مهمترین ضررهای کم آبی بدن!



به گزارش مهر نیوز، غزاله اسلامیان گفت: در صورت کم آبی، حجم گردش خون در بدن کاهش می یابد و در این شرایط ضربان قلب برای حفظ حجم مناسب جریان خون در بدن افزایش می یابد، این امر فشار بیشتری را به بدن وارد می کند. قلب از حد معمول وی با تاکید بر اینکه 60 تا 70 درصد وزن بدن را آب تشکیل می دهد، ادامه داد: میزان آب مورد نیاز بدن با توجه به دمای بدن و فعالیت کلیه ها برای دفع مواد زائد و میزان تعریق تعیین می شود. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: بعد از یک خواب شبانه، معمولاً اولین ادرار صبحگاهی غلیظ و زرد رنگ است، اما پس از آن ادرار باید بی رنگ و بی بو باشد و این نشان دهنده عملکرد طبیعی کلیه است. اسلامیان افزود: کم آبی با علائم سردرد و گرفتگی عضلات همراه است. اسلامیان در پاسخ به این سوال که برای هر فرد چقدر آب کافی است، افزود: پاسخ به این سوال به ظاهر ساده تا حدودی پیچیده است، در واقع مقدار مشخصی برای آب مصرفی تعیین نمی شود، زیرا نیاز هر فرد به آب است. بستگی به فعالیت بدنی روزانه، متابولیسم پایه بدن، دمای محیط، رژیم غذایی و نسبت وزن ماهیچه ها به چربی در بدن، سن، جنس و بیماری های زمینه ای دارد. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم. پزشک معالج شهید بهشتی با تاکید بر: مصرف روزانه مایعات از انواع غذاها و نوشیدنی ها است، گفت: در بزرگسالان با فعالیت طبیعی در دمای متعادل هوا، حداقل نیاز روزانه یک و نیم لیتر آب است که به جایگزینی از دست رفته دادن آب از ریه ها، دستگاه گوارش، ادرار و عرق، بدن به آن نیاز دارد. کاهش مضرات کم آبی در کودکان و نوجوانان. وی در خصوص مصرف آب آشامیدنی در کودکان و نوجوانان گفت: کودکان هنگام ورزش هر زمان که احساس تشنگی کردند برای رفع تشنگی کافی است. در هنگام تشنگی باید آب بنوشند و علاوه بر آن نصف لیوان آب اضافی بنوشند، نوجوانان نیز بعداً همین کار را بکنند. آنها باید یک لیوان آب اضافی برای رفع تشنگی خود دریافت کنند. اسلامیان افزود: در حال حاضر مصرف 8 لیوان آب و مایعات در طول روز یعنی تقریباً یک میلی لیتر به ازای هر کالری دریافتی انرژی، البته برای افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند، توصیه می شود. به دلیل کار و فعالیت شدید، زندگی یا عرق کردن زیاد، باید مایعات بیشتری مصرف کنند. خانم اسلامی متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: البته توجه به رنگ ادرار نیز می تواند یکی از راه های تشخیص کم آبی بدن باشد. اگر رنگ ادرار تیره باشد می تواند نشان دهنده کم آبی بدن باشد. اسلامیان با اشاره به اینکه وضعیت سلامت بدن به ویژه قلب و کلیه ها بر میزان توصیه شده مایعات مصرفی تاثیر دارد، گفت: در صورت داشتن بیماری زمینه ای خاص به ویژه نارسایی قلبی، نارسایی کلیه و در صورت داشتن کلیه در مورد سنگ ها حتما باید با پزشک متخصص در مورد میزان مصرف مایعات مشورت کنید. وی استفاده مداوم از آب و نوشابه های گازدار را تهدیدی برای سلامتی دانست و گفت: آب گازدار نفخ می کند و مشکلات گوارشی را به همراه دارد. خانم اسلامیان با بیان اینکه آب میوه های طبیعی می تواند بخشی از نیاز روزانه بدن به مایعات را تامین کند، خاطرنشان کرد: نکته اینجاست که این نوشیدنی ها به دلیل کالری زیاد و کمبود فیبر در صورت مصرف روزانه و مداوم باعث افزایش وزن می شوند. آنها آب ندارند و یا فراموش می کنند، توصیه کرد: همیشه یک کوزه آب در جلوی چشم خود داشته باشید، این به شما یادآوری می کند که باید آب بنوشید یا از نوشیدنی های آب (دتکس) استفاده کنید. (سم زدایی ها شامل آب و تکه های میوه و سبزیجات مانند سم زدایی لیمو و نعناع یا سم زدایی خیار می شود). وی ادامه داد: بخشی از آب مورد نیاز روزانه بدن نیز از طریق مصرف کافی میوه و سبزیجات تامین می شود. وی با تاکید بر اینکه تا حد امکان مصرف آب معدنی باید محدود شود، افزود: بطری های آب معدنی عمدتا حاوی ماده ای به نام بیسفنول A است که تحقیقات نشان داده است مصرف مداوم این ماده برای سلامتی مضر است. منبع: +5.5 – (1 امتیاز)

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید