هورمون شادی چیست؟ + 9 راه برای افزایش هورمون شادی در زندگی


چقدر با هورمون شادی آشنایی دارید؟ آیا می دانید چگونه این هورمون های شادی را وارد زندگی خود کنید؟ هورمون ها مواد شیمیایی هستند که توسط غدد مختلف بدن شما تولید می شوند. آنها در خون گردش می کنند، به عنوان پیام رسان عمل می کنند و در بسیاری از فرآیندهای بدن نقش دارند. اگر می خواهید انواع هورمون های شادی را به خوبی بشناسید و راه های ورود آن ها را به زندگی خود باز کنید، این مقاله درباره ویتامین را با دقت بخوانید. هورمون شادی چیست؟ همانطور که گفتیم هورمون ها مواد شیمیایی هستند که در خون جریان دارند و بر وضعیت روحی و جسمی شما تاثیر می گذارند. یکی از این وظایف مهم هورمون ها کمک به تنظیم خلق و خوی شماست. برخی از هورمون ها به ترویج احساسات مثبت از جمله شادی و لذت کمک می کنند و به همین دلیل هورمون شاد نامیده می شوند. در ادامه انواع هورمون های شادی را معرفی می کنیم و می گوییم چگونه می توان آنها را افزایش داد. معرفی انواع هورمون های شادی انواع مختلفی از هورمون های شادی وجود دارد که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. حال به معرفی انواع هورمون های شادی می پردازیم. دوپامین هورمون شادی دوپامین اغلب “هورمون شادی” نامیده می شود و این هورمون باعث ایجاد احساس شادی می شود. دوپامین محرک اصلی سیستم پاداش مغز است، یعنی وقتی چیزی لذت بخش را تجربه می کنیم، میزان این هورمون در خون افزایش می یابد. به عنوان مثال، وقتی به خاطر کارتان مورد تحسین قرار می گیرید، عاشق می شوید، رابطه جنسی لذت بخشی دارید یا خرید می کنید، سطح دوپامین در بدن شما در واقع افزایش می یابد. هورمون شادی سروتونین سروتونین که به آن “هورمون احساس خوب” می گویند، نقش کلیدی در دفع اضطراب و افسردگی دارد. در واقع، دسته اصلی داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی و اضطراب – SSRI ها (مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین) – سطح سروتونین را در مغز افزایش می دهند. این هورمون به تنظیم خلق و خو و همچنین خواب، اشتها، هضم غذا، توانایی یادگیری و حافظه شما کمک می کند. ورزش کردن، گذراندن وقت در خارج از منزل و داشتن یک خواب خوب شبانه می تواند به افزایش سروتونین کمک کند. هورمون شادی اندورفین این هورمون شادی معمولا با ورزش همراه است، اندورفین در بدن با فعالیت بدنی مانند دویدن یا شنا افزایش می یابد. ورزش های قلبی عروقی یکی از بهترین راه ها برای افزایش اندورفین است. این هورمون‌های قدرتمند به عنوان مسکن‌های طبیعی عمل می‌کنند، ناراحتی را به حداقل می‌رسانند و لذت را به حداکثر می‌رسانند. شاید فکر کرده باشید که چگونه ورزشکاران می توانند درد را در طول یک مسابقه سخت یا بازی بزرگ تحمل کنند. پاسخ وجود هورمون اندورفین در بدن ورزشکار است. هورمون شادی اکسی توسین اکسی توسین که بیشتر به دلیل نقشش در عشق و دلبستگی شناخته شده است، در بدن زنان در هنگام زایمان و در دوران شیردهی افزایش می یابد. اما به دنیا آوردن نوزاد تنها راه برای دریافت هورمون شادی اکسی توسین نیست. این “هورمون عشق” همچنین با هر نوع تماس صمیمی از جمله گرفتن دست، در آغوش گرفتن، بوسیدن، ماساژ و رابطه جنسی افزایش می یابد. چگونه هورمون های شادی را افزایش دهیم؟ با روش های مختلفی می توان میزان این هورمون شادی را در بدن کم یا زیاد کرد. اکنون راه های افزایش این هورمون های شادی را به شما آموزش می دهیم. از این روش ها استفاده کنید تا همیشه لبخند بزنید و احساس خوبی داشته باشید. 1. ورزش کنید! ورزش نه تنها شما را سالم و تناسب اندام نگه می دارد، بلکه به معنای واقعی کلمه احساس بهتری در شما ایجاد می کند. ورزش باعث تحریک تولید هورمون های شادی می شود. هورمون هایی مانند: دوپامین: هورمونی که باعث ایجاد احساس خوب در ما می شود. اگر بتوانیم به وزن یا اهداف بدن خود برسیم، این هورمون به مقدار بیشتری در خون تولید می شود. سروتونین: این هورمون می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند. اندورفین: این هورمون شادی می تواند درد فیزیکی را کاهش دهد یا به علائم در عضلات ما آسیب برساند. کمک؛ زیرا خواص شیمیایی آن شبیه مرفین است که برای تسکین درد استفاده می شود. برای دریافت یک برنامه تخصصی و مناسب که در مدت زمان کوتاهی شرایط روحی و جسمی شما را بهبود می بخشد، روی مربیان ویتامین حساب کنید! برنامه بدنسازی و عضله سازی، ویتامین افزایش حجم عضلات در طول برنامه بدنسازی با کمک مربی اختصاصی! 2. در فعالیت هایی شرکت کنید که لبخند را بر لبان شما بیاورند! بازدید از مکان‌های جدید، گرفتن ماساژ آرامش‌بخش یا شرکت در فعالیت‌های هیجان‌انگیز، همگی می‌توانند استرس و مشکلاتی را که ممکن است در زندگی روزمره شما وجود داشته باشد، از بین ببرد. این فعالیت ها را با اعضای خانواده، دوستان یا عزیزان خود انجام دهید تا بیشتر لذت ببرید. علاوه بر این، خندیدن و لبخند زدن در مواجهه با موقعیت‌های دشوار می‌تواند به بدن در تولید سروتونین و اندورفین کمک کند، که هر دوی آنها مستقیماً با شادی مرتبط هستند. 3. به نور خورشید خوش آمدید! آیا می توانید باور کنید که صرف وقت گذراندن بیرون از خانه در زیر نور خورشید یک راه عالی برای تقویت هورمون های شادی شماست؟ طبق تحقیقات، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث افزایش ترشح سروتونین در بدن شود. توصیه می شود در حالی که آفتاب در آسمان می تابد حداقل 15 دقیقه در روز در خارج از منزل پیاده روی کنید. این کار چندین مزیت دارد؛ شما همچنین از هوای آزاد استفاده می کنید و خلق و خوی شما بهبود می یابد. شما از دیدن مناظر طبیعی و خیابان ها لذت می برید و خورشید هورمون شادی را برای شما به ارمغان می آورد. فقط برای اینکه آفتاب سوخته نشوید. ضد آفتاب را فراموش نکنید! 4. با عزیزتان آشپزی کنید! این کار، آشپزی با کسی که دوستش دارید، بسیار مهم است و می تواند هر 4 هورمون شادی را در بدن افزایش دهد. لذتی که از خوردن یک غذای خوشمزه به دست می آورید می تواند باعث ترشح دوپامین همراه با اندورفین شود. به اشتراک گذاشتن یک وعده غذایی با کسی که دوستش دارید، و تجربه لذت بخش آشپزی با یک عزیز، سطح اکسی توسین را افزایش می دهد. برخی از غذاها نیز می توانند بر سطح هورمون ها تأثیر بگذارند، بنابراین هنگام برنامه ریزی وعده های غذایی برای افزایش هورمون های شادی تان به موارد زیر توجه کنید: غذاهای تند ممکن است باعث ترشح اندورفین شوند. ماست، لوبیا، تخم مرغ، گوشت بدون چربی و بادام و غیره دوپامین آزاد می شود. غذاهای غنی از تریپتوفان سطح سروتونین را افزایش می دهند. غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند ماست، کیمچی و کلم ترش می توانند بر ترشح هورمون های شادی آور دیگر تأثیر بگذارند. 5. به موسیقی گوش دهید! موسیقی می تواند یکی از هورمون های شادی شما را تا حد زیادی تقویت کند. گوش دادن به موسیقی شاد و به خصوص ریتمیک می تواند تولید دوپامین را در مغز شما افزایش دهد. به طور کلی، اگر از موسیقی لذت می برید، گوش دادن به آهنگ مورد علاقه تان به شما کمک می کند تا روحیه خوبی داشته باشید. این تغییر مثبت در خلق و خوی شما می تواند تولید سروتونین را افزایش دهد. 6. مدیتیشن! اگر با مدیتیشن آشنا هستید، ممکن است از فواید فراوان آن (از بهبود خواب تا کاهش استرس) آگاه باشید. مدیتیشن مستقیما با افزایش تولید دوپامین مرتبط است. باید بدانید که مدیتیشن آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. شما حتی نیازی به یک جا نشستن ندارید. در هر زمان و مکانی که هستید، ذهن خود را از افکار مثبت و منفی رها کنید. چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید روی چیزی لذت بخش تمرکز کنید. انجام این کار حتی برای 10 دقیقه می تواند استرس را از بین ببرد و شما را آرام کند. 7. زمان بیشتری را با معشوق خود بگذرانید! شهرت اکسی توسین به عنوان “هورمون عشق” به خوبی شناخته شده است. عاشق شدن به سادگی اکسی توسین را در بدن شما افزایش می دهد، اما محبت فیزیکی، از جمله بوسیدن، در آغوش گرفتن، یا داشتن رابطه جنسی نیز به تولید اکسی توسین کمک می کند. گذراندن وقت با فردی که به او اهمیت می دهید نیز می تواند به افزایش تولید اکسی توسین کمک کند. این باعث افزایش صمیمیت و احساسات مثبت در رابطه می شود و باعث می شود احساس شادی، سعادت یا حتی سرخوشی داشته باشید. اگر واقعاً می خواهید هورمون های شادی را احساس کنید، توجه داشته باشید که رقصیدن و رابطه جنسی هر دو باعث ترشح اندورفین می شوند، در حالی که تجربه ارگاسم باعث ترشح دوپامین می شود. 8. خوب بخوابید! خواب خوشایند است؛ اینطور نیست؟ نداشتن خواب کافی و با کیفیت می تواند از جهات مختلفی بر سلامت شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، می تواند باعث عدم تعادل هورمون ها، به ویژه دوپامین، در بدن شما شود. این امر بر روحیه شما و همچنین سلامت جسمانی شما تأثیر منفی خواهد داشت. 7 تا 9 ساعت خواب با کیفیت در شب به بازیابی تعادل هورمون ها در بدن کمک می کند و در نتیجه روز بعد احساس شادی و آرامش بیشتری خواهید داشت. اگر خواب خوبی ندارید، موارد زیر را امتحان کنید تا بهتر و راحت‌تر بخوابید: هر روز در ساعت معینی بخوابید و بیدار شوید. یک محیط خواب آرام و آرام برای خود فراهم کنید (نور، سر و صدا و صفحه نمایش را کاهش دهید). مصرف کافئین را به خصوص در بعد از ظهر و عصر کاهش دهید. 9. به دنبال غذاهای حاوی تریپتوفان باشید! تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که بدن به تنهایی قادر به تولید آن نیست. تریپتوفان را می توان از شیر، کره، زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، بوقلمون، بادام زمینی، بادام، خرمای خشک، موز، پنیر و سایر غذاهای غنی از پروتئین به دست آورد. بدن می تواند از این ماده برای کمک به تولید سروتونین استفاده کند. علاوه بر این، تریپتوفان به همراه اسید فولیک و آهن به بدن در تولید گلبول های قرمز کمک می کند. افزایش هورمون شادی با ورزش ورزش فواید زیادی برای سلامت جسمانی دارد. اما در اینجا با فواید جسمانی سروکار نداریم. یکی از مهمترین تأثیرات ورزش تأثیر بسیار زیاد آن بر سلامت روان و وضعیت عاطفی افراد است. ورزش به طور مستقیم بر هورمون های شادی شما تأثیر می گذارد. ورزش نه تنها با هورمون شادی آور اندورفین مرتبط است. اما فعالیت بدنی منظم می تواند سطح دوپامین و سروتونین بدن شما را نیز افزایش دهد. بنابراین باید برای ورزش وقت گذاشت. برای افزایش ترشح هورمون های شادی از طریق ورزش، سعی کنید این کارها را هوشمندانه انجام دهید: با دوستان یا همسرتان ورزش کنید: مطالعات نشان می دهد که ورزش گروهی، حتی با کسانی که دوستشان دارید، هورمون شادی بدن شما را از چند طریق افزایش می دهد. در حال افزایش است. یک ورزش خوب مانند رقصیدن با همسرتان می تواند علاوه بر اندورفین، هورمون اکسی توسین شما را نیز افزایش دهد. زیر نور آفتاب ورزش کنید: سعی کنید تمرینات خود را در فضای باز انجام دهید تا میزان سروتونین خود را به حداکثر برسانید. زمانی را برای ورزش خود تعیین کنید: هدفی را تعیین کنید که مثلاً هر روز 30 دقیقه ورزش کنید. هر میزان فعالیت بدنی فوایدی برای سلامتی دارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش با شدت بالاتر، اندورفین بیشتری آزاد می‌کند. در پایان، ادامه زندگی بدون هورمون شادی ممکن نیست. این هورمون های شادی به ما انگیزه، عشق و شادی می دهند. در این مقاله در مورد انواع هورمون های شادی صحبت کردیم و راه های مختلف برای افزایش آن ها در زندگی و بدن را نشان دادیم. برای افزایش کیفیت زندگی خود روش های معرفی شده را جدی بگیرید! منابع: samitivejhospitals – healthline

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید