قند رژیمی؛ حقایقی در مورد استفاده از قندهای مصنوعی را اینجا بخوانید!



قندها کربوهیدرات هستند و مانند همه کربوهیدرات ها منبع انرژی در رژیم غذایی هستند. بدن کربوهیدرات ها را به قندهای ساده مانند گلوکز تجزیه می کند تا بتوان به راحتی از آنها استفاده کرد. قندها در صنایع غذایی فرآوری شده محبوب هستند زیرا به محصولات غذایی طعم و رنگ می بخشند. بسیاری از بزرگسالان بسیار بیشتر از آنچه که باید شکر مصرف می کنند، بنابراین کاهش مصرف شکر برای اکثر مردم یک ایده سالم است. امروزه، رژیم غذایی بدون قند بسیار محبوب شده است، زیرا مردم همچنان به دنبال راه های موثر برای داشتن زندگی سالم یا کاهش وزن هستند. از آنجایی که هیچ نیاز تغذیه ای با مصرف شکر تامین نمی شود، بهتر است از مصرف محصولاتی که قند اضافه دارند خودداری کنید. جایگزینی شکر رژیمی نیز یکی از راه حل های طرفداران بزرگ طعم شیرین است. با این حال، استفاده از شیرین کننده های جایگزین نیز دشوار و چالش برانگیز است زیرا منابع زیادی از قند رژیمی وجود دارد. در ادامه با این محصول و انواع آن بیشتر آشنا خواهید شد. فهرست مطالب (کلیک کنید) شکر رژیمی چیست؟ این شکر نوعی شیرین کننده است که در کارخانه ها با استفاده از قندهای طبیعی گیاهی یا شیرین کننده های مصنوعی تولید می شود. شیرینی این قندها بسیار بیشتر از نوع طبیعی آنهاست و این باعث می شود افراد در ازای مصرف کمتر شکر به شیرینی مورد نظر خود در وعده های غذایی و میان وعده های اصلی خود دسترسی داشته باشند. از آنجایی که قندهای رژیمی در مقایسه با شکر کالری بسیار کمی دارند یا کالری ندارند، به آنها شیرین کننده های غیر مغذی نیز می گویند. قندهای طبیعی مانند گلوکز یا قندهای ساده می توانند سطح قند خون را افزایش دهند، اما مصرف این قند تاثیری بر سطح قند خون افراد ندارد. ساخارین، آسپارتام، آسه سولفام، سیکلامات، کندر و Nutra Sweet برخی از محبوب ترین و پرمصرف ترین شیرین کننده های مصنوعی هستند. بهترین قند برای دیابتی ها چیست؟ از دکتر کرمانی متخصص بشنوید: کدام قندها مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند؟ هشت شیرین کننده غیر مغذی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) عبارتند از: آسپارتام، استه سولفام پتاسیم، عصاره میوه لوهانگو (راهب)، نئوتام، ساخارین، استویا، سوکرالوز و آدوانتام. ترکیبات قندی رژیمی آسپارتام حدود 200 برابر شیرین تر از شکر است و به عنوان قند رژیمی در طیف گسترده ای از غذاها و نوشیدنی ها از جمله غلات، ماست، دسرهای منجمد و ژلاتینی، آب نبات، آدامس های بدون قند، آب میوه ها، نوشیدنی های رژیمی و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می شود. استفاده می شود. همچنین در داروهایی مانند مکمل های ویتامینی و ملین ها استفاده می شود. این محصول اغلب در بسته بندی آبی یافت می شود. به طور کلی، افراد مبتلا به فنیل کتونوری (PKU) – یک اختلال ژنتیکی نادر – باید از مصرف این شیرین کننده اجتناب کنند. اسه سولفام پتاسیم شیرین کننده دیگری است که در ترکیب با سایر شیرین کننده های غیر مغذی استفاده می شود و اغلب در نوشابه های بدون قند یافت می شود. نئوتام در غذاها و نوشیدنی های کم کالری به میزان کمتری نسبت به سایر شیرین کننده ها استفاده می شود و حدود 7000 تا 13000 برابر شیرین تر از شکر است. ساخارین قدیمی ترین شیرین کننده مصنوعی موجود در بازار است که در اواخر دهه 1800 کشف شد. این شیرین کننده 200 تا 700 برابر شیرین تر از شکر است و اغلب در یک بسته صورتی یافت می شود. سوکرالوز 600 برابر شیرین تر از شکر است و می توان از آن به عنوان جایگزین شکر در پخت استفاده کرد. این شیرین کننده در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های کم کالری مانند محصولات پخته شده و سایر دسرها، کنسرو میوه ها، محصولات لبنی و شربت ها یافت می شود. سوکرالوز ممکن است به عنوان یک شیرین کننده برای شیرینی پزی استفاده شود و معمولا در بسته بندی زرد رنگ بسته بندی می شود. استویا از برگ های گیاه استویا – که بومی آمریکای جنوبی است – استخراج می شود. این شیرین کننده 200 تا 300 برابر شیرین تر از شکر است و در طیف وسیعی از غذاها و نوشیدنی ها از جمله چای و آب میوه و به عنوان شیرین کننده در انواع شیرینی ها استفاده می شود. اغلب آن را با یک شیرین کننده غیر مغذی دیگر برای کاهش تلخی مخلوط می کنند. این گیاه چند سالی است که طرفداران خود را در ایران پیدا کرده است. همچنین برگ های فرآوری نشده این گیاه در داروخانه ها به فروش می رسد. عصاره میوه راهب یک شیرین کننده طبیعی است که از میوه له شده راهب تهیه می شود. این جدیدترین شکر رژیمی موجود در بازار است و تقریباً 1000 سال است که به عنوان شیرین کننده در چین استفاده می شود. این شیرین کننده کالری ندارد و حدود 10 تا 250 برابر شیرین تر از شکر است. اغلب با سایر شیرین کننده های غیر مغذی ترکیب می شود. Advantem جدیدترین شیرین کننده غیر مغذی تایید شده توسط FDA است و 20000 برابر شیرین تر از شکر است. این ماده در حال حاضر استفاده نمی شود. آسپارتام حدود 200 برابر شیرین تر از شکر است و یک قند رژیمی محسوب می شود. آیا شیرین کننده های طبیعی و قندهای رژیمی یکسان هستند؟ شیرین کننده های مغذی که به عنوان شیرین کننده های کالری یا قند نیز شناخته می شوند، انرژی را تامین می کنند. آنها به شکل کربوهیدرات ارائه می کنند. برخی از قندها به طور طبیعی در غذاها یافت می شوند. به عنوان مثال، فروکتوز در میوه های تازه یافت می شود. با خوردن یک میوه کامل، نه تنها فروکتوز مصرف می کنید، بلکه فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی نیز دریافت می کنید. بسیاری از قندهای موجود در رژیم غذایی ما از «قندهای افزوده» می‌آیند – قندهایی که قبل از مصرف یا در حین آماده‌سازی یا فرآوری به غذا اضافه می‌شوند. قندهای افزوده شده برای بهبود طعم و بافت غذاها و افزایش ماندگاری استفاده می شود. نمونه هایی از قندهای اضافه شده عبارتند از ساکارز و شربت ذرت با فروکتوز بالا. این قندها کالری بالایی دارند که باعث مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت و سایر بیماری های مرتبط با چاقی می شود. قندهای رژیمی جایگزین های صفر یا کم کالری برای شیرین کننده های مغذی مانند شکر هستند. این شیرین کننده ها را می توان هم به نوشیدنی های گرم و هم به نوشیدنی های سرد اضافه کرد و از برخی برای پخت و پز استفاده کرد. به استثنای برخی موارد، شیرین کننده های مصنوعی زمانی که در معرض دمای بالا قرار می گیرند دچار تغییرات شیمیایی می شوند. بنابراین، مصرف کنندگان باید برچسب محصول را مطالعه کنند تا بدانند چگونه از یک شیرین کننده غیر مغذی استفاده کنند. حتی اگر شیرین کننده برای پخت و پز تایید شده باشد، ممکن است نیاز به تنظیم دستور غذا برای به دست آوردن نتایج دلخواه داشته باشد. شیرین کننده های غیر مغذی بسیار شیرین تر از شکر هستند، بنابراین فقط به مقدار کمی نیاز است. آنها کالری کمتری نسبت به شکر دارند و به طور کامل توسط دستگاه گوارش جذب نمی شوند. مزایای شیرین کننده های غیر مغذی چیست؟ کنترل وزن در قند رژیمی شیرین کننده های غیر مغذی ممکن است برای افرادی که سعی در کاهش وزن یا حفظ وزن فعلی خود دارند مفید باشد. در مقایسه با شکر که 4 گرم آن حاوی حدود 16 کالری است، قندهای رژیمی کالری کمی دارند یا اصلاً کالری ندارند. هنگامی که این محصول به عنوان شیرین کننده در آشپزی استفاده می شود، می تواند شیرینی شکر را بدون کالری فراهم کند. کنترل دیابت در قند رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است غذاها و نوشیدنی هایی را که حاوی شیرین کننده های غیر مغذی هستند در مقابل آنهایی که قند اضافه دارند ترجیح دهند. ، زیرا این شیرین کننده ها به میزان بسیار کمتری بر قند خون تأثیر می گذارند. جلوگیری از پوسیدگی دندان در قندهای غذایی شیرین کننده های غیر مغذی احتمال پوسیدگی دندان را افزایش نمی دهند. به همین دلیل است که در محصولات بهداشتی دهان مانند دهانشویه و خمیر دندان استفاده می شود. مطالعات نشان داده اند که زایلیتول ممکن است به جلوگیری از پوسیدگی کمک کند. طعم مطبوع در شکر رژیمی این شیرین کننده ها طعم شیرینی را برای کسانی که سعی در کاهش قندهای اضافه شده در رژیم غذایی خود دارند فراهم می کند. کاهش وزن یا حفظ وزن فعلی مفید است. مضرات قندهای مصنوعی و ابهامات این نوع قند، واکنش بدن و مغز انسان به قند رژیمی است. نگرانی اصلی این است که افرادی که از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند ممکن است کالری از دست رفته را از طریق منابع دیگر جایگزین کنند. این احتمالاً کاهش وزن یا فواید سلامتی را جبران می‌کند و ممکن است به این دلیل باشد که ما دوست داریم خودمان را گول بزنیم: “من نوشابه رژیمی می‌نوشم، پس بد نیست یک کیک با آن بخوریم.” همچنین ممکن است. این محصولات طعم غذا را تغییر می دهند. شیرینی شکر رژیمی بسیار قوی تر از شکر و شربت ذرت با فروکتوز بالا است. مقدار کمی شکر رژیمی شیرینی قند مانند بدون کالری یا صفر تولید می کند. تحریک بیش از حد گیرنده های قند ناشی از استفاده مکرر از این شیرین کننده ها ممکن است تحمل طعم های پیچیده تر را محدود کند. این بدان معناست که افرادی که به طور منظم از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند ممکن است تمایل کمتری به خوردن غذاهای شیرین و سالم تری مانند میوه ها و سبزیجات داشته باشند. به عبارت دیگر، استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند شما را از غذاهای سالم و مغذی دور کند و در عین حال غذاهایی با طعم مصنوعی و با ارزش غذایی کمتر مصرف کنید. قندهای رژیمی ممکن است ترفند دیگری نیز داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که با مصرف این شیرین کننده ها ممکن است هوس شیرینی بیشتری داشته باشیم و در نتیجه وزنمان افزایش یابد. شرکت کنندگان در مطالعه قلب سن آنتونیو که بیش از 21 نوشابه رژیمی در هفته مصرف می کردند، دو برابر بیشتر از افرادی که نوشابه رژیمی مصرف نمی کردند، دچار اضافه وزن یا چاقی بودند. مطالعات حیوانی نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است اعتیادآور باشند. در مطالعات، موش هایی که در معرض کوکائین قرار گرفتند، بین کوکائین داخل وریدی و ساخارین خوراکی، ساخارین بیشتری را انتخاب کردند. ایمن بودن شیرین کننده های غیر مغذی بستگی به تعریف شما از ایمن دارد. مطالعاتی که منجر به تایید FDA شده است تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان را رد کرده است. با این حال، این مطالعات از مقادیر بسیار کمتری از قند رژیمی موجود در نوشابه رژیمی استفاده کردند [ ۶۸۰ گرم] انجام شده. ما واقعا نمی دانیم که اثرات مقادیر زیاد این مواد شیمیایی طی سالیان متمادی چه خواهد بود. در مطالعه چند قومیتی آترواسکلروز، مصرف روزانه نوشیدنی های رژیمی با افزایش 36 درصدی خطر ابتلا به سندرم متابولیک و 67 درصد افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه بود. مصرف چه مقدار شکر در رژیم غذایی بی خطر است؟ جایگزین های قند مورد تایید FDA در مقادیری که مردم معمولا مصرف می کنند. برای خوردن یا نوشیدن بی خطر در نظر گرفته می شوند. FDA برای هر شیرین کننده غیر مغذی مورد تایید برای استفاده عمومی در ایالات متحده (از جمله زنان باردار و شیرده) یک مقدار مصرف روزانه قابل قبول (ADI) تعیین کرده است. ADA حداکثر مقدار شیرین کننده هایی است که می توان هر روز در طول زندگی بدون به خطر انداختن سلامتی مصرف کرد و عملاً غیرممکن است که مصرف کننده معمولی برای غذاها و نوشیدنی های کم کالری از این مقدار تجاوز کند. یک استثنا برای استفاده از آسپارتام (NutraSweet) وجود دارد. این برای افرادی است که با فنیل کتونوری (PKU) تشخیص داده شده است. اختلالی که در آن بدن فاقد آنزیمی است که اسید آمینه فنیل آلانین را تجزیه کند. مگر اینکه فرد از غذاهای خاصی که حاوی فنیل آلانین هستند اجتناب کند. از آنجایی که آسپارتام با ورود به دستگاه گوارش به فنیل آلانین و اسید آسپارتیک تبدیل می شود، افراد مبتلا به PKU باید از مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی آسپارتام خودداری کنند. عملاً غیرممکن است که مصرف کننده عادی بر اساس سطوح مصرف معمولی غذاها و نوشیدنی های کم کالری از حداکثر میزان مجاز مصرف روزانه تجاوز کند. موارد منع مصرف شیرین کننده های غیر مغذی در رابطه با دیابت مطالعات بر روی تأثیر قند رژیم غذایی بر دیابت در یک بررسی سیستماتیک در سال 2014 منتشر شد. این مطالعات ارتباط بین مصرف نوشابه های غیرالکلی شیرین شده مصنوعی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را با استفاده از اطلاعات اضافی ارائه شده توسط نویسندگان این دو نشریه بررسی کردند. این بررسی افزایش خطر ابتلا به دیابت را با مصرف 330 میلی لیتر در روز نوشابه های شیرین شده مصنوعی گزارش کرد. با این حال، ناهمگونی قابل توجهی در بین مطالعات توصیف شد. همچنین، مرور سیستماتیک دیگری در سال 2016 منتشر شد و ارتباط مثبتی بین مصرف نوشیدنی های مصنوعی شیرین شده و بروز دیابت نوع 2 را تشریح کرد. علیرغم این واقعیت که FDA مصرف شکر رژیمی را بی خطر می داند و شواهدی مبنی بر فواید کوتاه مدت این شیرین کننده ها برای مدیریت وزن وجود دارد. همچنین خطرات مشکوک سلامتی مرتبط با شیرین کننده های غیر مغذی وجود دارد. توصیه های غذایی برای مصرف شیرین کننده های غیر مغذی در سازمان های مختلف بهداشتی متناقض و اغلب بی نتیجه است. بنابراین، ممکن است عاقلانه باشد که تا زمانی که تحقیقات بیشتری انجام شود، رویکردی محتاطانه داشته باشید. تا آن زمان، انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که “برای کسانی که به طور منظم نوشیدنی های شیرین شده با شکر مصرف می کنند، یک نوشیدنی شیرین کم کالری یا غیر مغذی ممکن است به عنوان یک استراتژی جایگزین کوتاه مدت عمل کند، اما به طور کلی، مردم تشویق می شوند که هم شیرینی ها و هم شیرینی ها را کاهش دهند. نوشیدنی‌های شیرین و در عوض افزایش مصرف آب. باید در طراحی و انجام، با مداخلات به خوبی تعریف شده (ارائه اطلاعات در مورد نوع و دوز شیرین کننده های غیر مغذی) و کنترل دقیق باشد. گزارش های مطالعه همچنین باید شامل توضیحات مفصل در مورد تمام جنبه های روش شناختی باشد تا امکان تفسیر صحیح نتایج را فراهم کند. منبع: +++ 1/5 – (1 امتیاز)

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید