پرخوری عصبی چیست و چگونه درمان می شود؟


مقدمه اگر از آن دسته افرادی هستید که هر زمان که استرس، عصبانیت و اضطراب دارید غذا می خورید، بدانید که به پرخوری عصبی مبتلا هستید. پرخوری عصبی یک اختلال خوردن است. در این اختلال فرد غذای زیادی می خورد و سپس عمداً استفراغ می کند و سعی می کند چاق نشود. تکرار این روش گاهی اوقات منجر به عوارض جبران ناپذیری مانند مشکلات ریتم قلب، کم آبی بدن و آسیب جدی به مری می شود. سن رایج پرخوری عصبی چیست؟ پرخوری عصبی اغلب در بین نوجوانان یا بزرگسالان جوان شایع است. با این حال، ممکن است در هر سنی رخ دهد. پرخوری عصبی به عنوان پرخوری عصبی نیز شناخته می شود. انواع بولیمیا عصبی پرخوری عصبی شامل دو گروه پرخوری عصبی جبرانی و پرخوری عصبی جبران نشده است. گروه اول با روش های نادرستی مانند استفراغ عمدی خود را مجبور می کنند بعد از هر وعده غذایی معده خود را خالی کنند. گروه دوم بیمارانی هستند که از راه های دیگری برای پیشگیری از اضافه وزن استفاده می کنند. چیزهایی مانند روزه گرفتن، رژیم های غذایی بسیار سخت و ورزش های شدید. علل پرخوری عصبی علت واقعی پرخوری عصبی هنوز ناشناخته است. اما عواملی مانند ژنتیک، عوامل فرهنگی و روانی در ایجاد این اختلال بی تاثیر نیستند. وجود یک فرد بیمار در خانواده ممکن است بر سایر اعضای خانواده نیز تأثیر بگذارد. این اختلال خطرناک در زنان بیشتر از مردان است. آیا افراد مبتلا به بولیمیا همیشه اضافه وزن دارند؟ افراد مبتلا به پرخوری عصبی همیشه از افزایش وزن می ترسند. این مدام ذهن آنها را به خود مشغول می کند. این افراد معمولا اضافه وزن ندارند و وزن آنها در حد نرمال است. اعضای خانواده و دوستان فرد مبتلا گاهی متوجه می شوند که فرد بیمار پس از صرف غذا به دستشویی یا توالت می رود. همچنین تلاش بی وقفه این افراد برای کاهش وزن، توجه دیگران را به سمت خود جلب می کند. برخی از علائم و نشانه های پرخوری عصبی * استفاده زیاد و نادرست از ملین ها و دیورتیک ها * احساس ضعف در برابر اشتها * خوردن زیاد تا زمانی که درد یا ناراحتی ایجاد شود * مصرف داروهای گیاهی یا مکمل ها رژیم لاغری * ترس شدید از اضافه وزن * زیاد خوردن غذا در دوران پرخوری در مقایسه با وعده های غذایی معمولی یا میان وعده ها * توجه زیاد به فرم بدن، ظاهر و وزن * ایجاد استفراغ عمدی و انجام ورزش های شدید و چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟ افرادی که مشکلات عاطفی و روانی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بولیمیا هستند. عوامل محرک در پیشرفت بیماری عواملی مانند عدم اعتماد به نفس، خودشیفتگی، اضطراب، افسردگی و اختلال وسواس فکری نیز ممکن است منجر به بدتر شدن وضعیت بیمار شود. تبلیغات بد برای لاغری و دیدگاه دوستان و جامعه باعث افزایش تمایل افراد به کاهش وزن می شود. نتیجه این است که افراد جامعه، به ویژه زنان جوان، مستعد پرخوری عصبی هستند. سخت گیری های تغذیه ای بیش از حد در بین ورزشکاران یکی دیگر از دلایل افزایش این بیماری است. ورزش هایی مانند دویدن، کشتی و ژیمناستیک و عوارض پرخوری عصبی چیست؟ مشکلات گوارشی و عادت به مسهل ها _ بیماری لثه و پوسیدگی دندان _ افسردگی و اضطراب _ احتمال اعتیاد به الکل و مواد مخدر _ قرار گرفتن در معرض کم آبی بدن و متعاقب آن مشکلات پزشکی مانند نارسایی کلیه مشکلات قاعدگی – مشکلات قلبی مانند نارسایی قلبی و ضربان قلب نامنظم اشتهای کاذب در پرخوری در پرخوری، یک حس قوی از خوردن وجود دارد که اغلب با گرسنگی فیزیکی اشتباه گرفته می شود. این باعث می شود که فرد برای رفع این نیاز شروع به خوردن کند. در واقع این گرسنگی عصبی یک احساس ولع روحی است و بیشتر به دلیل شرایط روانی است. آیا ارتباطی بین استرس و پرخوری عصبی وجود دارد؟ هنگامی که فردی از استرس و اضطراب رنج می برد، سلول های بدن او به سرعت قند را می سوزاند زیرا می توانند انرژی را تامین کنند. بنابراین به طور طبیعی قند خون پایین می آید و علائمی مانند گرسنگی و ضعف، لرزش و کاهش تمرکز و عصبانیت در فرد ظاهر می شود. در این شرایط است که فرد برای رفع این علائم شروع به خوردن غذا به خصوص غذاهای شیرین و پر کالری می کند. غافل از اینکه این نوع غذاها فقط برای مدت کوتاهی قند خون را بالا می برند. کمتر از یک ساعت بعد، غول گرسنه دوباره ظاهر می شود. افرادی که در هنگام استرس پرخوری می کنند باید یاد بگیرند که خوردن مقادیر زیاد غذا تنها راه حل نیست. آنها با خوردن بهتر نخواهند شد، می توانند مقدار کمی از غذاهای بدون قند بخورند. همچنین به جای غذا خوردن راه بروید یا به جای غذا خوردن به موسیقی گوش دهید. آیا عادات بد غذایی با این بیماری مرتبط است؟ بله، عادت های بد غذایی عامل بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی، سرطان و بیماری های التهابی است. راهکارهای مقابله با پرخوری عصبی چیست؟ گاهی اوقات استفاده از ماساژ درمانی می تواند به کاهش استرس و اضطراب ناشی از غذا خوردن کمک کند. امروزه طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است اما هنوز به طور کامل تایید نشده است. انجام تمرینات یوگا و مدیتیشن و حتی هیپنوتیزم می تواند آگاهی از علائم بدن برای غذا خوردن و احساس سیری را افزایش دهد. انجام این فعالیت ها به میزان قابل توجهی استرس و اضطراب را کاهش می دهد. چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ اگر خودتان نتوانستید علائم پرخوری عصبی را کاهش دهید یا کنترل کنید، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. در اولین فرصت به فکر درمان این اختلال باشید، اگر پرخوری عصبی جدی گرفته نشود، بدتر می شود. به حدی که بر کل زندگی شما تأثیر می گذارد. منابع 1.https: //en.wikipedia.org/wiki/bulimia_nervosa 2.https: //www.webmd.com/mental-health/eating-disorders/bulimia-nervosa/mental-health-bulimia-nervosa 3.https : //www.healthline.com/health/bulimia-nervosa 4.https: //nedc.com.au/eating-disorders/eating-disorders-explained/types/bulimia-nervosa/

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید