فواید و خواص مکمل های کراتین برای سلامتی و عملکرد بدن



کراتین یک مکمل طبیعی است که به قدرت و عملکرد ورزشی کمک می کند. از خواص مکمل کراتین که یکی از محبوب ترین و بی خطرترین مکمل ها می باشد می توان به عضله سازی برای افزایش قدرت ورزشکاران اشاره کرد. در این مقاله می خواهیم 10 فایده علمی و اثبات شده مصرف کراتین را با شما در میان بگذاریم. 1- به تولید انرژی بیشتر در سلول های عضلانی کمک می کند. مکمل های کراتین باعث افزایش فسفوکراتین در عضلات شما می شود. فسفوکراتین به تشکیل آدنوزین تری فسفات (ATP) کمک می کند. این مولکول های کلیدی باعث افزایش انرژی و بهبود عملکرد می شوند. ATP در حین ورزش تجزیه می شود و انرژی تولید می کند. بازسازی ATP می‌تواند عملکرد شما را در حین فعالیت شدید کاهش دهد، زیرا ممکن است سریع‌تر از تولید آن کار کنید. مکمل‌های کراتین ذخایر فسفوکراتین را افزایش می‌دهند و به شما این امکان را می‌دهند که انرژی ATP بیشتری برای سوخت ماهیچه‌های خود در طول تمرینات با شدت بالا تولید کنید. این اثر یکی از مهمترین خواص مکمل های کراتین بر مکانیسم بدن است. 2- افزایش عملکرد عضلات کراتین یک مکمل محبوب و موثر برای افزایش حجم عضلانی است. این مکمل می تواند به رشد عضلات شما به روش های مختلف کمک کند. به عنوان مثال، به تشکیل پروتئین هایی کمک می کند که در ماهیچه ها به فیبرهای عضلانی تبدیل می شوند. همچنین، کراتین می تواند با افزایش سطح انسولین، هورمون هایی را که باعث افزایش توده عضلانی می شوند، تقویت کند. جالب است بدانید که مکمل های کراتین می توانند میزان آب را در عضلات شما افزایش دهند. این خاصیت می تواند باعث افزایش حجم سلول های عضلانی و افزایش سرعت رشد عضلات شود. 3- افزایش عملکرد در ورزش های شدید. نقش مستقیم کراتین در تولید ATP به این معنی است که می تواند عملکرد ورزشی با شدت بالا را افزایش دهد. کراتین می تواند عوامل متعددی را در عملکرد ورزشکاران بهبود بخشد. از جمله این مزایا می توان به: افزایش قدرت، افزایش قدرت اولیه، بهبود توانایی در ورزش های هوازی، افزایش استقامت عضلانی، بهبود مقاومت در برابر خستگی، افزایش توده عضلانی، بهبود ریکاوری عضلانی (بازیابی)، بهبود عملکرد مغز اشاره کرد. جالب است بدانید که کراتین بر خلاف سایر مکمل هایی است که فقط برای ورزشکاران حرفه ای توصیه می شود. بدون در نظر گرفتن سطح آمادگی جسمانی قابل استفاده است و می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. یک مطالعه نشان داد که مصرف کراتین می تواند عملکرد ورزشکاران را در تمرینات شدید تا 15 درصد افزایش دهد. 4- افزایش سرعت رشد عضلات کراتین موثرترین مکمل در جهان است که به افزایش حجم عضلانی کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف این مکمل به مدت حداقل 5-7 روز باعث افزایش توده عضلانی می شود. این افزایش اولیه به دلیل افزایش مقدار آب در عضلات شما ایجاد می شود. استفاده طولانی مدت از این مکمل می تواند به رشد فیبر در عضلات شما کمک کند. در یک مطالعه بر روی افرادی که یک رژیم تمرینی 6 هفته ای را دنبال کردند، شرکت کنندگانی که در این دوره 4.4 پوند (2 کیلوگرم) کراتین مصرف کردند نسبت به همسالان خود وزن بیشتری اضافه کردند (که شامل کراتین استفاده نکردند) شاهد افزایش حجم عضلات خود بودند. یک بررسی جامع نشان داده است که افرادی که کراتین مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که از این مکمل استفاده نمی کنند رشد عضلانی قابل توجهی دارند. لازم به ذکر است که هر دو گروه تمرینات مشابهی را با شدت یکسان دنبال کردند. کراتین مزایای زیادی دارد که مهم ترین آن ارزان تر و ایمن تر بودن نسبت به سایر مکمل ها است. همچنین بخوانید : 5- خواص مکمل های کراتین می تواند به درمان بیماری پارکینسون کمک کند. بیماری پارکینسون ناشی از کاهش سطح دوپامین است که یک انتقال دهنده عصبی در مغز است. کاهش زیاد سطح دوپامین باعث مرگ سلول های مغز و علائم جدی مانند لرزش، از دست دادن عملکرد عضلانی و اختلالات گفتاری می شود. کراتین با اثرات مفید خود می تواند تا 90 درصد از کاهش سطح دوپامین جلوگیری کند. لازم به ذکر است که این آزمایش ها بر روی موش های مبتلا به بیماری پارکینسون انجام شده و تاکنون هیچ مدرکی دال بر اثر مشابه بر روی انسان وجود ندارد. البته کراتین می تواند به این بیماران در افزایش عملکرد و قدرت روزانه کمک کند. مصرف 4 تا 10 گرم کراتین در روز می تواند به طور قابل توجهی برای افراد مبتلا به پارکینسون مفید باشد. 6- درمان بیماری های عصبی با خواص مکمل های کراتین یکی از عوامل اصلی بیماری های اعصاب کاهش فسفوکراتین در مغز است و از آنجایی که کراتین می تواند به افزایش فسفوکراتین کمک کند به کاهش یا کند شدن روند عصب شناسی نیز کمک می کند. بیماری ها نتایج آزمایش‌ها بر روی موش‌های مبتلا به بیماری هانتینگتون نشان داد که کراتین توانسته است افزایش فسفوکراتین در مغز این موش‌ها را تا 72 درصد کاهش دهد، در حالی که سایر موش‌ها تنها تا 26 درصد قادر به کنترل بیماری بودند. ترمیم فسفوکراتین به حفظ عملکرد روزانه و کاهش مرگ سلولی تا 25 درصد کمک می کند. مصرف مکمل های کراتین می تواند به درمان سایر بیماری ها نیز کمک کند. از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: بیماری آلزایمر، فلج مغزی، آسیب های مغزی یا نخاعی، کراتین نیز می تواند به بهبود بیماری هایی که باعث آسیب به نورون های حرکتی می شوند کمک کند. اگرچه مطالعات بیشتری در مورد اثرات آن باید انجام شود، محققان بر این باورند که مکمل‌های کراتین در صورت استفاده در کنار سایر داروها می‌توانند به درمان بیماری‌های عصبی کمک کنند. 7- کاهش سطح قند خون و دیابت از جمله خواص مکمل های کراتین است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های کراتین می تواند قند خون شما را کاهش دهد. یک مطالعه 12 هفته ای در مورد چگونگی تأثیر کراتین بر قند خون نشان داد افرادی که کراتین را بعد از یک وعده غذایی پر کربوهیدرات مصرف کردند نسبت به افرادی که فقط ورزش می کردند کنترل قند خون بهتری داشتند. هرچه سطح قند خون خود را بهتر کنترل کنید، بیشتر می توانید خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید. اگرچه این نتایج بسیار امیدوارکننده هستند، اما تحقیقات بیشتری در مورد اثرات طولانی مدت کراتین در کاهش قند خون و دیابت مورد نیاز است. 8- خواص مکمل های کراتین به بهبود عملکرد مغز کمک می کند. کراتین نقش مهمی در سلامت مغز دارد. تحقیقات نشان می دهد که مغز هنگام انجام کارهای دشوار به مقدار قابل توجهی ATP نیاز دارد. همانطور که قبلاً گفتیم، کراتین می تواند به تولید بیشتر این ماده و افزایش میزان فسفوکراتین در مغز شما کمک کند. همچنین مصرف این مکمل به افزایش سطح دوپامین و عملکرد میتوکندری کمک می کند. از آنجایی که گوشت بهترین منبع کراتین است، به گیاهخواران توصیه می شود این مکمل را در رژیم غذایی خود بگنجانند. افراد مسن با مصرف مکمل های کراتین به مدت دو هفته، قدرت حافظه و یادآوری قابل توجهی را تجربه کرده اند. بنابراین به بزرگسالان و افراد مسن توصیه می شود از این مکمل برای بهبود عملکرد مغز، پیشگیری از بیماری های عصبی و کاهش عضلات ناشی از افزایش سن استفاده کنند. 9- مکمل کراتین خستگی را کاهش می دهد در یک مطالعه شش ماهه بر روی افراد مبتلا به آسیب های مغزی، مشخص شد افرادی که مکمل را مصرف کرده اند 50 درصد کمتر از سایرین دچار سرگیجه و خستگی می شوند. مطالعه دیگری نشان داد که کراتین منجر به کاهش خستگی و افزایش سطح انرژی در هنگام کم خوابی می شود. اگر ورزشکار یا دوچرخه سوار هستید، می توانید با مصرف این مکمل خستگی خود را کاهش دهید و استقامت ورزشی خود را افزایش دهید. 10- مکمل کراتین یک مکمل بی خطر و با کاربری آسان است. علاوه بر مزایای بسیاری که از کراتین ذکر شد، می توان آن را یکی از ارزان ترین و بی خطرترین مکمل های موجود در بازار دانست. بیش از 200 سال تحقیق و پژوهش بر روی این مکمل می گذرد و مطالعات متعدد نشان داده است که استفاده طولانی مدت از این مکمل بی خطر است. کارآزمایی‌های بالینی تا 5 سال هیچ عارضه جانبی را در افراد سالم گزارش نکرده‌اند. علاوه بر این، استفاده از این مکمل بسیار آسان است و می توانید به سادگی آن را مصرف کنید. به عنوان مثال، می توانید روزانه 3 تا 5 گرم کراتین مونوهیدرات مصرف کنید. منبع: Healthline

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید