چگونه سردرد بعد از ورزش را درمان کنیم؟


حتما برای همه ما پیش آمده که بعد از تمرین بعد از تمرین دچار سردرد شده باشیم. این سردردها و سنگینی در سر ناخوشایند و آزاردهنده هستند و اگر مدت زیادی ادامه داشته باشند، حتی ممکن است ورزش را متوقف کنیم. اما راهش همین است و با روش های ساده می توان سردرد ورزشی را برطرف و درمان کرد. در این مقاله قصد داریم تمامی علل سردرد بعد از ورزش را بررسی کرده و راه های سریع درمان آن ها را معرفی کنیم. پس حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید. انواع سردردهای ورزشی انواع مختلفی از سردردها بعد از ورزش و فعالیت بدنی شدید مانند دویدن، وزنه برداری، دوچرخه سواری یا شنا به سراغ ما می آیند. معمولا این سردردها بعد از ورزش به دلیل افزایش گردش خون در اطراف سر و پوست سر، گشاد شدن عروق خونی (بزرگ شدن) است. حال دو دسته از سردردهای ورزشی را معرفی می کنیم. سردردهای اولیه ورزشی این نوع سردردها در حین یا بلافاصله پس از فعالیت بدنی ایجاد می شوند و معمولاً خود به خود برطرف می شوند. این نوع سردرد پس از ورزش معمولاً به مشکل جسمی خاصی مربوط نمی شود. این سردردها اغلب با داروهای بدون نسخه قابل کنترل یا پیشگیری هستند. سردردهای ورزشی ثانویه نوع دیگری از سردردهای ورزشی هستند که علل جدی تری دارند. این سردردها ناشی از یک بیماری زمینه ای مانند بیماری قلبی است. البته باید بدانید که تعداد افرادی که چنین مشکلی دارند محدود است. اگر سردرد شدید دارید بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید تا خیالتان راحت شود. علت سردرد بعد از ورزش بدنسازی همانطور که گفتیم سردرد بعد از ورزش بدنسازی یک اتفاق ناخوشایند است و ممکن است قبلا برای شما هم اتفاق افتاده باشد. اکنون در مورد علل و روش های درمان آن صحبت خواهیم کرد. بدن شما کم آب شده است. اگر در طول بدنسازی آب کافی ننوشید و مایعات از دست رفته را جایگزین نکنید، دچار کم آبی می شوید. کم آبی بدن به تنهایی دلیلی برای سردرد است. هنگام بدنسازی و ورزش عرق می کنید و اگر به نوشیدنی ها توجه نکنید ممکن است بدنتان دچار کم آبی شود. سردرد اغلب اولین علامت کم آبی بدن است. سایر علائم کم آبی خفیف عبارتند از: سرگیجه، کاهش خروجی ادرار، افزایش تشنگی، خشکی پوست و خستگی دهان و ضعف، حتی غش. در بسیاری از مواقع فقط نوشیدن چند لیوان آب سردرد را تسکین می دهد. این نشان می دهد که بدن شما چه مدت منتظر آب بوده است. نکته مهم این است که کم آبی بدن را جدی بگیرید، نه فقط برای تسکین سردرد. اما چون کم آبی خطرناک است. تشنگی بیش از حد یک اورژانس است. قند خون شما پایین است. قند خون پایین که هیپوگلیسمی نیز نامیده می شود، می تواند باعث سردرد بعد از ورزش شود. قند خون به گلوکز اشاره دارد که یکی از منابع اصلی انرژی بدن شما است. اگر قبل از ورزش به اندازه کافی غذا نخورید، بدن شما ممکن است گلوکز را بسوزاند و منجر به هیپوگلیسمی شود. سردرد یکی از علائم اصلی هیپوگلیسمی است. علائم دیگر عبارتند از: احساس گرسنگی شدید لرزش تاری دید سرگیجه تعریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت طولانی قرار گرفتن در معرض نور خورشید و قرار گرفتن در هوای گرم می تواند باعث سردرد در بسیاری از افراد شود، حتی زمانی که ورزش نمی کنند. اگر به مدت طولانی زیر نور آفتاب باشید و ورزش کنید، احتمال کم آبی بدن افزایش می یابد که هر دو باعث سردرد می شوند. به همین دلیل سعی کنید در روزهای تابستان و ساعات بسیار گرم روز بیرون ورزش نکنید. با کمترین سردرد به خانه برگردید و آب بنوشید. گرفتن دوش ولرم نیز می تواند کمک کننده باشد. شما ورزش خود را به درستی انجام نداده اید. انجام تمرینات بدنسازی به روش نادرست و تکنیک اشتباه می تواند باعث ایجاد فشار بر بدن و تبدیل آن به سردرد شود. به خصوص اگر این حرکات مربوط به عضلات گردن و شانه شما باشد. به عنوان مثال، انجام تمرینات وزنه نادرست، شنای سوئدی، کرانچ و دویدن همگی می توانند منجر به تنش در عضلات گردن شما شوند. بهتر است از یک برنامه ورزشی تخصصی پیروی کنید. ویتامین علاوه بر طراحی یک برنامه شخصی با توجه به ویژگی های شما، توضیحات و فیلم تمام حرکات شما را نیز در اختیار شما قرار می دهد. علائم و نشانه های سردرد در ورزشکاران گاهی اوقات ورزشکاران سردرد خود را پس از ورزش به عنوان “بدترین سردرد زندگی خود” توصیف می کنند. علائم سردرد ناشی از ورزش اغلب عبارتند از: درد گردن، درد در یک یا هر دو طرف، سردرد ضربان دار، گاهی شبیه به میگرن، و شامل موارد زیر است. کاهش دید یا تیرگی چشم، حساسیت به نور، حالت تهوع و استفراغ، سردردهای ناشی از ورزش چقدر طول می کشد؟ سردرد پس از ورزش از پنج دقیقه تا 48 ساعت طول می کشد و در یک دوره سه تا شش ماهه رخ می دهد. چگونه سردرد بعد از ورزش تشخیص داده می شود؟ هرکسی که بعد از ورزش سردردهای شدید یا مکرر را تجربه می کند باید به دنبال علت و درمان آن باشد. بیشتر سردردهای ورزشی ناشی از یک بیماری یا اختلال زمینه ای نیستند. اما پزشک ممکن است آزمایش‌هایی را برای بررسی علل احتمالی تجویز کند: آنژیوگرافی برای بررسی رگ‌های خونی، گرفتن نمونه‌ای از مایع از ستون فقرات MRI برای گرفتن عکس از مغز در حال درمان سردردهای ورزشی درمان سردرد پس از ورزش اگر اغلب دچار سردردهای بعد از ورزش می‌شوید و سایر علائم غیرعادی، بهتر است برای رد هر گونه بیماری زمینه ای که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد، به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکل زمینه ای یا بیماری خاصی وجود ندارد، مطمئن باشید که سردردهای ورزشی شما پس از چند ماه خود به خود متوقف می شوند. اکنون راهکارهایی برای درمان و تسکین سردرد بعد از ورزش به شما پیشنهاد می کنیم. 1. مسکن ضد التهابی مصرف کنید! مصرف یک ضد التهاب بدون نسخه مانند ایبوپروفن می تواند به کنترل این سردردها کمک کند. همچنین می توانید از یک پد گرم کننده روی سر خود برای باز کردن رگ های خونی خود استفاده کنید. 2. آب و مایعات ورزشی بنوشید! کم آبی بدن معمولا یکی از دلایل مهم سردرد بعد از ورزش است. بسیار مهم است که اجازه ندهید بدن شما آنقدر خشک شود که دچار سردرد شوید. ورزش در گرما یا ورزش سخت می تواند بدن شما را کم آب کند، در این صورت یک نوشیدنی ورزشی می تواند به بازیابی الکترولیت های شما کمک کند، اما این نوشیدنی ها اغلب حاوی مقدار زیادی شکر هستند که حتی ممکن است سردرد شما را بدتر کند. . در عوض، سعی کنید مقداری آب نارگیل شیرین نشده یا شربت عسل-لیمو بنوشید. اگر زیر نور آفتاب ورزش کنید، نوشیدن آب اهمیت بیشتری پیدا می کند. هنگام ورزش در فضای باز حتما یک بطری آب داشته باشید و به طور منظم آب بنوشید. همچنین به یاد داشته باشید که یک یا دو ساعت قبل از ورزش 1 تا 3 فنجان آب بنوشید. 3. قبل از تمرین بدن خود را گرم کنید! بسیاری از اوقات علت سردرد بعد از ورزش این است که بدن شما به اندازه کافی برای ورزش آماده نیست و به طور ناگهانی ورزش را شروع کرده اید، گرم کردن آهسته قبل از ورزش می تواند از سردرد بعد از ورزش جلوگیری کند. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر به طور مرتب دچار سردردهای ورزشی می شوید، بهتر است تا حدی از شدت تمرینات خود بکاهید و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید. قبل از بیرون رفتن برای ورزش، یک عینک آفتابی یا یک کلاه لبه پهن برای محافظت از صورت و چشمان خود بردارید تا نور شدید به چشمان شما آسیب نرساند و مستقیماً به سرتان نتابد. 4. هنگام ورزش غذا همراه داشته باشید! اگر علائم قند خون پایین همراه با سردرد دارید، سعی کنید بلافاصله چیزی حاوی 15 گرم کربوهیدرات بخورید یا بنوشید، مانند یک لیوان آب میوه یا یک تکه کوچک میوه. این یک راه حل سریع است که معمولا در عرض چند دقیقه شما را روی پای خود باز می کند. حتماً مقداری کربوهیدرات پیچیده مانند یک تکه نان تست غلات کامل مصرف کنید تا از افت فشار خون و قند خون جلوگیری کنید. 5. وعده غذایی بعد از تمرین را فراموش نکنید! سعی کنید حداکثر دو ساعت بعد از ورزش یک وعده غذایی یا میان وعده مغذی و متعادل بخورید. به دنبال غذاهایی با پروتئین کافی، کربوهیدرات های پیچیده و فیبر باشید. چنین وعده غذایی به تعادل قند خون شما کمک می کند. از خوردن غذاهای حاوی قند یا کربوهیدرات های فرآوری شده و تصفیه شده خودداری کنید. 6. کشش! اگر تمرین شما شامل مواردی است که به گردن شما فشار می آورد، سعی کنید بعد از تمرین حرکات کششی ملایم انجام دهید. اگر کشش سبک برای تسکین گرفتگی عضلانی شما موثر نیست، پیشنهاد می کنیم برای تسکین درد از قرص ایبوپروفن استفاده کنید. 7. مطمئن شوید که حرکات را به درستی انجام می دهید اگر در مورد روش صحیح انجام تمرین خود مطمئن نیستید، یک یا دو جلسه با یک مربی شخصی بگیرید. آنها می توانند به شما بگویند که آیا تمرینات خود را به درستی انجام می دهید. همانطور که گفتم می توانید با برنامه ورزشی آنلاین زیر نظر مربی هم تمرین کنید و از فیلم حرکات ورزشی استفاده کنید. کلام پایانی: سردرد بعد از ورزش علل مختلفی دارد از جمله کم آبی بدن، حرکات نادرست، گرما و افت قند خون و … معمولا این سردردها خیلی جدی نیستند و نشان دهنده مشکل خاصی نیستند. سردرد ورزشی اغلب پس از مدتی خود به خود از بین می رود. در این مقاله درباره سردرد بعد از ورزش، علل آن و روش درمان توضیح داده ایم. منابع: Healthline – clevelandclinic

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید