عوارض رژیم روزه داری و مضرات آن برای بدن چیست؟



در سال های اخیر، رژیم روزه داری به دلیل وعده های جذابی مانند بهبود سلامت و کنترل وزن به طور فزاینده ای محبوب شده است. ایده این رژیم این است که محدود کردن شدید کالری به چند روز در هفته یا محدود کردن غذا به یک “پنجره غذایی” کوتاه در هر روز ساده تر و کاربردی تر از کاهش کالری با کمک رژیم های غذایی استاندارد در هر وعده غذایی و هر روز است. . حامیان پرونده او تلاش کرده اند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. با این وجود، تاثیرات رژیم روزه داری از چشم متخصصان دور نیست. در این مقاله علاوه بر بررسی دقیق این عوارض، به معرفی کم عارضه و مضرترین نوع رژیم روزه داری، افرادی که نباید رژیم روزه داری داشته باشند، تاثیر صبحانه بر رژیم روزه داری و روش های کاهش وزن می پردازیم. عوارض این رژیم فهرست مطالب (کلیک کنید) عوارض رژیم روزه داری چیست؟ رژیم روزه دار الگویی از غذا خوردن است که شامل دوره های منظم روزه داری است. برخلاف رژیم‌های غذایی سنتی، هیچ قاعده‌ای در مورد غذاهایی که «باید» یا «نباید» مصرف شوند وجود ندارد و در عوض، زمان‌بندی مهم است. این روند در چند سال گذشته به دلیل وعده های جذاب بهبود سلامت و کاهش وزن مورد توجه فزاینده ای قرار گرفته است. با این حال، نگاه دقیق تر به عوارض جانبی رژیم روزه داری اغلب نادیده گرفته می شود. برخی از عوارض جسمی و روانی منفی روزه داری و روزه داری متناوب به شرح زیر است: گرسنگی زیاد، درد و مشکلات سبک گوارشی. تحریک پذیری و سایر نوسانات خلقی. بوی بد دهان. تلاش برای روزه گرفتن متناوب ممکن است آنها را در معرض خطر بیشتر اختلالات خوردن قرار دهد. اگرچه اختلالات خوردن یک علت واحد ندارند، اما یک عامل خطر اصلی برای رژیم غذایی هستند. کسانی که غذا خوردن خود را به یک پنجره کوچک محدود می کنند، به راحتی می توانند با خوردن «خیلی زود» یا «خیلی دیر غذا خوردن» دچار اختلال شوند. روزه داری متناوب می تواند رفتارهای محدود کننده را پنهان کند و در نتیجه شناسایی و درمان اختلالاتی مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی و اختلال پرخوری را طولانی کند. این روش همچنین می‌تواند روند درمان را برای این افراد چالش‌برانگیزتر کند، زیرا بهبودی از این اختلالات به معنای برقراری ارتباط مجدد با بدن و یادگیری تنظیم علائم طبیعی گرسنگی است، چیزی که فستینگ از مردم می‌خواهد آن را نادیده بگیرند. نقش رژیم غذایی فستینگ با احساس بیماری در طول دوره روزه داری، افراد ممکن است سردرد، بی حالی، گیجی و یبوست را تجربه کنند. در این صورت ممکن است نیاز به جایگزینی یا قطع رژیم غذایی باشد. نقش روزه داری در پرخوری، زیرا با محرومیت فرد از غذا، هورمون های اشتها و مرکز گرسنگی در مغز بیش از حد تحریک می شود. علاوه بر این، این طبیعت انسان است که پس از انجام کارهای بسیار سخت، مانند ورزش یا روزه گرفتن طولانی مدت، به خود پاداش دهد. بنابراین خطر ترک عادات غذایی ناسالم در روزهای غیر روزه داری وجود دارد. رژیم روزه داری الگویی از غذا خوردن است که شامل دوره های منظم روزه داری است. برعکس این رژیم در افراد مسن وجود دارد. افراد مسن ممکن است در طول روزه داری وزن زیادی از دست بدهند که می تواند بر استخوان ها، سیستم ایمنی کلی و سطح انرژی آنها تأثیر بگذارد. خطرناک باش برخی از افرادی که داروهای فشار خون یا بیماری قلبی مصرف می‌کنند نیز ممکن است در طول دوره‌های طولانی‌تر روزه‌داری نسبت به معمول مستعد عدم تعادل سدیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی باشند. این افراد ممکن است آنقدر حساس باشند که در روزهای اول روزه داری بلافاصله متوجه تغییراتی در بدن و دستگاه گوارش خود شوند و قدرت روزه گرفتن را نداشته باشند. نقش روزه داری در ایجاد احساس گرسنگی محققان هنوز 100% مطمئن نیستند که احساسی مانند گرسنگی چقدر واقعی است که مسئول ایجاد نوسانات خلقی، تغییرات خلقی یا عصبانیت است، اما این یک واقعیت غیرقابل انکار است که این طیف از احساسات، همراه با با احساس شکست و ناتوانی در خوردن، زمانی رخ می دهد که بدن می گوید گرسنه است. از نظر تئوری، اگر در اواخر روز یا شب پروتئین کافی بخورد، نباید صبح زود گرسنه بماند، اما برخی از افراد بدن مقاومی دارند و مشکل گرسنگی ناشتا ندارند. خمیازه می کشند و هر روز در حین کار احساس خستگی می کنند یا مرتکب اشتباهات احمقانه می شوند، از مغز عبور می کنند که به دلیل دریافت نکردن کالری مناسب است. دریافت نکردن کالری مناسب باعث ایجاد مه مغزی در صبح می شود. نقش روزه داری در کاهش قند خون یکی از عوارض رژیم روزه داری همراه با حالت تهوع، سردرد یا سرگیجه مداوم است که نشان می دهد این رژیم ممکن است قند خون را کاهش دهد. به همین دلیل، بیماران دیابتی باید از هر نوع رژیم روزه داری پرهیز کنند، زیرا ممکن است در طول روزه داری، وضعیت خطرناکی برای افرادی که مشکلات انسولین یا تیروئید دارند، وجود داشته باشد. نقش روزه‌داری در ایجاد یبوست در رژیم غذایی می‌تواند باعث ناراحتی معده شود، در حالی که دریافت نکردن مایعات، ویتامین‌ها، پروتئین یا فیبر کافی. به راحتی می توان نوشیدن آب را در ساعات روزه داری فراموش کرد، اما گذراندن 16 ساعت در روز بدون مایعات کافی می تواند برای معده و روده یک فاجعه باشد. بنابراین، روزه برای کسانی که قادر به اجابت مزاج منظم (یا اصلاً) نیستند، مناسب نیست. عوارض طولانی مدت روزه داری افرادی که از این رژیم استفاده می کنند باید از اثرات روزه داری طولانی مدت نیز آگاه باشند: این می تواند بر رابطه همه افراد با غذا تأثیر بگذارد. صرف زمان زیاد برای فکر کردن به کیفیت یا کمیت غذا در هر روز می‌تواند منجر به اختلال خوردنی به نام ارتورکسیا شود. به گفته انجمن ملی اختلالات خوردن، داشتن ارتورکسیا به این معنی است که تمرکز بیش از حد بر روی تغذیه صحیح یا سالم، اثرات نامطلوبی بر سلامت کلی شما دارد، در حالی که هدف هر رژیم غذایی اصولی باید ایجاد یک رابطه سالم و مثبت باشد. داشتن یک رژیم غذایی محدود می تواند بر رابطه فرد با غذا تأثیر بگذارد. تاثیر روزه بر کاهش وزن ناگهانی یا کمبود مواد مغذی مناسب به ویژه پروتئین و ویتامین های گروه B می تواند باعث ریزش شدید مو شود. رژیم روزه داری لزوماً منجر به از دست دادن مواد مغذی نمی شود، اما اگر ریزش موی شدید پس از روزه داری متناوب رخ داد، باید به پزشک مراجعه کنید. در سیکل قاعدگی است. زنانی که بسیار کم وزن هستند بیشتر در معرض بیماری هایی به نام آمنوره یا قاعدگی هستند. کاهش وزن ناگهانی یا کمبود وزن می تواند چرخه هورمونی طبیعی زن را مختل کند و در صورت ادامه به بدن آسیب برساند. تأثیر روزه بر اختلالات خواب بسیاری از افراد بهبود الگوی خواب را در طول روزه داری گزارش می دهند که احتمالاً به دلیل کاهش میان وعده های آخر شب است، اما در برخی دیگر، همین موضوع باعث ناتوانی در به خواب رفتن می شود. زیرا معده هنوز مشغول هضم غذا قبل از خواب است. برخی تحقیقات نشان می دهد که روزه داری متناوب خواب را در مرحله حرکت سریع چشم (REM) کاهش می دهد. خواب کافی REM با حافظه بهتر، پردازش شناختی و تمرکز مرتبط است. محرومیت طولانی مدت از غذا می تواند باعث افزایش سطح استرس، اختلال در خواب و افزایش اضطراب و افسردگی در افراد مستعد شود. کدام نوع رژیم روزه داری بیشترین عوارض را دارد؟ ابتدا باید توجه داشت که تقریبا هیچ یک از اثرات رژیم روزه داری به طور کامل بررسی نشده است. همچنین مشخص نیست که آیا علت اصلی فواید (و عوارض جانبی) روزه داری مربوط به رانندگی متناوب (مانند تأثیر آن بر بدن در سطح سلولی) است یا صرفاً محدودیت کالری!؟ از سوی دیگر، رژیم غذایی با محدودیت زمانی اولیه، کنترل قند خون را بهبود می بخشد. همچنین، یافته‌ها نشان می‌دهد که روزه‌داری طولانی‌مدت، حتی زمانی که بر وزن فرد تأثیری نداشته باشد، باز هم می‌تواند برای برخی افراد فواید سلامتی داشته باشد و برای برخی دیگر مشکل ایجاد کند. اما مطالعات نشان داده است افرادی که به طور منظم بیش از 16 یا 18 ساعت در روز روزه می گیرند بیشتر در معرض خطر سنگ کیسه صفرا و نیاز به جراحی هستند. بنابراین، روزه‌داری طولانی‌مدت خطر کم‌آبی بدن و کاهش مواد مغذی را به همراه دارد. آنچه را که می خواهید برای کاهش وزن بدست آورید و به اندامی که همیشه می خواستید برسید! از این به بعد ما آنجا هستیم تا با هم به هدف برسیم. ثبت نام و دریافت مشاوره رژیم غذایی چگونه کم عارضه ترین رژیم روزه داری را انتخاب کنیم؟ از آنجایی که هیچ دستورالعمل رسمی برای روزه داری وجود ندارد، این بیشتر به خود فرد بستگی دارد که بفهمد چه چیزی برای بدنش بهتر است. است. این آگاهی مستلزم آزمون و خطا و تصمیم گیری زیادی است که آیا عوارض منفی رژیم ارزش امتحان کردن دارد یا خیر!؟ با این حال، یک وعده غذایی 12 ساعته و سپس یک محدودیت 12 ساعته احتمالا برای اکثر افراد بی خطر است. این الگوی غذایی در بین افرادی که عمر طولانی دارند و به نظر می رسد هم با علم و هم با سنت همخوانی دارد بسیار رایج است. چه کسانی نباید رژیم روزه بگیرند؟ افراد زیر بدون مشورت با متخصص روزه نگیرند: بیماران قلبی یا دیابت نوع 2 زنان باردار یا شیرده مبتلا به بیماری های مزمن سالمندان و کودکان آیا صبحانه را با رژیم ناشتا نمی خورند مشکل ایجاد می کند؟ برخی افراد هنگام حذف صبحانه دچار سردرد، قند خون پایین، ضعف و مشکل در تمرکز می شوند. غذاهای سالم صبحانه اغلب حاوی مواد مغذی مهمی مانند فیبر، کلسیم، فولات و ویتامین C هستند. ترکیبی از کربوهیدرات، پروتئین، چربی و فیبر بهترین انتخاب برای افرادی است که با نخوردن صبحانه مشکل بالایی دارند. چگونه عوارض رژیم روزه داری را کاهش دهیم؟ تسهیل برنامه روزه داری می تواند به تنظیم بدن کمک کند. بنابراین: طبق نظر پزشک، رژیم دارویی خود را ادامه دهید. بدن خود را با نوشیدنی های بدون کالری مانند آب و قهوه سیاه هیدراته نگه دارید. در صورت نیاز به مصرف دارو همراه با غذا، روزه ای را انتخاب کنید که مورد تایید پزشک باشد. در حال حاضر تحقیقات معتبر زیادی در مورد عوارض رژیم روزه داری انجام نشده است، اما برخی از مهم ترین عوارض این رژیم مانند اختلالات خوردن، اختلال وسواس فکری، پرخوری، خستگی، قند خون پایین، یبوست، خلق و خوی نوسانات و ریزش مو، می تواند خطرناک باشد. برای سیستم سلامت بدن فردی. بیشتر عوارض این رژیم مربوط به دوره های طولانی روزه داری است. افراد مبتلا به بیماری های خاص، زنان باردار یا شیرده، سالمندان و کودکان نباید روزه بگیرند. منبع: +++++ امتیاز کاربر

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید