناسب مشکل شما را حل کنند. این درمان ممکن است شامل تزریق کورتیکواستروئید در ناحیه پاشنه پا برای کاهش التهاب و درد باشد. اگر درد شدید در پاشنه پای خود احساس کردید و توانایی راه رفتن شما محدود است یا با قرمزی و تورم همراه است، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. راه های پیشگیری از درد پاشنه پا پس از دویدن اقدامات پیشگیرانه حتی اگر در حال درمان پاشنه پا هستید مهم است. زیرا ممکن است علت اصلی درد پاشنه پا ادامه داشته باشد و انجام این اقدامات از بدتر شدن و عود مشکلات جلوگیری می کند. الگوی پاهای خود را تغییر دهید نحوه قرار دادن پاهای خود بر روی زمین بسیار مهم است. بسیاری از افراد هنگام فرود پاشنه های خود را به شدت به زمین می زنند که می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. همچنین بسیاری از افراد پاهای خود را صاف روی زمین نمی گذارند و پاهای خود را کج نگه می دارند. عوارض الگوی اشتباه دویدن علاوه بر پاشنه پا، مچ دست، انگشتان پا و حتی زانوهای شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. سطوح مختلف را برای دویدن امتحان کنید. در صورت امکان روی چمن، مسیرهای خاکی یا مسیرهای دویدن مصنوعی بدوید و به تدریج به سطوح سخت تر مانند تپه ها و محیط ها بروید. از دویدن بر روی سطوح سخت و صاف مانند زمین خودداری کنید. از بتن یا موزاییک اجتناب کنید. اگر چاره ای جز دویدن روی سطوح سخت ندارید، کفشی را انتخاب کنید که بتواند ضربه و فشار را جذب کند. تمرینات کششی را قبل و بعد از دویدن انجام دهید. انجام حرکات کششی قبل و بعد از دویدن باعث شل شدن عضلات و شل شدن آنها می شود. نیازی به انجام حرکات سخت و دشوار نیست، تنها چند دقیقه حرکت ساده کافی است. یک جفت کفش مناسب بخرید پیدا کردن کفش مناسب می تواند زمان و هزینه زیادی را صرف کند، اما ارزشش را دارد. افراد مختلف پاهای متفاوتی دارند و باید کفش های مختلفی را امتحان کنید تا مناسب ترین کفش را پیدا کنید. همچنین کفش های باکیفیت معمولا گرانتر هستند اما این کفش ها می توانند از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنند.

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید