چگونه ضعف عضلانی را درمان کنیم؟


ضعف عضلانی یا داشتن ماهیچه های ضعیف، یک شکایت و رنج رایج است، اما واژه «ضعف» دارای معانی گسترده ای از جمله خستگی، از دست دادن قدرت و ضعف است. همچنین عوامل و دلایل مختلفی می تواند باعث ضعف عضلانی و ضعف عضلانی شود. حال به طور کامل در مورد ضعف عضلانی صحبت می کنیم و همچنین راه های درمان آن را معرفی می کنیم. ضعف عضلانی چیست؟ ضعف عضلانی می تواند معانی مختلفی داشته باشد و بر این اساس علائم و نشانه های متفاوتی دارد. اصطلاح ضعف عضلانی را می توان برای توصیف چندین مورد مختلف به کار برد و به معرفی انواع آن نیز می پردازیم. ضعف عضلانی ناشی از یک بیماری. این نوع ضعف به معنای ناتوانی عضله در عملکرد طبیعی و از دست دادن قدرت طبیعی آن است که باعث کاهش حجم عضله نیز می شود. به عنوان مثال، ممکن است پس از سکته مغزی رخ دهد. همچنین در شرایطی به نام دیستروفی عضلانی دیده می شود. هر دوی این شرایط منجر به ضعیف شدن ماهیچه ها و ناتوانی عضلات در انجام کار طبیعی خود می شود که یک تغییر واقعی در قدرت عضلانی است. گاهی اوقات ضعف عضلانی ناشی از ساییدگی را استنی (ضعف عضلانی یا ضعف عضلانی) می نامند. این احساس خستگی یا فرسودگی است که هنگام استفاده از عضله احساس می کنید. عضله واقعا ضعیف نیست، هنوز هم می تواند کار خود را انجام دهد، اما برای مدیریت نیروی خود به تلاش بیشتری از شما نیاز دارد. این نوع ضعف اغلب در افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن، اختلالات خواب، افسردگی و بیماری های مزمن قلبی، ریوی و کلیوی دیده می شود. ممکن است به دلیل کاهش سرعتی باشد که عضله می تواند انرژی خود را تامین کند. ضعف عضلانی ناشی از خستگی مزمن گاهی اوقات ضعف عضلانی عمدتاً به دلیل “خستگی” عضلانی است. عضله به طور معمول شروع به کار می کند. اما خیلی زود خسته می شود و انرژی دوباره آن بیشتر از حد معمول طول می کشد. این اغلب با خستگی عضلانی همراه است. این حالت گاهی در برخی شرایط غیرعادی مانند میاستنی گراویس و دیستروفی میوتونیک دیده می شود. تفاوت بین این سه نوع ضعف عضلانی مبهم است و شما می توانید بیش از یکی از آنها را داشته باشید. همچنین، موقعیت شما می تواند از یکی به دیگری تغییر کند. با این حال، تشخیص اینکه کدام یک از آنها مشکل اساسی است می تواند به پزشکان کمک کند تا بفهمند چه چیزی باعث آن شده است. علت ضعف عضلانی چیست؟ ضعف عضلانی معمولاً به دلیل عدم ورزش، افزایش سن، آسیب عضلانی یا بارداری ایجاد می شود. همچنین عواملی مانند دیابت یا بیماری قلبی می توانند باعث ضعف عضلانی شوند. بسیاری از علل احتمالی دیگر نیز وجود دارد، از جمله سکته مغزی، مولتیپل اسکلروزیس (MS)، افسردگی، فیبرومیالژیا، و سندرم خستگی مزمن. نداشتن تحرک کافی، رشد نکردن عضله یکی از شایع ترین علل ضعف عضلانی است و در نتیجه سبک زندگی غیر فعال و غیر فعال رخ می دهد. اگر از ماهیچه ها استفاده نشود، فیبرهای داخل ماهیچه ها تا حدی با چربی جایگزین می شوند و در نهایت تحلیل عضلانی رخ می دهد. به عبارت دیگر، عضلات کوچکتر و شلتر می شوند. در این حالت عضله ضعیف شده و نیروی کافی ندارد و اگر کمی روی آن کار کنید به سرعت خسته می شود. این وضعیت با یک برنامه ورزشی منظم و شدید قابل برگشت است. اما اگر آن را نگیرید، با بالا رفتن سن، وضعیت سخت تر و بدتر می شود. پیشنهاد می کنم ورزش را در زندگی خود بگنجانید، حتی اگر سبک و کوتاه باشد. افزایش سن با افزایش سن، عضلات ما قدرت و حجم خود را از دست می دهند و ضعیف تر می شوند. اکثر افراد جامعه ضعف و ناتوانی در دوران پیری را امری طبیعی می دانند و به راحتی آن را می پذیرند اما نباید اینگونه باشد. با انجام ورزش منظم، دقیق و ایمن می توانید از ضعیف شدن و خستگی بدن جلوگیری کنید و این موضوع باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. ورزش در هر سنی مفید است. زمان نقاهت از صدمات با افزایش سن بسیار طولانی‌تر می‌شود، تعادل اغلب مختل می‌شود و استخوان‌های نازک راحت‌تر می‌شکنند. ورزش بدن شما را قوی تر می کند و خطر آسیب را کاهش می دهد. بنابراین ورزش را در تمام سنین جوانی، میانسالی و سالمندی نباید نادیده گرفت. عفونت ها عفونت ها و بیماری ها یکی از شایع ترین علل خستگی موقت ماهیچه ها هستند. این به دلیل نوعی التهاب عضلانی است. حتی در بیماری های ساده ای مانند آنفولانزا، عفونت بدن می تواند باعث ضعف، خستگی یا حتی درد عضلانی شود. برخی از بیماری ها به ویژه مستعد چنین ضعفی هستند. مانند آنفولانزا، تب، HIV، بیماری لایم و هپاتیت C. سایر علل کمتر شایع عبارتند از سل، مالاریا، سیفلیس، فلج اطفال. بارداری در دوران بارداری و بعد از زایمان، تغییر در سطح هورمونی و وضعیت بدن و وجود خونریزی می تواند باعث خستگی عضلات شود. این در بارداری طبیعی است. بهتر است هر مادری زیر نظر پزشک خود ورزش کند. به یاد داشته باشید که چندین کیلو اضافه کرده اید و این وزن اضافی مانند وزنه ای است که همیشه همراه شماست و می تواند منجر به کمردرد شما شود. پس با یک برنامه ورزشی سبک به سلامت خود و فرزندتان کمک کنید. بیماری های مزمن بسیاری از بیماری های مزمن معمولاً باعث ضعف عضلانی می شوند. در برخی موارد، این به دلیل کاهش خون و مواد مغذی است که به ماهیچه ها می رسد. برخی از این بیماری ها عبارتند از: دیابت، کم خونی، عفونت مزمن کلیه، بیماری مزمن کلیه، بیماری شریان های محیطی، بیماری های قلبی عروقی، ضعف عضلات بدن چه عوارضی دارد؟ یکی از مهم ترین عوارض ضعف عضلانی مربوط به خودش است; یعنی ماهیچه ها ضعیف و ضعیف می شوند و این رنج کمی نیست. این ضعف ممکن است به تدریج افزایش یابد و کل بدن را درگیر کند. از دیگر عوارض این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد. لرزش، بی حالی، خستگی شدید، ضعف کل بدن، علائم شبیه آنفولانزا، تاخیر یا کندی حرکت، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی، مشکل در انجام کارهای روزانه، راه های درمان ضعف عضلات بدن، همانطور که در بالا توضیح دادیم، یکی از شایع ترین علت ضعف عضلات بدن کمبود فیبرهای عضلانی است. در این صورت فرد با کمترین فعالیت خیلی زود خسته می شود و یا بدنش درد می کند. اگر دلیل ضعف عضلات بدن چیزی شبیه به این باشد، خوشبختانه راه حل های روشن و ساده ای وجود دارد. شما باید یک برنامه ورزشی و تغذیه مناسب را از یک متخصص ورزشی دریافت کنید و برای بازگرداندن قدرت به عضلات خود، آن را دنبال کنید. اگر ضعف عضلانی شما ناشی از یک بیماری یا یک مشکل خارجی (مانند یک بیماری) است، حتما برنامه تقویت عضلات خود را زیر نظر پزشک متخصص شروع کنید. به طور کلی روش های درمان این بیماری شامل موارد زیر است. 1. فیزیوتراپی اگر به بیماری هایی مانند MS یا ALS مبتلا هستید، فیزیوتراپیست ها می توانند ورزش ها و ورزش هایی را برای بهبود وضعیت فیزیکی و کیفیت زندگی شما پیشنهاد دهند. برای مثال، فیزیوتراپیست ممکن است تمرینات مقاومتی تدریجی را برای کمک به فرد مبتلا به ام اس پیشنهاد دهد. این تمرین عضلاتی را که به دلیل عدم استفاده ضعیف شده اند تقویت می کند. همچنین، برای افراد مبتلا به ALS، فیزیوتراپ ممکن است تمرینات کششی و دامنه حرکتی را برای جلوگیری از سفتی عضلات توصیه کند. 2. کاردرمانی متخصصان کاردرمانی افرادی هستند که به طور خاص برای کمک به افراد دارای ناتوانی های جسمی و عملکردی آموزش دیده اند. کار درمانگران می تواند به فردی که از ضعف شدید عضلانی رنج می برد خدمات و راه حل هایی ارائه دهد از جمله: تقویت عضلات، کمک به ایجاد مهارت های حرکتی، کمک به انجام برنامه های ورزشی و ورزشی، کمک به بازیابی قدرت عضلانی و رفع ضعف 3. داروها مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند به کنترل درد کمک کنند. همچنین اگر ضعف عضلانی شما ناشی از بیماری باشد، دارو به درمان بیماری و در نتیجه رفع ضعف عضلانی شما کمک می کند. مهم است که هر دارویی را زیر نظر پزشک دریافت کنید. 4. تغییرات رژیم غذایی تغییرات رژیم غذایی می تواند به اصلاح عدم تعادل الکترولیت کمک کند. بسته به نیاز شما، پزشک ممکن است مصرف مکمل هایی مانند کلسیم، اکسید منیزیم یا اکسید پتاسیم را پیشنهاد کند. در بیشتر مواقع نیازی به مصرف مکمل نیست و تنها با اصلاح رژیم غذایی می توانید قدرت را به عضلات ضعیف بازگردانید. رژیم های غذایی فقیر از نظر درشت مغذی ها و ریز مغذی ها فرد را ضعیف و ضعیف می کند. به شما پیشنهاد می کنم غذاهای مقاله زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید. درمان لرزش و ضعف عضلانی بدن با ورزش برای فردی که ضعف عضلانی او به دلیل ورزش نکردن و کم تحرکی است، ورزش اولین و تنها راه رهایی از این نقاط ضعف است. تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری به افزایش قدرت عضلانی، حفظ تراکم استخوان، بهبود تعادل و کاهش درد مفاصل کمک می کند. تمرینات قدرتی شامل استفاده از وزن یا وزنه های بدن، تجهیزات ورزشی یا کار در برابر هر مقاومتی است. نمونه‌هایی از فعالیت‌های تقویت عضلات عبارتند از: تمرین دمبل، دوچرخه‌سواری، راه رفتن از تپه، بالا رفتن از پله‌ها، ورزش با نوارهای مقاومتی، اگر ماهیچه‌هایم خیلی ضعیف هستند چه باید بکنم؟ اگر برای تمرین با وزنه خیلی ضعیف هستید، با تمرینات سبک تر شروع کنید. ورزش‌هایی که قدرت، تعادل و هماهنگی پا را بهبود می‌بخشند می‌توانند به افراد در حفظ و افزایش قدرت عضلانی کمک کنند و با افزایش سن از تحلیل رفتن بیشتر عضلات جلوگیری کنند. نمونه هایی از تمرینات تقویت عضلات عبارتند از: برای قوی شدن چقدر باید تمرین کنم؟ برای اینکه ماهیچه های خام و ضعیف خود را تقویت کنید، باید ماهیچه های خود را تا حدی تمرین کنید که خسته شوند و حتی بعد از تمرین نیز طبیعی است که کمی درد داشته باشید. باید سعی کنید هفته ای 2 جلسه یا بیشتر تمرینات تقویت عضلات انجام دهید. حرف آخر ضعف عضلانی دلایل مختلفی دارد و عوامل متعددی می تواند در ایجاد آن موثر باشد. یکی از شایع ترین علل ضعف عضلانی عدم تحرک و کار نکردن با عضلات است. سعی کنید تا جایی که می توانید ورزش را در برنامه زندگی خود قرار دهید و از ضعف عضلانی و عوارض مربوط به آن جلوگیری کنید. منابع: Healthline – بیمار

منبع: نی نی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید