ویتامین K2؛ حقایق پنهان در مورد فواید یک ویتامین ضروری



اکثر مردم هرگز در مورد ویتامین K2 چیزی نشنیده اند. این ویتامین معمولا در غذاهای مدرن کمیاب است و توجه اصلی را به خود جلب نکرده است. بدن انسان برای ساختن و حفظ استخوان ها به کلسیم نیاز دارد. هنگامی که کلسیم در بدن تجزیه می شود، ویتامین K2 با فعال کردن پروتئینی در بدن به مواد معدنی کمک می کند تا به استخوان ها متصل شوند. مطالعات نشان می دهد که مصرف مقدار توصیه شده ویتامین K2 تراکم استخوان را بهبود می بخشد و خطر شکستگی استخوان را کاهش می دهد. کمبود این ویتامین منجر به خونریزی داخلی و عدم انعقاد خون می شود. در این مقاله به بررسی فواید، عوارض و غذاهای حاوی ویتامین K2 پرداخته ایم. با ما بمان. مطالب (کلیک کنید) ویتامین K2 چیست؟ ویتامین K در سال 1929 به عنوان یک ماده مغذی ضروری برای انعقاد خون (لخته شدن خون) کشف شد. این ویتامین در کنار ویتامین D3 نقش مهمی در تشکیل بافت استخوانی و پیشگیری از بیماری های قلبی دارد. دو شکل اصلی ویتامین K عبارتند از: ویتامین K1 (فیلوکینون): موجود در غذاهای گیاهی مانند سبزیجات برگدار. ویتامین K2 (مناکینون): در غذاهای حیوانی و غذاهای تخمیر شده یافت می شود. ویتامین K2 را می توان به چندین زیرگروه مختلف تقسیم کرد که مهمترین آنها MK-4 و MK-7 هستند. این ویتامین پروتئین های دخیل در لخته شدن خون، متابولیسم کلسیم و سلامت قلب را فعال می کند. یکی از مهمترین وظایف آن تنظیم رسوب کلسیم است. به عبارت دیگر با تقویت کلسیفیکاسیون استخوان ها از کلسیفیه شدن رگ ها و کلیه ها جلوگیری می کنند. برخی از دانشمندان پیشنهاد کرده اند که نقش ویتامین های K1 و K2 کاملاً متفاوت در نظر گرفته شود و بسیاری فکر می کنند که این دو ویتامین باید در کنار هم به عنوان مواد در نظر گرفته شوند. مواد مغذی باید به طور جداگانه طبقه بندی شوند. مطالعات کنترل شده در انسان نشان می دهد که مکمل های ویتامین K2 به طور کلی سلامت استخوان و قلب را بهبود می بخشد، در حالی که ویتامین K1 هیچ فواید قابل توجهی ندارد. با این حال، قبل از اینکه بتوانیم ادعا کنیم که تفاوت های عملکردی بین این دو ویتامین را به طور کامل درک می کنیم، به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است. صحبت های دکتر کرمانی درباره ویتامین K2 را از دست ندهید: منابع ویتامین K2 چیست؟ تبدیل به ka do این مکانیسم مفید است زیرا میزان ویتامین K1 در یک رژیم غذایی معمولی ده برابر ویتامین K2 است. با این حال، شواهد فعلی نشان می دهد که این فرآیند تبدیل ناکارآمد است. در نتیجه دریافت ویتامین K2 مورد نیاز از طریق مصرف غذا ضروری است. اما متاسفانه میانگین دریافت این ماده مغذی مهم در رژیم غذایی مدرن بسیار کم است. ویتامین K2 عمدتاً در برخی از غذاهای حیوانی و تخمیری یافت می شود که توسط بسیاری از آنها مصرف نمی شود. منابع حیوانی غنی از این ویتامین عبارتند از محصولات لبنی پرچرب از گاوهای تغذیه شده با علف، زرده تخم مرغ و همچنین قلب، قلوه و جگر. ویتامین K محلول در چربی است. این بدان معنی است که محصولات حیوانی کم چرب حاوی مقدار زیادی از آن نیستند. غذاهای حیوانی حاوی زیرگروه MK-4 هستند، در حالی که غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش، ناتو و میسو (چند غذای ژاپنی) حاوی بیشتر زیرگروه های MK-5 تا MK-14 هستند. فواید ویتامین K2 چیست؟ ویتامین K2 شامل موارد زیر است: پیشگیری از بیماری قلبی تجمع کلسیم در شریان های اطراف قلب یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی است. بنابراین، هر چیزی که بتواند این تجمع کلسیم را کاهش دهد ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند. اعتقاد بر این است که ویتامین K2 با جلوگیری از رسوب کلسیم در رگ ها بر این موضوع تأثیر می گذارد. در یک مطالعه 7 تا 10 ساله، افرادی که بیشترین ویتامین K2 را مصرف کردند، 52 درصد کمتر در معرض خطر کلسیفیکاسیون شریانی و مرگ بودند. ناشی از بیماری قلبی نیز در آنها 57 درصد کمتر بود. مطالعه دیگری همچنین نشان داد که به ازای هر 10 میکروگرم کلسیم مصرفی در روز، خطر بیماری قلبی 9 درصد کاهش می یابد. از طرفی ویتامین K1 در هیچ یک از این مطالعات تاثیری نداشت. بهبود سلامت استخوان پوکی استخوان که به نام «استخوان های متخلخل» نیز شناخته می شود، یک مشکل رایج در سراسر جهان به ویژه در میان زنان مسن است و خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد. همانطور که در بالا ذکر شد، ویتامین K2 نقش مهمی در متابولیسم کلسیم دارد. این ویتامین اتصال کلسیم به دو پروتئین – پروتئین ماتریکس GLA و استئوکلسین – را فعال می کند و به ساخت و حفظ استخوان ها کمک می کند. یک مطالعه 3 ساله روی 244 زن یائسه نشان داد که زنانی که مکمل های ویتامین K2 مصرف می کردند کاهش تراکم استخوان بسیار آهسته تری داشتند. آنها پیر بودند. مطالعات طولانی مدت در زنان ژاپنی همچنین گزارش داد که ویتامین K2 شکستگی های مهره را تا 60 درصد، شکستگی لگن را تا 77 درصد و سایر شکستگی های غیر مهره ای را تا 81 درصد کاهش می دهد. ویتامین K2 نقش اساسی در متابولیسم کلسیم دارد. سلامت دندان محققان بر این باورند که ویتامین K2 ممکن است بر سلامت دندان نیز تأثیر بگذارد. با این حال، هیچ مطالعه انسانی مستقیماً این فرضیه ها را آزمایش نکرده است. اما بر اساس مطالعات حیوانی و نقش ویتامین K2 در متابولیسم استخوان، منطقی است که فرض کنیم این ماده مغذی بر سلامت دندان ها نیز تأثیر می گذارد. یکی از اصلی ترین پروتئین های تنظیم کننده در سلامت دندان، استئوکلسین است که در ویتامین K2 وجود دارد. این پروتئین رشد عاج جدید را که بافت کلسیفیه شده زیر مینای دندان است، تحریک می کند. مبارزه با سرطان. سرطان یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در کشورهای سراسر جهان است. بنابراین یافتن راهبردهای پیشگیری موثر برای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. دو مطالعه بالینی نشان داد که ویتامین K2 عود سرطان کبد را کاهش می دهد. علاوه بر این، یک مطالعه مشاهده‌ای روی 11000 مرد نشان داد که مصرف زیاد ویتامین K2 با کاهش 63 درصدی خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات مرتبط است، در حالی که ویتامین K1 هیچ تأثیری ندارد. استفاده از ویتامین K2 و کروناویتامین D و ویتامین K به عنوان اصلاح کننده عفونت ناشی از ویروس کرونا در نظر گرفته می شود. ویتامین K2 نه تنها التهاب ناشی از عفونت ریه مرتبط با کووید را تعدیل می کند، بلکه سایر علل آسیب شناسی ناشی از کرونا از جمله آسیب عروقی و ریوی و همچنین انعقاد خون را نیز هدف قرار می دهد. چه غذاهایی حاوی ویتامین K2 هستند؟ ویتامین K2 یک ریزمغذی مهم است که نقش حیاتی در لخته شدن خون و سلامت استخوان و قلب دارد. در زیر لیست کاملی از انواع غذاهای حاوی ویتامین K2 آورده شده است. کلم پیچ، خردل، چغندر، خمناتو (نوعی غذای تخمیر شده ژاپنی)، اسفناج (خام)، کلم بروکلی (پخته)، کلم بروکسل (پخته)، جگر گاو، مرغ، رب جگر غاز، لوبیا. سبزیجات (پخته) آلو کیوی روغن سویا پنیرهای سخت آووکادو نخود سبز (پخته) پنیرهای نرم گوشت گوسفند چرب و جگر گوسفند منابع عالی ویتامین K2 هستند. گوشت گوسفند چرب و جگر گوسفند (منابع عالی ویتامین K2 هستند) گوشت سینه اردک جگر و جگر مرغ گوشت بره، مواد چرب، تخم مرغ، پنیر آبی، پنیر چدار، کره حیوانی، خامه و شیر، کیوی، شاه توت، زغال اخته، انار، آنچوی خشک، گوجه فرنگی خشک، انگور خشک، نخود سبز پخته، سویا پخته، جوانه له شده، بادام هندی، آجیل کاج، لوبیا قرمز، برای استفاده حداکثری از ویتامین K2 توصیه می شود با مقداری چربی یا روغن (ترجیحا سرخ شده) مصرف شود. ) زیرا این ویتامین محلول در چربی است و ممکن است در ترکیب با چربی بهتر جذب شود. مقادیر کمی ویتامین K2 نیز توسط باکتری های روده تولید می شود. ناتو (یک غذای ژاپنی که از دانه های تخمیر شده سویا تهیه می شود) یکی از بهترین منابع ویتامین K2 است. توصیه می شود برای دریافت حداکثر ویتامین K2 آنها را با مقداری چربی یا روغن مصرف کنید. ویتامین K2 به چه شکل هایی وجود دارد؟ ویتامین K2 به صورت قرص و آمپول در داروخانه ها موجود است. اکثر قرص های ویتامین K2 همیشه در ترکیب با ویتامین D3 تولید می شوند. این دو ویتامین به طور هم افزایی کار می کنند تا اطمینان حاصل شود که کلسیم غذا در استخوان ها نه در شریان ها رسوب می کند. با این حال، راه ایده آل برای دریافت ویتامین K2 در رژیم غذایی، خوردن گوشت به خصوص قلب و جگر، مرغ، گوشت گوساله و ژامبون است. بزرگسالان باید اطمینان حاصل کنند که بین 100 تا 300 میکروگرم ویتامین K2 دریافت می کنند. کودکان زیر 12 سال تنها به 45 میکروگرم در روز نیاز دارند. افرادی که شرایط خاص پزشکی دارند ممکن است طبق توصیه پزشک به مقدار بیشتری نیاز داشته باشند. این شرایط کرونا باعث شده همه ما در خانه بمانیم و فرصت خوبی است که برای یک مهمانی و عروسی بعد از کرونا یک تغییر بزرگ ایجاد کنیم و همه را غافلگیر کنیم. فقط همین الان تصمیم بگیرید که می خواهید وزن کم کنید و به اندامی که همیشه می خواستید برسید! از این لحظه در کنار شما هستیم تا با هم به هدفتان برسیم. ثبت نام کنید و رژیم دریافت کنید، مشاوره رژیم غذایی بخرید، علائم کمبود ویتامین K2. علامت اصلی کمبود ویتامین K2 خونریزی زیر جلدی، خونریزی بینی، خونریزی زخم، خونریزی معده یا روده است. گاهی اوقات خونریزی در معده باعث استفراغ همراه با خون می شود. ممکن است خون در ادرار یا مدفوع دیده شود، یا مدفوع ممکن است به رنگ سیاه باشد. علائم خونریزی بیش از حد می تواند شامل موارد زیر باشد: کبودی پوست، لخته شدن خون کوچک زیر ناخن، خونریزی در غشاهای مخاطی، مدفوع سیاه تیره، قیری یا خونی. علائم اصلی کمبود ویتامین K2 خونریزی از زخم، خونریزی معده یا روده است. هنگامی که پزشکان به دنبال علائم کمبود هستند، خونریزی از ناحیه ای که بند ناف برداشته شده است، خونریزی در پوست، بینی، دستگاه گوارش یا سایر نواحی خونریزی در آلت تناسلی در صورتی که کودک ختنه شده باشد خونریزی در مغز که شدید و بالقوه است. تهدید کننده زندگی در نظر گرفته می شود عوامل موثر بر کمبود ویتامین K2 بزرگسالان در معرض خطر افزایش کمبود ویتامین K2 و علائم مرتبط هستند اگر: داروهای رقیق کننده یا ضد انعقاد خون مصرف کنند که از لخته شدن خون جلوگیری می کند و همچنین ویتامین K2 را فعال می کند. آنتی بیوتیک هایی مصرف می کنند که در تولید و جذب اختلال ایجاد می کنند. ویتامین K. آنها ویتامین K کافی را از غذاهای رایج دریافت نمی کنند. آنها دوزهای بسیار بالایی از ویتامین A یا E مصرف می کنند. برخی از شرایط پزشکی، مانند شرایطی که توانایی کمتری در جذب چربی دارند، می توانند خطر کمبود ویتامین K2 را افزایش دهند. این به عنوان سوء جذب چربی شناخته می شود. شرایط مرتبط با سوء جذب چربی شامل بیماری سلیاک، فیبروز کیستیک، اختلالات روده یا مجاری صفراوی (کبد، کیسه صفرا و مجاری صفراوی)، برداشتن بخشی از روده، مانند جراحی چاقی. ویتامین K2: شیر مادر ویتامین K2 کمی دارد. ویتامین K2 به خوبی از جفت به جنین منتقل نمی شود. کبد نوزاد تازه متولد شده قادر به استفاده موثر از ویتامین K2 نیست. در چند روز اول زندگی، روده نوزاد نمی تواند ویتامین K2 تولید کند. اثرات کمبود ویتامین K2 کمبود ویتامین K2 می تواند منجر به خونریزی قابل توجه، رشد ضعیف استخوان، پوکی استخوان و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی شود. عوارض مصرف ویتامین K2 ایمن هستند. ویتامین K2 معمولاً به خوبی تحمل می شود، اما برخی از افراد در صورت مصرف بیش از حد مکمل های آن ممکن است دچار ناراحتی معده یا اسهال شوند. برخی از افراد در صورت مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین K2 ممکن است دچار ناراحتی معده یا اسهال شوند. تداخلات ویتامین K2 با داروها مطالعه ای روی داوطلبان سالم (افرادی که وارفارین یا سایر داروهای رقیق کننده خون مصرف نمی کردند) نشان داد که مکمل های ویتامین K2 با مکانیسم های لخته شدن خون تداخلی ندارند. با این حال، داستان برای کسانی که دارویی مانند وارفارین را برای جلوگیری از لخته شدن خون مصرف می کنند متفاوت است. کارشناسان نسبت به دریافت دوز اضافی ویتامین K2 از طریق مکمل‌ها هشدار می‌دهند، زیرا تغییرات ناگهانی در مصرف ویتامین K2 می‌تواند با عملکرد این دارو تداخل ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود اگر فردی از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کند، بهتر است از مصرف انواع مکمل های ویتامین K از جمله ویتامین K2 خودداری کند. قابل توجه است که حتی دوزهای پایین نیز به طور قابل توجهی بر عملکرد داروهای ضد انعقاد تأثیر می گذارد. بنابراین بهترین توصیه رعایت دستورات پزشک و پرهیز از مصرف خودسرانه مکمل های ویتامین K2 است. ایجاد تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی بدون اطلاع تیم پزشکی خطرناک خواهد بود. ویتامین K به ویتامین های K1 و K2 تقسیم می شود. ویتامین K1 در لخته شدن خون نقش دارد و ویتامین K2 برای سلامت استخوان و قلب مفید است. در واقع، ویتامین K2 ممکن است حلقه مفقوده بین رژیم غذایی و چندین بیماری مزمن باشد. برخی از دانشمندان متقاعد شده اند که مکمل های ویتامین K2 باید به طور منظم توسط افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی هستند استفاده شود. اما برخی دیگر اشاره می کنند که قبل از ارائه هر گونه توصیه ای به مطالعات بیشتری نیاز است. با این حال، برای حفظ سلامتی، لازم است از مقادیر کافی ویتامین K1 و K2 از طریق رژیم غذایی اطمینان حاصل شود. ویتامین K2 اغلب در گوشت های چرب و غذاهای تخمیر شده یافت می شود. منبع: +++++ 4/5 – (131 امتیاز)

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید